מי מיואש בכלל?
י״ד בתמוז תשע״ט
"בעצם מה זה נוגע אלי? אני משתדל ללמוד, להתפלל, לעבוד את ה' כמיטב יכולתי, וכל הדיבורים הללו על 'יאוש' קצת זרים לי; מי כאן מתייאש? הכרזתו של רבי נחמן שנאמרה "בכח גדול ובעמקות נפלא כדי לרמז לכל אחד ואחד לדורות שלא יתייאש בשום אופן בעולם" – אם מותר לומר זאת – לכאורה קצת מיותרת בשבילי; מעולם לא התיאשתי ברוך השם, ואני גם לא מתכנן לעשות זאת אי-פעם…"
"…והכלל כי אסור ליאש עצמו… אפילו אם מונח בשאול תחתיות ח"ו, ויחזיק עצמו במה שיוכל, כי גם הוא יכול לשוב ולקבל חיות מהתורה, כי אין שום יאוש בעולם כלל.
"ומשך מאד אלו התיבות… ואמרם בכח ובעמקות נפלא ונורא מאד, כדי לרמז לכל אחד ואחד לדורות, שלא יתיאש בשום אופן בעולם, אפילו יעבור עליו מה".
(ליקוטי מוהר"ן ח"ב עח)
"במקרים של תחושת יאוש, מומלץ ללמוד ספרי ברסלב", כך מייעץ אחד מספרי ההדרכה לבני-ישיבה.
אכן, העידוד וההתחזקות שברסלב הביאה לעם ישראל, אין להם אח ורע. הספר 'משיבת נפש' כבר הוכיח את עצמו פעמים רבות כפתרון למצבים קשים ביותר של דיכאון וייאוש.
– 'אבל בעצם מה זה נוגע אלי? אני משתדל ללמוד, להתפלל, לעבוד את ה' כמיטב יכולתי, וכל הדיבורים הללו על 'יאוש' קצת זרים לי; מי כאן מתייאש? הכרזתו ההיסטורית של רבינו שנאמרה "בכח גדול ובעמקות נפלא כדי לרמז לכל אחד ואחד לדורות שלא יתייאש בשום אופן בעולם" – אם מותר לומר זאת – לכאורה קצת מיותרת בשבילי; מעולם לא התיאשתי ברוך השם, ואני גם לא מתכנן לעשות זאת אי-פעם'.
– 'אבל מה לעשות, זה שאתה כל כך מרוצה ושאנן מהמצב הרוחני שלך, מהווה לא פחות ולא יותר מאשר… יאוש! אתה משקיע בתורה, תפילה ומצוות – זה באמת נפלא; כל נקודה של רוחניות לא תסולא בפז, אבל האם אתה ממצה את היכולות שלך, את האפשרויות שלך, לפחות כפי שבעל עסק משקיע בו את כל אונו ומרצו? האם אתה מתרגש לקראת הפגישה היומית בתפילה עם מלך מלכי המלכים? האם כל יום וכל מעשה שלך אכן מנוצלים כדבעי להתכונן לעולם הבא?'
– 'סליחה, זה למעלה מכוחותי, זה לא בשבילי, יש צדיקים עם כוחות והשגות. בצעירותי גם אני קראתי סיפורי צדיקים, למדתי ספרי יראים. התלהבתי, ניסיתי, פעם, פעמיים, אולי גם שלוש, אבל זה מה יש. אני פשוט מציאותי, זה מה שאני יכול וזהו, גם לא פסיעה יותר. אז למה להתייגע לשווא על חלומות באספמיא, על קדושה, התעלות, דבקות?!'
* * *
כאן מתערב רבינו וזועק מנהמת לבו: "אהה אל תתיאשו"!!!
נכון, לכל אחד יש כוחות הנפש שלו והמגבלות שלו, אל לו לחקות אחרים או לנסות לקפוץ בבת-אחת לדרגות גבוהות מדי, אולם הוא בהחלט יכול להגיע לעבודת ה' ולקירבת אלוקים ברמה כזו שהוא אפילו לא חולם עליה. לא משנה מאיזה רקע הגיע, מה עבר עליו עד עכשיו, מַהם ההישגים הרוחניים שלו, או אפילו כמה פעמים ניסה להתחיל ונפל.
כי מלבד הנהגת ה' הנגלית בעולם, התלויה באפשרויות, מוגבלת ביכולות ומושפעת ממעשים והתנהגות בעבר – ישנה עוד הנהגה נסתרת של לפנים משורת הדין "מתנת חינם" שבאמצעותה יכול כל אחד בכל רגע נתון להגיע לדרגות הגבוהות ביותר.
נכון, אתה לא מבין איך, ההיגיון שלך אומר לך שמוטב לדשדש בַמקום מאשר להשקיע כוחות ומאמצים עבור מה שממילא אין לך שום סיכוי להשיג, אבל מי שיש לו אמונת חכמים, מניח בצד את שכלו האישי ושומע לצדיק שקורא ואומר: 'אנא, אל תתייאשו! תבכו, תתאמצו, תתפללו, תשתדלו או לפחות תרצו, תכספו ותערגו ליותר לשלמות; תנצלו עד תומו כל שביב של התעוררות, כל עת-רצון בבקשות ותחנונים ליותר אמת, יותר קדושה'.
ונאמנה עלינו הבטחת רבינו שאם אכן נתחזק במה שאנחנו כן יכולים, נשיג גם הרבה למעלה מזה.
כי פשוט אין יאוש!
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
כולם יהיו ברסלב
האם כל הצדיקים שחיו אחרי רבי נחמן לא היו צדיקים? האם לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב? האם חובה על כל אדם להתקרב לרבי נחמן ולהיות חסיד ברסלב? תשובות - בפנים
לכו ונחדש המלוכה
זהו סוד ה'בראשית' מיד אחר ירח האיתנים – להתחיל מבראשית, להתחדש לגמרי ולשכוח את כל העבר. כי "אפילו אם עבר האדם מה שעבר, אפילו אם עבר על כל התורה כולה, אף על פי כן אין…
צעקת החיפוש
החיפוש אחרי נקודת הטוב הוא מעשה הקנאות הראוי ביותר עבור קדושת יהדותנו. והחיפוש הזה מתחיל בספרי הצדיקים, עובר בהכרח דרך שיחת חברים, ונעשה שלם ומוחלט מתוך בירור עצמי.
קירוב רחוקים – א
על החובה לעסוק בענין קירוב רחוקים • כוחו של יחיד • התועלת למקרב הנפשות • התענוג הנגרם לקב"ה כביכול על ידי קירוב רחוקים • הדרכות רביז"ל בעסק הקירוב • עובדות מאנ"ש ועוד | מאמר ראשון
גילוי העולמות (א)
לכל אדם ידיעות אודות המציאות, אותן קנה באמצעות כוחות החכמה והבינה שלו ובאמצעות הנתונים שנמסרו לו על ידי חושיו. אולם "דעת" היא התוודעות מסוג שונה אל המציאות. הכוונה לגילוי של הקודש בכל דבר, חיבור כל…
המלך והכפרי
"...פנה המלך אנה ואנה וראה כי אין איש, וכי כל שריו ועבדיו הנאמנים עזבוהו לנפשו, ומשכך, מצא המלך עצמו מיואש. הביט לכאן ולכאן, החל צועד מעט "עד שמצא בית כפרי אחד", ותוך שהוא מבוסס את…
בענין השמחה…
נקודת השמחה בעצם היהדות אמורה ללוות את הנפש לכל מקום אליו תתגלגל. המצוות והטוב שיש בכל יהודי, די בהם כדי להחיות את נפשו תמיד, בכל מצב. חיי אמונה הם כאלו שאינם נתונים לחסדי המצב והמקום.…