הנסיעה הראשונה לאומן

ג׳ באלול תשע״ט

ערב ראש חודש שבט תקע"א. חודשים מספר עברו מפטירת רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב – ומורינו רבי נתן מברסלב מתחיל להתארגן לנסיעה – הנסיעה הראשונה – לציון הקדוש. סיפורה המרתק של הנסיעה הראשונה לאומן.

מתארגנים לנסיעה הראשונה לאומן

היה זה בשנה הראשונה לאחר הסתלקותו של רבינו הקדוש, עם התקרב ראש חודש שבט החליט מוהרנ"ת לארגן נסיעה לאומן – הנסיעה הראשונה לאומן לאחר פטירת רבינו – לקראת ראש השנה לאילנות.

חורף קשה שרר בחוץ כאשר החלה הנסיעה להתארגן, סופת שלגים מלווה ברוחות חזקות השתוללה בחוץ ורק עגלה אחת ובה מוהרנ"ת ואנשיו יצאה לדרך, אבל אחרי נסיעה של כברת דרך נאלצו הנוסעים לחזור על עקבותיהם.

מוהרנ"ת לא נתן ליאוש להשתלט עליו וכדרכו גרש מלב כולם את העצבות. גם למחרת היו עדיין הדרכים משובשות ובכל זאת התחזקו החסידים ויצאו שוב לדרך.

מוהרנ"ת הורה לעגלון לפנות צפונה לכיוון העיירה סידקוביץ בה גר אחד מחסידי ברסלב, ר' יעקב שמו, שהיה באומן בראש השנה האחרון ומוהרנ"ת רצה להשפיע עליו שיסע גם השנה.

"לא אוכל עד אם דיברתי דברי!"

ר' יעקב קבל את פני האורחים בשמחה רבה והדליק לכבודם נרות. הוא הגיש להם תקרובת של יי"ש ועוגות, אבל מוהרנ"ת ביקש להתפלל תחילה ערבית. לאחר התפילה סרב עדיין מוהרנ"ת לטעום דבר מה באמרו: "לא אוכל עד אם דברתי דברי". ובהצהירו כן קם על רגליו ואמר לבעל הבית בקול רם: היות והיית בראש השנה שעבר בחיי רבינו ז"ל עם הקבוץ הקדוש, ואנו כמה מתלמידיו שמענו מפי רבינו ז"ל בערב ראש השנה הזה כי רצונו שכל אחד ממקורביו באיזה מקום שבו הוא גר בקביעות, יכריז שכל מי שרוצה להיות איש כשר באמת, יבוא לראש השנה אליו לאומן – על כן, אמור גם אתה, כי תעלה מדי שנה להשתתף בקיבוץ הקדוש על ציון רבינו הקדוש!

מוהרנ"ת הוסיף ודיבר על אודות גודל הענין של נסיעה לאומן לראש השנה ואחר כך הורה לחסידים לשיר את הזמר "אשרינו" והם יצאו בריקוד של שמחה.

לבסוף מזג ר' יעקב למוהרנ"ת כוסית קטנה של יי"ש ואז תקע מוהרנ"ת כפו בידו ואמר לו: "זו תהיה תקיעת כף שלך שתיסע כל ימיך לציון הקדוש של רבינו לראש השנה" ור' יעקב ענה: אמן כן יהי רצון.

נוסעים לר' שמואל אייזיק

למחרת המשיכה החבורה הקדושה בדרכה לעיירה דאשיב, בה התגורר הצדיק רבי שמואל אייזיק, מגדולי תלמידי רבינו, הם רצו להודיע לו על נסיעתם – כאמור, הנסיעה הראשונה לאומן לאחר פטירת רבינו –  כי היו בטוחים שבוודאי יצטרף אליהם אך בהגיעם אל ביתו לא הניחו בני הבית לגשת אליו.

רבי שמואל אייזיק עסוק היה באותה שעה בעבודת ה' בדבקות עצומה, כמנהגו ישב עטוף בטלית ובתפילין מנץ החמה ועד סמוך לתפילת המנחה בחדרו המיוחד, רק אז היו מביאים לו לטעום מעט מזונות עם מים חמים. כשראו בני החבורה שהזמן קצר החליטו להמשיך בדרכם והשאירו נציג במקום כדי להודיע לרבי שמואל אייזיק על הנסיעה, ואמנם למחרת ביום שישי בבוקר השכם יצא הצדיק רבי שמואל אייזיק עם מלווהו לדרך אל אומן.

היתה זו שבת מרוממת בה התפללו וסעדו כולם בצוותא והשמחה היתה רבה.

"כך אמר הנחל נובע.."

מכיון שהיתה זו פעם הראשונה לאחר הסתלקות רבינו כאשר עדת החסידים הסבה יחד והמבוכה אחזה בכולם, מי יעז להתחיל בשירת הזמירות במקום הצדיק?! זמן רב ישבו כולם בדומיה כבדה, עד שמוהרנ"ת פצה פיו וקרא בהתרגשות עצומה: "כך אמר הנחל נובע מקור חכמה שלא טעם טעם חטא מימיו: אזמר בשבחין למיעל גו פתחין", מיד הצטרפו אליו החסידים בשירות ובתשבחות ובאמירת דברי תורה.

רבי שמואל אייזיק ומלווהו שהגיעו לאומן רק סמוך לכניסת השבת ולא הספיקו להשתטח על הציון, נגשו לאחר התפלה של ליל שבת לציון הקדוש ושהו שם במשך כמה שעות עד לאחר חצות הלילה, למחרת כאשר שמע רבי שמואל אייזיק על סעודת השבת העילאית, על השמחה ועל דברי התורה שהשמיע מוהרנ"ת, ענה ואמר "אני שהיתי על הציון ומוהרנ"ת המשיך את רבינו הקדוש אליכם".

רושם רב השאירה נסיעה זו בלב הנוכחים שהיתה בעצם ההתקבצות הראשונה של חסידי ברסלב על הציון הקדוש וכך – לאחר אותה נסיעה ראשונה לאומן – החל מוהרנ"ת למסד את הקיבוץ הקדוש של ראש השנה לאחר פטירת רבינו הקדוש.

מאמרים מומלצים

real accessibility icon
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support