ראשי > מאמרים בתורת ברסלב > זה הדבר: בהירות…

זה הדבר: בהירות…

י׳ באב תשע״ט

פרשת נדרים, שנאמרה בלשון ציווי של "זה הדבר", מטרתה להחיל את האור הברור על שטחי האפור, להוציאם מחזקתו של היצר הרע שזוהי מומחיותו העצומה: ניצול שטחי אפור. "אור היום", כבר אמרו, "הוא המנקה הטוב ביותר", וכך הדבר גם בנדרים: להוציא את הספק מגדר נקודת חולשה, פרצה הקוראת לגנב – היצר הרע, ולהעבירה לתחום הברור והמוחלט.

ניתן לתמצת את כל תכסיסי היצר במילה אחת: ערפל.

שום יהודי ירא שמים אינו רואה באיסור מוחלט וברור, ניסיון שיש צורך להתגבר על הטבע כדי להתמודד מולו. הרע והאיסור מצויים בדרך כלל מעבר לגבול, לא שם מתרחשים המאבקים. ההתמודדות יכולה לתפוס אותנו במקומות הבלתי מוחלטים, היכן שהטוב והרע, הכשר והפסול, מתערבבים. יש לנו דעה לכאן, וסברה לשם, ובאמצע אנחנו נבוכים. כאן מתנהלת מלחמה.

היצר הרע יודע את כוחו, הוא מכיר את נקודת החולשה ומכה בה ללא רחם.

ולכן קיבלנו את מצוות נדרים. הנדר, כפי שמלמד רבי נתן, יש לו כח מיוחד במינו. יהודי פשוט לגמרי, מסוגל לקחת חפץ חולין לחלוטין, או פעולה סתמית לגמרי, ולהחיל עליהם איסור דאוריתא. זוהי יכולת מיוחדת במינה, אך מעבר לכך יש בה סגולה: היא מסוגלת להחדיר בנו בהירות קדושה.

את מצוות נדרים לימד אותנו משה רבינו בלשון "זה הדבר אשר ציווה השם". המילים "זה הדבר" מבטאות רעיון עצום. יש כאן קביעה ברורה, הושטת אצבע ישירה, והצהרה שאין אחריה כל פקפוק. 'זה הדבר, זה בדיוק מה שציווה אותנו השם'. ברגע בו נופלת קרן אור של בהירות על השטח המעורפל בו מתעתע הניסיון, ההתמודדות הופכת לניצחון. מי שיודע בבירור את רצון השם ממנו ברגע זה ובמקום המדויק בו הוא שרוי כעת, לעולם לא יוכל לשגות בניסיון.

את הבהירות הזו מנחילה לנו מצוות נדרים. היא מחדדת בתוכינו את ההכרה במציאות השם ובכוחות הנפש שהוענקו לנו. הבהירות הזו נצרכת לנו במיוחד כעת, בתקופת תעתועים של שלהי גלות, בעיצומם של ימי בין המיצרים. כעת יותר מכל פעם אחרת אנחנו זקוקים לבהירות.

גולשים התעניינו גם במאמרים הבאים:

real accessibility icon
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support