ראשי > מאמרים בתורת ברסלב > לבקש את האמת – פרשת לך לך

לבקש את האמת – פרשת לך לך

י״ז באדר ב׳ תשע״ט

לקט הארות וביאורים נפלאים ממעיינו העמוק של רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב מלוקטים מספריו הקדושים ומספרי תלמידו הגדול רבי נתן מברסלב, לפרשת השבוע: פרשת לך לך

היצר מטעה אותנו מאד, מלבד הפיתויים שלו שנעשה מעשים שאנחנו יודעים שהם רעים, הוא גם נותן לנו לחשוב כאילו הדברים הללו אינם כה חמורים, מותרים או הם אפילו מעשים טובים שראוי לעשותם, אם זה באמצעות חומרה קלושה שהוא מטעה אותנו להחמיר ולהתבטל על ידה מהרבה תורה ותפילה; אם זה בדרך הבטחה כביכול שעל פלוני "מצווה" לדבר לשון הרע, או אפילו על ידי השריית אווירת משבר עקב כישלון קטן שבעטיה אנחנו מפסידים שבעתיים, ועוד דרכים כאלה רבות מספור.

אלא שכל ההטעיות והסילופים הם רק למראית עין, ממבט שטחי. אבל אם נהיה כנים ואמתיים עם עצמנו, נוכל לחשוף על נקלה את פרצופו האמיתי של יצר הרע, כך שנוכל להבחין מה באמת מצוה ומה רק כאילו. שכן "בדרך שאדם רוצה לילך – מוליכין אותו" (רש"י פרשת בלק) ומי שחפץ בָאמת, מסייעים לו להגיע אליה.

עלינו פשוט לבקש באופן עקבי, בכל מצב בכל ספק בכל פרשת דרכים, מה האמת, מה ה' רוצה מt,נו – וכך לא ניכשל לעולם.

ענין זה מרומז בדבריו של אברהם אבינו ללוט, שמסמל את כוחות הרע. לוט מלשון לטא [= קללה בארמית].

"הפרד נא מעלי אם השמאל ואימינה ואם הימין ואשמאילה". אברהם אבינו מכריז: 'אני נפרד מהרע, בכל מצב, בין במקרה שבו לוט פונה לשמאל, כשהרע שבו ברור, שאז אתרחק ממנו לימין; לבין מקרה שבו לוט פונה לימין, שמתחזה כטוב וכצדיק – גם אז אפרד ממנו, אפילו אם יטען שבכך אני טועה, אפנה שמאלה; ואם אימין ואשמאילה, כי רק בָאמת אני חפץ.

(עפ"י לקו"ה)

גולשים צפו גם ב:

real accessibility icon
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support