פורים שמח!
ו׳ בתמוז תשע״ט
'האח, הלוואי והיינו זוכים להכרה הזו, להבנה הזו', אתם בודאי נאנחים, 'אילו היינו רואים כיצד כל ההתרחשויות הנעימות יותר והנעימות פחות אכן מביאות את העולם כולו ואותנו, לטוב הנצחי – בודאי היינו שמחים באמת. אבל מה נעשה שהכול בשבילנו רק בגדר דיבורים, והכול נראה לנו חשוך וקודר?' (פורים)
פורים שמח באמת!
"איש הישראלי צריך תמיד להסתכל בהשכל שיש בכל דבר… כדי שיאיר לו השכל שיש בכל דבר להתקרב לה' יתברך על ידי אותו הדבר.
"כי השכל הוא אור גדול ומאיר לו בכל דרכיו, אך מחמת שאור השכל גדול מאוד, אי אפשר לזכות אליו כי אם על ידי בחינת מלכות".
(ליקוטי מוהר"ן ח"א א)
אם כבר אינך נער צעיר הצוהל לשֵמע המילה 'פורים' – אתה בוודאי תמֵהַ: איך אפשר כל כך לשמוח? כל כך הרבה צרות ובעיות יש לעם ישראל – אויבים מבית ומבחוץ, בארץ ובתפוצות, בגשמיות וברוחניות; התבוללות, מיתון, פיגועים, מחלות, והרשימה לצערנו עדיין ארוכה.
גם במישור האישי, אף אחד לא מלקק דבש; דאגות וטרדות שונות ומשונות מקיפות כל אחד מאיתנו, בעיקר בעבודת ה' – האם אנחנו אכן ממלאים את חובתנו בעולם כראוי?
נכון, אי אפשר 'לסחוב' כל הזמן את כל הצרות על הגב, מוכרחים קצת לשכוח, להתאוורר, לשמוח, כדי להמשיך לחיות, אבל מכאן ועד לשמחת פורים, שמחה אמיתית ולבבית – עדיין רחוקה הדרך.
נתבונן במאמר שלנו: "איש הישראלי צריך תמיד להסתכל בהשכל של כל דבר… כדי שיאיר לו… להתקרב לה' יתברך על ידי אותו הדבר, כי השכל הוא אור גדול".
בכל פרט ופרט בבריאה טמונה חוכמה עצומה, חוכמה גשמית נפלאה, כידוע לכל מתבונן, אבל בעיקר חכמה אלוקית שיש בכל נברא ועל ידה אפשר להכיר את ה' ולהתקרב אליו.
דבר זה נכון הן לעניין הנבראים עצמם, והן לעניין ההתרחשויות שעוברות עליהם; כל אירוע, בלי יוצא מן הכלל, הוא חלק מתוכנית אלוקית, שנועדה לתקן עולם במלכות ש-ד-י ולהביא את הבריאה למטרתה הנצחית.
'האח, הלוואי והיינו זוכים להכרה הזו, להבנה הזו', אתם בודאי נאנחים, 'אילו היינו רואים כיצד כל ההתרחשויות הנעימות יותר והנעימות פחות אכן מביאות את העולם כולו ואותנו, לטוב הנצחי – בודאי היינו שמחים באמת. אבל מה נעשה שהכול בשבילנו רק בגדר דיבורים, והכול נראה לנו חשוך וקודר?'
מסופר על תלמידו של הרמב"ן, שלפני פטירתו מסר לו רבו שמות וייחודים, כדי שנשמתו תוכל לעלות לעולמות טמירים ולשאול מדוע המשיח מתעכב, מדוע יש כל כך הרבה צרות וכולי.
לאחר פטירתו נראה התלמיד לרבו בחלום ואמר לו: "אני לא יכול להסביר לך, אבל כשהגעתי לשם – כל השאלות נמוגו".
אך מה נעשה אנו, הנמצאים בעולם הזה, עם כל השאלות הללו?
* * *
נמשיך לעיין במאמר: "מחמת שאור השכל גדול מאוד, אי אפשר לזכות אליו כי אם על ידי בחינת מלכות".
השכל האלוקי הזה הוא באמת גבוה ועמוק מאוד. מי הוא זה שיוכל להבין את דרכי ה'? אבל יש עצה: 'מלכות'.
האמונה מכונה בספרים הקדושים 'מלכות'. גם מי שאינו מבין את החוכמה שעומדת מאחורי חוקיו של המלך, יוכל ליהנות ממנה, אם יציית לו בנאמנות.
גם אנחנו, שאיננו מבינים את החכמה והשכל העמוקים הטמונים בהנהגה האלוקית, אם נאמין באמונה שלמה שכל מעשה, כל התרחשות וכל מצב הם חלק מתוכנית אלוקית נפלאה ומחושבת להעניק לכלל ולפרט את האפשרות הטובה ביותר לזכות לאושר האמיתי לנצח נצחים – נגיע למצב שבו גם נרגיש את האמת הזו בהרגשה ברורה וחזקה, ונוכל לשמוח ולהיות מלאי הודיה ואושר ממש. ממש כאילו היינו מבינים זאת.
מצאנו איפוא את הדרך כיצד ניתן להיות בשמחה תמיד, ובפרט בימי הפורים שבהם מתחזקת האמונה בהשגחה הפרטית, כפי שרואים בסידור המופלא של המאורעות המופיעים במגילה.
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
כולם יהיו ברסלב
האם כל הצדיקים שחיו אחרי רבי נחמן לא היו צדיקים? האם לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב? האם חובה על כל אדם להתקרב לרבי נחמן ולהיות חסיד ברסלב? תשובות - בפנים
לכו ונחדש המלוכה
זהו סוד ה'בראשית' מיד אחר ירח האיתנים – להתחיל מבראשית, להתחדש לגמרי ולשכוח את כל העבר. כי "אפילו אם עבר האדם מה שעבר, אפילו אם עבר על כל התורה כולה, אף על פי כן אין…
צעקת החיפוש
החיפוש אחרי נקודת הטוב הוא מעשה הקנאות הראוי ביותר עבור קדושת יהדותנו. והחיפוש הזה מתחיל בספרי הצדיקים, עובר בהכרח דרך שיחת חברים, ונעשה שלם ומוחלט מתוך בירור עצמי.
קירוב רחוקים – א
על החובה לעסוק בענין קירוב רחוקים • כוחו של יחיד • התועלת למקרב הנפשות • התענוג הנגרם לקב"ה כביכול על ידי קירוב רחוקים • הדרכות רביז"ל בעסק הקירוב • עובדות מאנ"ש ועוד | מאמר ראשון
גילוי העולמות (א)
לכל אדם ידיעות אודות המציאות, אותן קנה באמצעות כוחות החכמה והבינה שלו ובאמצעות הנתונים שנמסרו לו על ידי חושיו. אולם "דעת" היא התוודעות מסוג שונה אל המציאות. הכוונה לגילוי של הקודש בכל דבר, חיבור כל…
המלך והכפרי
"...פנה המלך אנה ואנה וראה כי אין איש, וכי כל שריו ועבדיו הנאמנים עזבוהו לנפשו, ומשכך, מצא המלך עצמו מיואש. הביט לכאן ולכאן, החל צועד מעט "עד שמצא בית כפרי אחד", ותוך שהוא מבוסס את…
בענין השמחה…
נקודת השמחה בעצם היהדות אמורה ללוות את הנפש לכל מקום אליו תתגלגל. המצוות והטוב שיש בכל יהודי, די בהם כדי להחיות את נפשו תמיד, בכל מצב. חיי אמונה הם כאלו שאינם נתונים לחסדי המצב והמקום.…