פרשת שמות

ג׳ באב תשע״ט

לקט הארות וביאורים נפלאים ממעיינו העמוק של רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב מלוקטים מספריו הקדושים ומספרי תלמידו הגדול רבי נתן מברסלב, לפרשת השבוע: פרשת שמות (פרשת השבוע)

וַיְמָרֲרוּ אֶת חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה (שמות א, יד)

"בעבודה קשה – דא קושיא" (תיקוני זוהר כא)

כל דבר קדוש, בטרם מוציאים אותו מן הכוח אל הפועל, מוכרחים להתמודד עם הפרעות רבות, כמו שאמרו חכמינו: "שלש מתנות טובות נתן הקדוש ברוך הוא לישראל – וכולן לא נתנן אלא על יסורין. אלו הן: תורה וארץ ישראל והעולם הבא" (ברכות ה ע"א).

ההפרעות הגדולות ביותר הן הספקות שמכרסמות בלב – אם אלה שאלות קשות על דרכי הקדוש ברוך הוא שמבלבלות את האמונה, או אם אלה קושיות על הצדיקים שמפריעות להתקרב אליהם ולקבל מהם דרך ישרה בעבודת ה'.

העצה לכך היא רק לצעוק אל ה' מעומק הלב – ואז הקב"ה מאיר את העיניים ומסיר את כל הקושיות שבלב.

ראשי התיבות של המילים: "שמע ה' קולי אקרא" (תהלים כז) הם: 'קשיא', שכאמור התיקון לכל הספקות והקושיות הוא רק – לקרוא אל ה'.

(עפ"י ליקוטי מוהר"ן ח"א מ)

וַיֵּרָא מַלְאַךְ ה' אֵלָיו בְּלַבַּת אֵשׁ (שמות ג, ב)

"בלבת אש – דא בת-עין" (תיקוני זוהר ו)

התורה מהווה רפואה לתחלואי הנפש, כמו שכתוב: "רִפאוּת תהי לשָׁרֶך ושִׁקוּי לעצמותיך" (משלי ג, ח), ובמיוחד – פנימיות התורה, אלא שאי אפשר לו לאדם להשיג את פנימיות התורה עד שיהיו לו כלים רוחניים מתאימים.

ברם, הצדיקים הגדולים, לא זו בלבד שהם עצמם משיגים את עומק התורה וגובהה, אלא אף יש להם הכוח לצמצם את פנימיותה בהסברים פשוטים, כך שאפילו אנשים רגילים יוכלו להרגיש את מתיקותה של פנימיות התורה שהיא רפואתם.

התורה ניתנה 'בלבת אש' הרומזת לליבת האש הפנימית של התורה. לא בכדי פירש הזוהר כי 'לבת אש' היא בבת העין, שכן אי אפשר להשיג אותה אלא על ידי הסברים מצומצמים, כפי שאנחנו מוצאים באישוני העיניים, שם מצטמצמים כל הדברים הגדולים שעומדים מולם ורק על ידי כך ניתן לראות אותם.

(עפ"י ליקוטי מוהר"ן ח"א ל)

real accessibility icon
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support