המניעות – והרצון
ד׳ באב תשע״ט
למה כל דבר טוב שאני מנסה לעשות מעורר עלי מניעות והפרעות שכאלה? ומה אעשה אם אני נחלש, ככל שעובר הזמן ואיני מצליח להתקדם ולעלות? ואיך אתמודד עם העובדה שהרע מכריע אותי בהרבה מקרים – ובכלל, איך מגבירים ומחזקים את הרצון? שו"ת של התחזקות (התחזקות)
למה יש כל כך הרבה קשיים על כל דבר טוב שאני רוצה לעשות?
זוהי בדיוק המטרה לשמה באנו לעולם, לבחור בטוב! כי כדי שתהיה בחירה חייב להיות גם כח המתנגד לקדושה. ואדרבא בכל פעם שבאים איזה קושי או מניעה ללימוד, תפילה, אמונה ושאר מצוות, צריך מאוד להתחזק ולומר לעצמנו, שזהו סימן שאכן השי"ת מאוד אוהב את המצוות שלנו וגם הוא מאמין בנו, ולכן הוא שלח לנו את הקושי הזה, כדי שתהיה לנו בחירה אמיתית, וכשנתגבר נגרום לו הרבה נחת רוח.
ומשל לחייל שבא לצבא, ולאחר שביצע איזה מעשה גבורה, וראו שהוא איש חיל, שלחו אותו לשליחות מסוכנת יותר, בעומק שטח האויב, קם החייל בכעס ואמר: מה אתם רוצים ממני, כבר הוכחתי את כוחותי, למה מגיע לי עונש שכזה? השיבו לו המפקדים: אינך מבין בכלל את תפקידך בצבא, אין זה עונש כלל, וגם אין זה מקום שצריך להוכיח שאתה גיבור. אלא צריך שתבין שפשוט יש כאן מלחמה אמיתית עם כוחות האויב, וצריך להשמידם, ולכן כשבאת התחלנו לאט לאט, וכאשר ראינו שהצלחת, החלטנו לשלוח דווקא אותך.
השי"ת אוהב אותנו מאוד, ומאמין בכוחותינו שאנו יכולים, ולכן הוא שולח אותנו שוב ושוב למלחמות ומבצעים, לפעמים אף קשים יותר מקודמיהם.
אבל המשל אינו דומה לנמשל, שכן אני באמת איני חייל מוצלח, ובהרבה מקרים הרע מנצח אותי.
אכן, המשל אינו דומה לנמשל בכל הפרטים. כי במלחמה פשוטה, רוצים תוצאות בשטח, כיבוש שטח האויב, ואין למלך הבדל גדול איזו הרגשות היו לחיילים כלפיו בעת הלחימה, והאם רצונם היה ממש לשם כבוד המלך או לא, העיקר שהחיילים התנהגו לפי ההוראות, לחמו היטב, ובסוף כבשו.
לעומת זאת במלחמת הקדושה, יש מטרה אחרת לגמרי. השי"ת רוצה שנתחבר אליו עם נקודת אמת שבלב, מתוך התעוררות של השתוקקות וחשק. המלחמה ביהדות בין הטוב לרע היא בזירה אחרת, היא נמצאת בלב, האם יש תשוקה וכיסופים לה', או שח"ו יש שם מעין שמד רוחני, קרירות ועייפות.
ולכן אין זה נכון לומר שלא הצלחנו במלחמה.
כי גם אם בפועל לא ניצחנו ולא כבשנו, בכל זאת השי"ת בודק את הלב שלנו, כמה השתדלנו והתאמצנו להתקרב אליו, וכמה מלחמות פנימיות היו לנו עד שח"ו הובסנו.
ועיקר מה שהשי"ת רוצה מאיתנו, הוא שנעורר רצונות וכיסופים, וזה בעצמו כבר נקרא בשם 'ניצחון'.
אם העיקר הוא הרצון מהו העצה להגביר יותר את הרצונות וכיסופים?
בזה אנו חוזרים לשאלה הראשונה: למה כל דבר שבקדושה צריך לבוא עם כל כך הרבה מלחמות, והנה לפניך הסבר נוסף: השי"ת עשה עמנו חסד גדול, בזה שהוא גורם לנו מניעות וקשיים לפני כל דבר, כי אם הכל היה הולך בקלות הרי שהיינו עושים את המצוות ועוסקים בעבודת ה' בלא שום התעוררות של כיסופים לה', ולכן בהכרח להעמיד מחסומים, והם הגורמים לנו להתעורר בתשוקה ורצון לקדושה, כי המרחק גורם לגעגועים.
והוא כלל גדול בתורת רבי נחמן: המניעות הם בשביל לעורר את החשק. ואין זה סתם פתגם בעלמא, אלא זו המציאות ממש, שכל מי שרוצה להתקרב לה' מוכרח לעבור הרבה נקודות של ריחוק ונפילות בכל תפילה, כל לימוד, כל צדקה ועשיית חסד שרוצה לעשות.
ואדרבא ככל שהמפריעים מתגברים, כך באמת מתעורר באדם חשק גדול ועצום ביותר. כמו שרואים בפועל, שאדם שהתעורר בו הרעב, ככל שעובר הזמן ואינו מוצא אוכל הרי שתחושת הרעב מתגברת אצלו יותר, ובכל רגע שעובר מתאחדים אצלו יותר ויותר כל כוחות הנפש בריכוז מלא ומחדדים לו את ההבנה שכל מה שאמור לעניין אותו עכשיו זה רק למצוא אוכל.
נדמה לי שדווקא הפוך, ככל שאני רואה שאיני מצליח להוציא לפועל, כך אני נחלש ונופל יותר בדעתי, עד שלאט לאט אני מפסיק לרצות ולהשתוקק להרבה עניינים שבקדושה כמו שהייתי רוצה בעבר.
נתבונן: מדוע כשצריך אוכל אנו לא מתייאשים, גם כשזה לא בא בקלות? משום שבגשמיות ברור לנו שזה מה שאנו צריכים, ואין לנו אפשרות לברוח לשום מקום בו לא נצטרך לאכול. מה שאין כן ברוחניות יש מחשבה פנימית, כאילו אפשר להסתדר בלי זה.
ובזה טמון עיקר התכסיס של היצר הרע, עמלק. הוא יודע את הסוד הזה שככל שהוא יפריע לנו יותר, כך אנו נתעורר לחשק גדול יותר. אז מה הוא עושה? הוא מכניס לנו מחשבות שאולי באמת יש משהו אחר במקום עבודת ה', הן באופן כללי הוא מראה לנו: "תראה איך אנשים מצליחים לחיות גם בלי להיות יראי שמים ואנשים כשרים", וכאשר הוא לא מצליח לשכנע אותנו בכלליות, אז הוא בא בפרטיות לפני כל מצווה, ומזלזל ומקרר בחשיבות המצווה שלפניו: "מה יקרה אם לא תתאמץ עכשיו בתפילה" "ומה יהיה אם לא תעמוד עכשיו בנסיון" וכן הלאה בכל דבר ודבר.
ולכן אנו צריכים לחדד לעצמנו בצורה ברורה את העמדה האמיתית של הנשמה, שאף שקשה להוציא לפועל את כל מה שצריך, בכל זאת צריך לזכור תמיד את האמת, שעיקר החיות הוא אור התורה ועבודת ה'.
וכאשר נקודה זו תהיה ברורה בצורה חדה, אזי ככל שיתגברו המניעות, נראה בחוש איך הכיסופים מתגברים יותר מעצמם.
ולכן חשוב מאוד לשבת יום יום עם ה', ולומר לפניו את כל מה שיש בלב, לספר לו את כל הרצונות הפנימיים כמה היינו רוצים להתקרב אליו, ולפרט בזה כמה שיותר. ופעולה זו מחזקת ומחדדת ללב את ההבנה שהוא צריך לאכול רוחניות, ואין שום תחליף אחר, וככל שהמקום הזה יתחזק בלב, אזי נוכל לראות איך כל מניעה וקושי רק מוסיפה יותר לחזק את הכיסופים וההשתוקקות להשי"ת.
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
אומן ראש השנה
לקראת ראש השנה לקט מאמרים העוסקים בקברי צדיקים, בנסיעה לאומן לראש השנה ובכלל, בקיבוץ הקדוש ובנסיעה לצדיקים מרחבי האתר. אוסף מאמרים על אומן ועל אומן-ראש-השנה, חלק ראשון.
היום האחרון
ממעשה מאבדת בת מלך, וממאמציו של השני למלכות אנחנו לומדים כמה חשוב להשאר עירניים ביום האחרון. לא להסחף אחר הפיתוים ולא להירדם דווקא ברגעים האחרונים. לימוד חשוב לערב ראש השנה.
שאלה ללא תשובה
מי הוא שאוסף ציבור כה גדול ומגוון אשר אין בדומה לו בשום מקום וזמן בעולם; אשכנזים וספרדים, חסידים וליטאים, תימנים ומרוקאים, מכל החוגים והעדות, קהילות שלימות, שכולם נקבצו באו לך, כולם כאיש אחד בלב אחד…
אומן הנסתרת…
כולנו מכירים את אומן הגלויה. אומן של כיכר פושקינא התוססת, אומן של בתי הכנסת, אומן של הציון מלא המתפללים - אבל יש גם את אומן הנסתרת, שאינה גלויה לעין כל ואין לנו השגה בה. על…
ראש השנה באומן
תשובות לכמה שאלות שנשאלות בהקשר הזה: לשם מה צריכים לנסוע לצדיקים? מה חסר בתפילה הפרטית של כל אחד? מדוע דווקא בראש השנה? מה אנו מקבלים בעצם מראש השנה של הצדיק? ננסה להבין מעט קט, על…
הדרך לארץ ישראל
מי שיש לו אמונת צדיקים וזוכה להתקרב לצדיק אמיתי ולקיים עצותיו, ועל ידו נעשים תיקונים נפלאים עבור כל העולם, וכי פלא הוא שמתקיים בו מאמר הגמרא בראש השנה "וכולם נסקרים בסקירה אחת", וזוכה להמתקת הדינים…