פותר החלומות

י״ב באב תשע״ט

כל תורה, שיחה, עצה וסיפור של רבינו הקדוש פותר חלום אחר. כל שורה מספרי רבינו הקדוש מאירה עוד מעט אור של אמת הדוחה הרבה מן החושך של הדמיון. כל סעיף בספר "משיבת נפש" דוחה דמיון אחר של עצבות ורפיון ידיים; כל סעיף בספר "השתפכות הנפש" פותר חלום אחר המפריע לאדם לשפוך את שיחו לפני ה' כמו לפני חבר טוב אמיתי.

הצדיק הגדול 'פותר חלומות'

במרוצת הדורות היו צדיקים רבים, אשר כל אחד מהם התגלה בדרכו שלו; מהם באמצעות 'מופתים', ומהם על ידי זכות אבות וכיו"ב. אך התגלותו ועלייתו לגדולה של יוסף הצדיק מפליאה ביותר: היא היתה על ידי חלומות.

בראשית דרכו, התחיל לדבר על גדולתו על ידי סיפור חלומותיו הנפלאים, עד אשר קיבל אצל אחיו את הכינוי 'בעל החלומות'. וגם בהיותו במצרים, עלה מבור כלאו לגדולה והפך להיות 'משביר לכל עם הארץ', על ידי פתרון חלומות כאשר פתר את חלומותיהם של שר המשקים ושר הטבחים, ולאחר מכן את חלום פרעה.

כי אכן כן, זוהי גדולתו של הצדיק הגדול וזהו תפקידו בעולמנו זה: לפתור חלומות! לבטל את הדמיון הגורם לאנשים 'לחלום בהקיץ', ולהאיר להם את אור האמונה; ליצוק את ה"שמן משחת קודש", את הדעת הקדושה למוחותיהם, ובכך להעלות את שלהבת אור האמת שתאיר ותזרח, ותגרש באורה את חושך הדמיון.

* * *

החלומות אותם חולמים בני אדם, הם רבים ומגוונים; יש החולמים כל ימיהם על כסף וקריירה, ויש החולמים על שאר תאוות והנאות חולפות, וכולם כאחד מתבדים ומתאכזבים, כאשר הם מתעוררים משנתם העמוקה, בעת ירידתם לקבר…

אך גם בין המפוקחים שבינינו, ישנם 'חולמים' רבים… גם בתחום הקדושה ישנם דמיונות רבים המבלבלים את האדם, כשהדוגמא הבולטת ביותר לכך הם המחשבות של 'חלישות הדעת'; מחשבות המבוססות על דמיון כוזב, שגורמות לאדם להיחלש בעבודת ה' ולהתהלך עצוב ושפוף.

ואילו צדיק האמת – פותר את כל אלו החלומות ודומיהם, ומאיר באנשים את הדעת האמיתית, הנקיה מכל שמץ של דמיון; דעת הנותנת לאדם כח להתחדש ולעבוד את ה' רענן ושמח.

מה גם באחרית הימים, אשר כח הדמיון מתגבר וחוגג מעבר לכל דמיון, לא היה לנו שום תקוה לולא אותו 'פותר חלומות'!

והלא כך אמר רבינו הקדוש: "צריכים לקרוא ליצר הרע שם חדש. לא 'יצר הרע', אלא 'כח המדמה'" (ליקוטי מוהר"ן, תורה כה). "ואמר זאת בדרך שחוק", מוסיף מוהרנ"ת, "אבל הבנתי שהיה לו בזה כוונה שלימה, ולא זכיתי להבין כוונתו בזה".

עד שבא רבי אברהם ב"ר נחמן וגילה מעט מהכוונה העמוקה: "על פי מה שאמרו חכמינו ז"ל: ' שבעה שמות יש לו ליצר הרע', וידוע ליודעי חן שהם כנגד השבע מידות דסטרא אחרא, כי זה לעומת זה עשה אלקים, כנגד שבע מידות הנמצאים בקדושה, כמובן כל זה בספרי אמת. והנה עד הנה לא היה בעולם כי אם הארת השבע מידות האלה שהשיגו אותם השבעה רועים, להמשיכם ולהאירם עלינו, על כן לא היה כנגד זה כי אם שבעה כוחות היצר הרע, שהם בחינת שבעה שמות שיש לו. על כן, זה לעומת זה גברה ועצמה מאד גם המידה השמינית של הסטרא אחרא, שהיא בחינת מדמה. כי בינה דקדושה הוא בחינת 'מבין דבר מתוך דבר', וזה לעומת זה, בינה דסטרא אחרא הוא בחינת מדמה דבר לדבר בשווא והבל" (כוכבי אור, חכמה ובינה, אות לו).

ללמדנו שבדורנו זה, באים הניסיונות והיצרים מספירת הבינה של הסטרא אחרא – מכח הדמיון. ולכן אין כח לעמוד כנגדם, רק בכח אותו צדיק 'פותר החלומות', שזכה למידת הבינה בקדושה בתכלית השלימות.

* * *

זהו גם אורם של נרות החנוכה, אור האמת הדוחה את הדמיון היווני; אור החשמונאים, אור הצדיק הדוחה באורו ואור תורתו את הדמיון המתעתע.

"ועל כן קורין פרשת 'ויהי מקץ' בחנוכה או לפעמים פרשת 'וישב', כי פרשיות אלו מדברים מיוסף הצדיק שכל גדולתו היה על ידי פתרון חלומות… כי עיקר בחינת נר חנוכה הוא להמשיך אור הצדיק על ידי נר חנוכה, כדי שנזכה לבקשו ולמצאו, כדי שיברר לנו המדמה, שעל ידי זה נזכה לאמונת חידוש העולם, שכל זה הוא בחינת גדולת יוסף הצדיק, שהוא בחינת הצדיק האמת שבכל דור" (ליקוטי הלכות, כבוד רבו ות"ח ג, יט).

* * *

כל תורה, שיחה, עצה וסיפור של רבינו הקדוש פותר חלום אחר. כל שורה מספרי רבינו הקדוש מאירה עוד מעט אור של אמת הדוחה הרבה מן החושך של הדמיון. כל סעיף בספר "משיבת נפש" דוחה דמיון אחר של עצבות ורפיון ידיים; כל סעיף בספר "השתפכות הנפש" פותר חלום אחר המפריע לאדם לשפוך את שיחו לפני ה' כמו לפני חבר טוב אמיתי.

real accessibility icon
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support