שני נתיבים בדרך
ט״ו בתמוז תשע״ט
הדרך אל הבורא עוברת בשני נתיבים והיא דורשת בקיאות בשניהם: 'רצוא' – דרך העליה, כאשר הכל 'זורם' והכל הולך טוב, אבל יותר מזה: 'שוב' – דרך הירידה, שאז, דווקא אז, כאשר מוכיח האדם שאינו מתייאש, והוא מנסה לעשות עוד ועוד טוב, אז הוא מוכיח באמת את נאמנותו ואהבתו לה' יתברך
שני נתיבים בדרך אל ה'
"צריך כל אדם להרבות בכבוד המקום. וכשרוצה אדם לילך בדרכי התשובה, צריך להיות לו שני בקיאות: בקי ברצוא – בקי בשוב. וזה בחינת 'אם אסק שמים שם אתה'… בקי ברצוא; 'ואציעה שאול הנך'… בקי בשוב. וזה עיקר כבודו.
"וזה סוד כוונות אלול: 'הנותן בים דרך'. וזה הדרך הוא בגימטריה ב' פעמים 'יבק' שהם בחינת שני הבקיאות הנ"ל"
(ליקוטי מוהר"ן ח"א ו)
הוא צועד כבר שבועות. רגליו כבר נפוחות. גם תרמיל הגב כל כך מעיק. אבל יותר מכל מציקות לו המחשבות.
בפעם המי יודע כמה הוא מגיע למסקנה ששיטת ה'סמוך' נחלה כישלון מוחץ. 'הכנתי הכל; אוכל, שתיה, נעלי הליכה, שק שינה – רק דבר אחד שכחתי… לברר מהי בדיוק הדרך המובילה למחוז חפצי'…
אכן לא שייך, פשוט בלתי אפשרי, להגיע לאיזשהו מקום בלי דרך.
* * *
מסתבר שגם במסע הרוחני שלנו בעולם יש דרך, אלא שבשונה מהדרכים של האספלט שמחברות בין שני מקומות בלבד, הרי הדרך הרוחנית מחברת לכל נקודה שהיא בעולם, כך שכל יהודי בכל גיל ובכל מצב רוחני יוכל ללכת בה ולהתקרב לה'.
גם הדרך הזאת, ככל כביש בעולם, מורכבת משני נתיבים: אחד הלוך, ואחד חזור. אלא שכאן גם ההלוך וגם החזור מסייעים להגיע ליעד, אם רק נדע לצעוד בהם נכונה.
כבר האר"י הקדוש מלמד אותנו ש'דרך' בגימטריה 224, שהם פעמיים 'בקי' (שערכה הגימטרי הוא 112), שכן הדרך היא אמנם אחת: להרבות בכבוד ה', כמו שאמרו חז"ל: "כל מה שברא הקב"ה בעולמו, לא בראו אלא לכבודו" (אבות ו, יב), אולם יישומה של הדרך הזו מתחלק לשניים, לשתי בקיאויות:
בזמנים כתיקונם עלינו לשאוף להתקרב יותר ויותר אל ה', כי עד כמה שהשגנו – עדיין "לגדולתו אין חקר" (תהלים קמד), ובהתאם צריכה להיות גם העבודה שלנו, לדעת שהדרך עדיין רבה מאד, כך שאסור לנו לנוח על זרי הדפנה.
אולם ישנו עוד נתיב שגם הוא חלק בלתי נפרד מהדרך הזו. יש זמנים של נסיגה. בזמנים כאלה לא דרושה חוכמה גדולה כדי לדעת שאנחנו רחוקים מאד מה'; החוכמה כאן היא לדעת שלמרות הכל, גם בזמנים אלה ה' אתנו, כי כשם שלגדולתו יתברך אין חקר, כך לרחמיו אין חקר.
אלה הן שתי הבקיאויות הנדרשות מאתנו – בקיאות בכניסה לעבודת ה' ובקיאות ביציאה מעבודת ה', כמו שכתוב בזוהר: "זכאה מאן דעייל ונפיק" (ויקהל ריג ע"ב).
כי רק בשעת הנסיגה, כשמתחזקים אז לחטוף מעשים טובים כמה שיכולים, מוכיחים שבאמת רוצים להגדיל את כבוד המקום ולא את הכבוד העצמי. שכן בזמן שמצליחים בעבודת ה' יש סכנה שתתגנב אל הלב איזושהי מחשבת גאווה – כפי שלימדנו רבינו כי 'תועבת ה' כל גבה לב' – גם כשהוא מתגאה בתורתו או בעבודת ה' שלו. רק בשעת חולשה, כשהסיפוק כבר ממנו והלאה ואין מי שיטפח לו על השכם, כשבכל זאת הוא משתדל לעשות מה שבכוחו – הוא מוכיח את נאמנותו לה'.
את שני הנתיבים הללו נוכל למצוא בתפילתו של דוד המלך במזמור קל"ט בתהלים, שכהגדרתו של האבן עזרא: "אין מזמור כמוהו המייסר לאדם לילך בדרכי ה' ":
"אם אסק שמים שם אתה" – בזמן עליה יש לשאוף להוסיף ולהתעלות, כי הקב"ה עדיין 'שם' – רחוק. אך גם "ואציעה שאול" – בזמן הנסיגה – הנה הוא ה', גם כאן בשאול!
גולשים צפו גם ב:
הלל צייטלין: עתידה של ברסלב
הלל צייטלין במאמר מרתק: מהו חסיד ברסלב, מיהו רבי נחמן מברסלב, והאם תתקיים דרכו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב גם בעתיד. מסמך מדהים ומרתק.
"הלל זקנקן"
סיפור נפלא מספר הזכרון לקהילת פשדבוז', שערך משה צחי, ובו הוא מספר סיפור נפלא על ר' אפרימ'ל קרקובסקי זצ"ל - ועל יהודי יקר ותמים שהתקרב דרכו לברסלב - ה"ה ר' הלל ליבסקינד הי"ד.
המרגלית האבודה
"חלפה שעה קלה והעני הקיץ משנתו, וכשאך ראה את השלחן נקי מן השיריים, חטפו בולמוס מרוב צער וכמעט שיצא מדעתו. הוא ידע היטב את נפשו השפלה של רב החובל בן הבליעל, וכי כל הכבוד שעשה…
דקה של תפילה…
התפילה היא, ברוך השם, רחבת ידיים ומקיפה. כל אדם יכול למצוא בה נקודה שקל לו "להזדהות" איתה, על פי נטיית ליבו, שאיפותיו הרוחניות או קשייו הגשמיים. קחו לכם ברכה אחת, קטע אחד, משפט אחד בתפילה,…
כיושב בסתר
כשמבקשים מאתו יתברך אודות רוחניות, סוף כל סוף זוכים לזה ונענים. ואפילו כשחס ושלום לא יזכה לטוב הנצחי והרוחני הזה שכל כך ביקש והתחנן עליו לפניו יתברך בגלל חשבונות שמימיים, עם כל זה ועל כל…
להמיר פחד באור
כל מילה של תפילה היא השתדלות מדויקת ומקדמת, כמו לחיצה על הכפתור הנכון. המנוף הופעל, הכבל המחלץ בדרך אליך, כל הבריאה נעתקת ממקומה ומכוונת את עצמה כלפיך - לעזור לך, לכוון אותך, להביא אותך קרוב…
מבחן לאמונה
לפעמים נדמה שהצורך לחזק את האמונה ולהפנים אותה, מתייחס לתינוקות של בית רבן או לאנשים שהגיעו מחוץ לעולם המאמין. ובכן, כדי שנתפכח מן האשליה הזו, עלינו לדעת שעדיין אנו צריכים לעמול על הבסיס הזה, על…
שמע ישראל
אם נאמין באמת שאכן אב גדול לנו, והוא העומד מאחורינו, לידנו, לצידנו – איתנו! – לעזרינו, כי בעצם הוא הנותן בנו את הכח לקום שוב ושוב, להחזיר מכה תחת מכה וחרב תחת חרב, אם באמת…
עבודת השמחה בפורים
בפורים מתגלה כוחה של עבודת השמחה - כמובא בספר "מחשבות חרוץ" שהכוח המסוגל למחיית עמלק וההתגברות כנגדו הינו "שמחה של מצווה" אשר בכוחה בלבד נוכל לנצח את עמלק, כמאמר הנביא נחמיה - "חדות השם היא…
אחר פורים…
לקט שיחות ומכתבים בענין "אחר פורים", אותה תורה נפלאה בליקוטי מוהר"ן חלק ב, בה מסביר רבינו את הקשר בין פורים לפסח, באמצעות פרשת פרה הנקראת ביניהם. ורבי נתן שמבאר את הקשר שביניהם לבין רבינו הקדוש.…
פורים כל השנה
אחר שנתעוררו אצל האדם רגשי קודש של כיסופים וגעגועים לעזוב את כל הבלי העולם הזה, ולהידבק אך ורק בהשם יתברך, תמה האדם ושואל, איה הם אותם הכיסופים ביום המחרת, כשאני קם על צד שמאל, ואין…