פרשת יתרו

י״ב באב תשע״ט

לקט הארות וביאורים נפלאים ממעיינו העמוק של רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב מלוקטים מספריו הקדושים ומספרי תלמידו הגדול רבי נתן מברסלב, לפרשת השבוע: פרשת יתרו (פרשת השבוע)

אָנֹכִי ה' אֱלֹקיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם (שמות כב, ב)

כשאדם יודע שכל המאורעות שפוקדים אותו, הן הטובים והן הרעים, הינם לטובתו – הוא זוכה לטעום בחייו, בהיותו בעולם הזה, מעין טעם של עולם הבא.

שכן זהו ההבדל העיקרי בין העולם הזה לעולם הבא, שכאן סבורים שהמאורעות הרעים – רעים הם לאדם, ואילו שם נוכחים לדעת שכל אשר קורה לאדם הוא טוב מוחלט.

כמו שאמרו חז"ל על הפסוק (זכריה יד, ט): "ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד", שבעולם הזה מברכים על הטובה 'הטוב והמטיב' ועל הרעה – 'דיין האמת', אבל לעתיד לבוא יברכו על הכל 'הטוב והמטיב' (פסחים נ ע"ב).

אך כדי לזכות לחיים מאושרים כאלו, על האדם 'להמליך' קודם כל את הקב"ה על עצמו ולשעבד אליו כל מעשיו ורצונותיו. שהרי הפסוק אומר שכאשר ה' יהיה "למלך על כל הארץ" – רק אז – "ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד" – יברכו על הכל הטוב והמטיב.

שכן כל הייסורים – ה'דינים' שיש לאדם נובעים מספירת ה'מלכות', כמרומז במאמר השגור בדברי חז"ל: "דינא דמלכותא דינא" (נדרים כח ע"א ועוד).

ולהיפך, אם אדם משתמש ב'מלכות' שניתנה לו, כלומר בכוחות שלו – לביצוע עבירות, הריהו כאילו 'מפריד' את המלכות מה' ועושה ממנה 'מלכות דסטרא אחרא'. במקרה כזה, גם הייסורים שנגזרים מן המלכות המפורדת הזאת יהיו מנותקים מה', ואדם זה יתקשה מאוד להרגיש שהכל מה' והכל לטובתו.

כידוע, חסדי שמיים מגיעים משם 'הויה' ואילו גזירות שמיים מגיעות משם 'אלוקים'. זה שאמר הפסוק "אנוכי ה' אלוקיך" – איך תזכה להרגיש שהן מידת החסד והן מידת הדין הם 'אנוכי' – מהקב"ה לטובתך"? – "אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים" – כשתצא מהמלכות דסטרא אחרא – שהיא 'מצרים' שכפרו בה' ואמרו: "מי ה' אשר אשמע בקולו" (שמות ה, ב) ותהיה עבד לה' והוא יהיה לך למלך!

(עפ"י ליקוטי מוהר"ן ח"א ד)

גולשים צפו גם ב:

real accessibility icon
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support