פרשת מטות
כ״ה בתמוז תשע״ט
לקט הארות וביאורים נפלאים ממעיינו העמוק של רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב מלוקטים מספריו הקדושים ומספרי תלמידו הגדול רבי נתן מברסלב, לפרשת השבוע: פרשת מטות (פרשת השבוע)
"כָּל דָּבָר אֲשֶׁר יָבֹא בָאֵשׁ תַּעֲבִירוּ בָאֵש וְטָהֵר" (במדבר ל"א כ"ג)
כשהלב בוער, חלילה, לתאוות רעות, הריהו מתמלא ברוח טומאה.
כדי לטהר את הלב, צריך לגרש ממנו את רוח הטומאה. כיצד? על ידי שממלאים את הלב בחמימות של קדושה.
שכך טבעו של החום – לדחות את האוויר. חום הקדושה מגרש את רוח הטמאה, והלב נטהר מטומאתו.
זה שכתוב: "כל דבר אשר יבוא באש תעבירו באש – וטהר".
(על פי 'ליקוטי מוהר"ן' ח"א קנ"ו)
"הן הנה היו לבני ישראל בדבר בלעם" (במדבר לא טז)
צריך להיזהר מלשמוע דיבורים של רשע בר-דעת, כי בכוחם של אלה לגרום לשומע לחטוא.
שכן, דעתו של האדם מתגלה בדיבורו, ובו הוא מביע את רצונותיו ומחשבותיו. בדיבוריו של הרשע מתגלות השקפותיו הרעות, והן עלולות להכשיל את השומעים.
גם כישלונם של בני ישראל בשיטים נגרם מסיבה זו, כי לבלעם הייתה דעת גבוהה מאוד, כפי שכתוב עליו: "ויודע דעת עליון" (במדבר כד, טז), לכן דיבוריו גרמו לאווירה של חטא.
זה שנאמר: הן הנה היו לבני ישראל 'בדבר' בלעם – בעטיים של דיבוריו הרעים.
(עפ"י ליקוטי מוהר"ן ח"א מג)
"כל דבר אשר יבא באש תעבירו באש וטהר" (שם שם, נג)
תפקידנו כיהודים הוא, לתקן עולם במלכות ש-די, וזאת על ידי כל מצווה שאנו עושים אשר על ידה אנו ממליכים את ה' בעולם.
לעומת זה, על ידי כל עבירה שעושים, פוגמים במלכות שמים, כמו שאמרו חז"ל, שכל מי שעובר עבירה בסתר – הריהו כאילו דוחק רגלי שכינה (חגיגה טז ע"א).
התיקון לפגם במלכות שמים הוא, להיכנע בפני התורה הקדושה ולומדיה. משום שעיקר מלכות ה' באה לידי ביטוי בתורה הקדושה, שמלמדת אותנו איך לקבל עלינו את עול מלכותו; וכמו שכתוב על התורה: "בי מלכים ימלוכו" (משלי ח טו). הוא שנאמר: "כל דבר אשר יבוא באש" – 'דבר' מלשון מנהיגות, כלשון חכמינו (סנהדרין ח ע"א): "דבר אחד לדור" – מי שפגם במלכות ה' על ידי האש הרעה של היצר – התיקון שלו הוא: "תעבירו באש" – שיעביר את המלכות לתורה שנמשלה לאש, כמו שכתוב: "הלא כה דברי כאש" (ירמיה כג כט).
(עפ"י ליקוטי מוהר"ן ח"א ד)
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
כולם יהיו ברסלב
האם כל הצדיקים שחיו אחרי רבי נחמן לא היו צדיקים? האם לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב? האם חובה על כל אדם להתקרב לרבי נחמן ולהיות חסיד ברסלב? תשובות - בפנים
לכו ונחדש המלוכה
זהו סוד ה'בראשית' מיד אחר ירח האיתנים – להתחיל מבראשית, להתחדש לגמרי ולשכוח את כל העבר. כי "אפילו אם עבר האדם מה שעבר, אפילו אם עבר על כל התורה כולה, אף על פי כן אין…
צעקת החיפוש
החיפוש אחרי נקודת הטוב הוא מעשה הקנאות הראוי ביותר עבור קדושת יהדותנו. והחיפוש הזה מתחיל בספרי הצדיקים, עובר בהכרח דרך שיחת חברים, ונעשה שלם ומוחלט מתוך בירור עצמי.
קירוב רחוקים – א
על החובה לעסוק בענין קירוב רחוקים • כוחו של יחיד • התועלת למקרב הנפשות • התענוג הנגרם לקב"ה כביכול על ידי קירוב רחוקים • הדרכות רביז"ל בעסק הקירוב • עובדות מאנ"ש ועוד | מאמר ראשון
גילוי העולמות (א)
לכל אדם ידיעות אודות המציאות, אותן קנה באמצעות כוחות החכמה והבינה שלו ובאמצעות הנתונים שנמסרו לו על ידי חושיו. אולם "דעת" היא התוודעות מסוג שונה אל המציאות. הכוונה לגילוי של הקודש בכל דבר, חיבור כל…
המלך והכפרי
"...פנה המלך אנה ואנה וראה כי אין איש, וכי כל שריו ועבדיו הנאמנים עזבוהו לנפשו, ומשכך, מצא המלך עצמו מיואש. הביט לכאן ולכאן, החל צועד מעט "עד שמצא בית כפרי אחד", ותוך שהוא מבוסס את…
בענין השמחה…
נקודת השמחה בעצם היהדות אמורה ללוות את הנפש לכל מקום אליו תתגלגל. המצוות והטוב שיש בכל יהודי, די בהם כדי להחיות את נפשו תמיד, בכל מצב. חיי אמונה הם כאלו שאינם נתונים לחסדי המצב והמקום.…