בלי שאלות יהיה קל יותר
ז׳ באב תשע״ט
התורה מצווה "זאת חוקת התורה", אל תנסה להבין, משום שזה בדיוק מה שגרם לך להימצא היכן שאתה. הרצון להבין, יוצר קושיות שהופכות את הלב לאבן כבידה. חוק הוא ציווי נעדר פשר. מבקשים ממך לעשות, לא לנסות להוריד למוחך את סיבותיו וציוויו של הבורא. וזו הדרך הישירה ביותר לחיים בריאים של אמונה ודבקות.
בלי שאלות יהיה קל יותר
הוא סבל נוראות. המחלה הנדירה פשתה בכל חלקי גופו, מכלה כל חלקה טובה, מייסרת ומתישה. הרופא שהוזעק למיטתו איבחן את המחלה, הבין עד כמה גורלי מצבו של החולה, וגם הכיר טיפול רפואי נדיר ומדוייק במיוחד, שעשוי להביא מזור. אך כעת התעוררה בעיה לא פשוטה.
המצב חמור, והטיפול חייב להיות מדוייק וממושך. לשם כך נדרש כמובן שיתוף פעולה מלא מצד החולה. הוא יאלץ לציית להוראות מדויקות ולבצע אותן באופן חסר פשרות, ולכן, חשוב מאוד לספר לו על מצבו האמיתי, ולסבר את אוזניו במהותו של התהליך. מאידך, אם יפרטו בפניו את מצבו ואת סיכוייו הקלושים להחלים, היאוש יהרוג אותו מהר הרבה יותר.
אין ברירה, קבע הרופא, לא נוכל להכניס את החולה בסוד מצבו ובנבכי ההגדרות הרפואיות. יש להציג בפניו אך ורק הוראות יבשות. הפעולות תהיינה קשות, והטיפול עלול להיראות בעיניו מוזר ומיותר. נותר רק לקוות שהוא יצליח להתגבר, ולמלא את ההוראות. רק בשלבים מתקדמים יותר, יבין האיש עד כמה היה התהליך הכרחי וטוב.
* * *
מקובל לחשוב כאילו ישנם אנשים שהולך להם טוב וקל בחיים, ואחרים שמסע החיים עבורם הוא סיוט מתמשך. יש בזה מן האמת: לכל אדם מסלול חיים מיוחד עבורו. אצל אחד, מפת ההשגחה מצעידה אותו תחת צל אילנות, אוויר הרים צלול, שלווה ונוף נחמד; האחר מובל על פני הרים, צוקים ומדבריות. אך אין לך אדם שלא טעם טעמה של כבידות וכאב. העולם עבור כולם הוא ניסיון, ולכל אדם רגע או רגעים קשים במיוחד.
בשעה שהקושי משתלט, התוצאה המיידית היא כבידות. כבר קשה להחליט, מה מסורבל יותר, הקושי עצמו או הכבידות הזוחלת בעקבותיו. אנשים בזמנים איטיים וסבוכים, נוטים לקבוע שכאן יהיה הסוף, ששום דבר לעולם לא ממש ישתנה לטוב, והדרך הזו כנראה לא תוביל לגאולת נפש בעתיד קרוב.
קושי עלול לתפוס את הנפש ברוחניות או בגשמיות, ולא אחת, הוא תופס את שניהם גם יחד. לימוד התורה נעשה קשה, ויחד עם זאת, סדרים קבועים משתבשים, הפרנסה גם היא צולעת, ובעיות חינוכיות מתעוררות במפתיע. חבילה שכזו מסוגלת למוטט גם אדם חזק במיוחד, אך שום אחד מכל הסעיפים הללו, אינו מהווה קושי של ממש. הקושי האמיתי טמון עמוק יותר, זהו עומס עודף של קושיות, שקרשו, התקשו והפכו לטענות מרירות, ואין בעולם משקל כבד מזה.
קושיה ומשקל עודף
דבר פלא: כל אחד מאיתנו יודע על השגחה פרטית וניסים. תשאל אדם: מי משגיח על חייך? ללא ספק, ריבונו של עולם. אבל אם כך מדוע הינך מודאג, לחוץ, כאוב?
כי יש לך קושיות בלב!
העולם מלא בחסדים, החיים מלאים במופתים, ועם זאת איננו מרוצים. רובצת לנו על הלב מעמסה לא פשוטה של קושיות ולכולן כותרת אחת "צדיק ורע לו רשע וטוב לו". העוול מפריע לנפש יותר מכל סבל אחר, והעולם נראה לא אחת כמו מקום שורץ עוולות. הצדק נראה עלוב, והרשע פורח. יראי השם המתאמצים לעשות רצון עליון ולכוון מעשיהם לשם שמים, סובלים ומתייסרים, ומתקשים על ימין ועל שמאל; בעוד קלי עולם, לעומתם, שאינם כה זהירים ומקודשים, מבלים כאן בטוב ובנעימים כביכול. נראה כאילו הטוב צפוד ומסוגף, והרע שופע ומאושר, והתמונה הזו עושה כבד על הלב.
כבידות זו טומאה. קושיות זו הסתרה. וזה מה שמרכיב את הקשה שבטומאות, טומאת מת. המוות שולט היכן שמכרסמות הקושיות. שם אופפת גם הטומאה, שם שרוי הייאוש והאבדון. אך גם לאבי-אבות הטומאה, מציעה התורה הקדושה רפואה: אפר פרה אדומה.
לא חייב להבין הכל
מצוות פרה אדומה נקראת חוקה. ולא לחינם. במצבים מסויימים, רק חוק יכול לחלץ אותך מהבוץ. הטומאה היא חולי, וכדי להחלים ממנו, יש להיפטר קודם כל מגורם המחלה – העקשנות להבין. התורה מצווה "זאת חוקת התורה", אל תנסה להבין, משום שזה בדיוק מה שגרם לך להימצא היכן שאתה. הרצון להבין, יוצר קושיות שהופכות את הלב לאבן כבידה. חוק הוא ציווי נעדר פשר. מבקשים ממך לעשות, לא להבין. וזו הדרך הישירה ביותר לחיים בריאים של אמונה ודבקות.
בפרה אדומה נאמר "שלא עלה עליה עול". הפרה המטהרת מטומאת מת, חייבת להיות כזו שלא נשאה על גבה מעולם עול כלשהו של קושיות. כך בדיוק אמור לחיות מי שמעוניין להשיל מעליו משקל עודף ומיותר של כבידות וטומאה. החיים הם מסלול ארוך של תיקון. לאורך הדרך לא חסרים מראות ומאורעות תמוהים וקשים. מי שמתיימר להבין כל דבר, מהר מאוד יעצור. משום כך מצווה עלינו התורה 'אל תעצור! המשך הלאה'; "ונשלמה פרים שפתינו", הכנס כוחותיך בתפלה, היצמד למטרה, האמן שכל מאורעותיך מובילים אותך אך ורק לטוב נצחי, שלם ומוחלט. ודע לך שלעת עתה לא תוכל להבין מדוע כל מה שקורה איתך, פועל לטובתך. לא תוכל להבין זאת עד שתגיע לסוף, שם יבואו על פתרונן כל הקושיות. ובינתיים אין לך אלא חוקת פרה, והיא שתשפיע עליך טהרה ורפואה.
הטהרה מטומאת מת, יוצאת דווקא מתוך פרה אדומה. שריפת הפרה הופכת את האדום והדין, לאפר של טהרה והתחדשות, וכך ניתן גם לעשות עם קושיות. הפוך את הקושיה לאמונה תמימה. וותר על הרצון להבין, ורכוש תחתיו לב חם ורך יותר. הכל בוודאי ייעשה קל, טהור וחלק יותר.
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
אומן ראש השנה
לקראת ראש השנה לקט מאמרים העוסקים בקברי צדיקים, בנסיעה לאומן לראש השנה ובכלל, בקיבוץ הקדוש ובנסיעה לצדיקים מרחבי האתר. אוסף מאמרים על אומן ועל אומן-ראש-השנה, חלק ראשון.
היום האחרון
ממעשה מאבדת בת מלך, וממאמציו של השני למלכות אנחנו לומדים כמה חשוב להשאר עירניים ביום האחרון. לא להסחף אחר הפיתוים ולא להירדם דווקא ברגעים האחרונים. לימוד חשוב לערב ראש השנה.
שאלה ללא תשובה
מי הוא שאוסף ציבור כה גדול ומגוון אשר אין בדומה לו בשום מקום וזמן בעולם; אשכנזים וספרדים, חסידים וליטאים, תימנים ומרוקאים, מכל החוגים והעדות, קהילות שלימות, שכולם נקבצו באו לך, כולם כאיש אחד בלב אחד…
אומן הנסתרת…
כולנו מכירים את אומן הגלויה. אומן של כיכר פושקינא התוססת, אומן של בתי הכנסת, אומן של הציון מלא המתפללים - אבל יש גם את אומן הנסתרת, שאינה גלויה לעין כל ואין לנו השגה בה. על…
ראש השנה באומן
תשובות לכמה שאלות שנשאלות בהקשר הזה: לשם מה צריכים לנסוע לצדיקים? מה חסר בתפילה הפרטית של כל אחד? מדוע דווקא בראש השנה? מה אנו מקבלים בעצם מראש השנה של הצדיק? ננסה להבין מעט קט, על…
הדרך לארץ ישראל
מי שיש לו אמונת צדיקים וזוכה להתקרב לצדיק אמיתי ולקיים עצותיו, ועל ידו נעשים תיקונים נפלאים עבור כל העולם, וכי פלא הוא שמתקיים בו מאמר הגמרא בראש השנה "וכולם נסקרים בסקירה אחת", וזוכה להמתקת הדינים…