פרשת לך-לך

י״א באב תשע״ט

לקט הארות וביאורים נפלאים ממעיינו העמוק של רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב מלוקטים מספריו הקדושים ומספרי תלמידו הגדול רבי נתן מברסלב, לפרשת השבוע: פרשת לך לך (פרשת השבוע)

וַיְהִי רִיב בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רֹעֵי מִקְנֵה לוֹט וְהַכְּנַעֲנִי אָז בָּאָרֶץ (בראשית יג, ז)

כל שפע הברכה בעולם בא מארץ ישראל, כמו שכתוב: "הנותן מטר על פני ארץ ושולח מים על פני חוצות" (איוב ה) ועל כך אמרו חז"ל, שכל העולם מקבל גשמים – רק בזכות ארץ ישראל (תענית י ע"א). אבל מחלוקת מקלקלת את השפע, כמו שאמרו: "מחלוקת אחת דוחה מאה פרנסות" (של"ה רמב).

זה שכתוב "ויהי ריב… והכנעני אז בארץ". היינו, שמחמת המחלוקת שהיתה אז השתררה עניות בארץ ישראל – במקום שפע וברכה. כנעני רומז לעוני, כמו שאמרו חז"ל על הפסוק "ולא יהיה כנעני" – "אין כאן עני" (פסחים נ ע"א).

(עפ"י ליקוטי מוהר"ן ח"א רעז)

וַיְהִי בִּימֵי אַמְרָפֶל מֶלֶךְ שִׁנְעָר אַרְיוֹךְ מֶלֶךְ אֶלָּסָר… אַרְבָּעָה מְלָכִים אֶת הַחֲמִשָּׁה… וַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַיְלָה (בראשית יד, א, ט, טו)

כל כוחות הרע שבבריאה – שורשם ממידת הדין שבה מנהיג הקב"ה את העולם (לצד מידת הרחמים). מידה זו, היא שמחייבת שיהיו קשיים וניסיונות לאדם, זאת כדי שיוכל לקבל שכר המגיע לו בדין – ולא בחסד.

לכן יש לדעת שכשאדם שרוי בצרה חס ושלום, שאז מידת הדין גוברת עליו – הוא צריך להיזהר יותר מן החטא, שכן כאשר ה'דינים' גוברים – גם כוחו של יצר הרע גובר, כי מהם הוא יונק את כוחו, כאמור.

אי לכך צריך אדם להשתדל תמיד להתנהג בחסד וברחמים – ואז "כל המרחם על הבריות מרחמין עליו מן השמים" (שבת קנא ע"ב) – מידת החסד תתגבר גם למעלה ויקל לו גם לנצח את יצר הרע ששורשו מהדינים.

זאת הסיבה שדווקא אברהם אבינו, הוא זה שניצח את ארבעת המלכים, אמרפל וחבריו, אשר בהם התגלמו כוחות הרע, כמו שאמרו חז"ל שהם כנגד ארבעת המלכויות שהחריבו את בית המקדש. אברהם אבינו, שכולו היה חסד, ככתוב "חסד לאברהם" (מיכה ז) – ניצח והכניע אותם.

(עפ"י ליקוטי מוהר"ן ח"א ל)

אַבְרָם הָעִבְרִי (בראשית יד, יג)

ישנן שאלות רבות על דרכי ה' ואין לנו שום אפשרות להבין את התשובות להן. מי שמנסה להתחכם ולחקור בעניינים הללו – עלול להגיע למבוי סתום ולאבד את האמונה חס ושלום.

אבל ישראל באמונתם התמימה, יש להם כוח לעבור על כל השאלות ולהגיע לאמונה שלימה בלי להבין את התשובות. לפיכך הם נקראים "עבריים" – כי הם עוברים לבטח על כל הקושיות מבלי להיכשל!

(עפ"י ליקוטי מוהר"ן ח"א סד)

Page Reader