ענה ואמר: הנני
ד׳ בניסן תשע״ט
כשראה זאת הצאר קרא לו אליו ושאלו: במה אוכל לגמול לך כמעשיך הטוב? ענה לו החייל בבערותו ברצוני שתסלק הסמל מהיחידה בה אני משרת. הצטחק הצאר ואמר לו: שוטה שכמותך! היית יכול לבקש ממני להיות בעצמיך סמל!
יושב לו אדם מכונס בפינתו, סמוך ונראה לציון רבינו הק'. אל מקום זה התגעגע משך כל השנה, מסביבו המולה נוראה, פלוני צועק בשאגות נוראות "אבא, מה יהא איתי", אלמוני מוריד נחלי דמעות כמים ללא הרף על ריחוקו מאביו שבשמים, אחר מפזז ומכרכר מתוך שמחה אמיתית, המורגשת היטב על פניו הסמוקים, על זכייתו לשוב אל צור מחצבתו, והנה הוא ורק הוא מרגיש כמו זר בכל המולה הזו. לבו לב אבן שאף הלמות פטיש לא תשברהו, נפשו יוצאת בדברו 'איה לבי, איה הרגשותי, האם באמת אני זר לכל מה שקורה כאן?' ואף מעלה זכרונות בדעתו מה שמספרים על ר' סנדר טירהוויצער זצ"ל שהיה יהודי בגיל הזקנה ולפעמים עמד על הציון כשמונה שעות בליל חורפי רוסי ואך ראו גוש שלג מתנועע, אם מה שמספרים, על אחד הפשוטים באומן של פעם, שידעו תמיד מתי היה על הציון על פי נחל הדמעות שהותיר אחריו, אם מה ששמע על געגועיו העזים של החסיד ר' שמואל שפירא זצ"ל משך ארבעים שנה בשאגתו בחצות הלילה שעות על גבי שעות "שערי ציון נעוף כיונים", ואם כן, הוא שואל את עצמו, היכן אני?
מעשה בניקולאי הצאר הראשון, בעת שערכו לפניו מסדר צבאי, רצה אחד מהחיילים להתנקש בחייו. הבחין במעשהו איזה חייל פשוט ומנע בעדו מלבצע זממו. כשראה זאת הצאר קרא לו אליו ושאלו: במה אוכל לגמול לך כמעשיך הטוב? ענה לו החייל בבערותו ברצוני שתסלק הסמל מהיחידה בה אני משרת. הצטחק הצאר ואמר לו: שוטה שכמותך! היית יכול לבקש ממני להיות בעצמיך סמל!
הנמשל מובן היטב. באים לצדיק, זה מתפלל שיפתח לו לבו הערל, זה רוצה להרגיש השמחה השרויה במקום זה בפרט בימים אלו, כל אחד ברצונותיו הטובים, שבודאי חשובים הם מאוד, אולם דבר אחד שהוא החשוב ביותר מזניחים לפעמים: "העיקר והיסוד שהכל תלוי בו הוא התקרבות לצדיקים", לרצות ולהתפלל מתי אזכה גם אני להיות אפוי בלב הצדיק ולהימנות על הכיתה השלישית אותה שיבח רבינו? מתי אזכה להרגיש שמחה בעצם התקרבותי אל הצדיק אף שאיני מקבל ממנו כלל? (ליקוטי מוהר"ן א,קכז) והעיקר: מתי אזכה להתקרב אליו ולקיים עצותיו הק' בלי חכמות כלל? ותיכף ומיד בתוך שהיו מתגעגעים מאוד אחרי הבעטלער העיור, ענה ואמר, הנני! ואני נותן לכם במתנה גמורה שתהיו כמוני ממש.
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
כולם יהיו ברסלב
האם כל הצדיקים שחיו אחרי רבי נחמן לא היו צדיקים? האם לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב? האם חובה על כל אדם להתקרב לרבי נחמן ולהיות חסיד ברסלב? תשובות - בפנים
לכו ונחדש המלוכה
זהו סוד ה'בראשית' מיד אחר ירח האיתנים – להתחיל מבראשית, להתחדש לגמרי ולשכוח את כל העבר. כי "אפילו אם עבר האדם מה שעבר, אפילו אם עבר על כל התורה כולה, אף על פי כן אין…
צעקת החיפוש
החיפוש אחרי נקודת הטוב הוא מעשה הקנאות הראוי ביותר עבור קדושת יהדותנו. והחיפוש הזה מתחיל בספרי הצדיקים, עובר בהכרח דרך שיחת חברים, ונעשה שלם ומוחלט מתוך בירור עצמי.
קירוב רחוקים – א
על החובה לעסוק בענין קירוב רחוקים • כוחו של יחיד • התועלת למקרב הנפשות • התענוג הנגרם לקב"ה כביכול על ידי קירוב רחוקים • הדרכות רביז"ל בעסק הקירוב • עובדות מאנ"ש ועוד | מאמר ראשון
גילוי העולמות (א)
לכל אדם ידיעות אודות המציאות, אותן קנה באמצעות כוחות החכמה והבינה שלו ובאמצעות הנתונים שנמסרו לו על ידי חושיו. אולם "דעת" היא התוודעות מסוג שונה אל המציאות. הכוונה לגילוי של הקודש בכל דבר, חיבור כל…
המלך והכפרי
"...פנה המלך אנה ואנה וראה כי אין איש, וכי כל שריו ועבדיו הנאמנים עזבוהו לנפשו, ומשכך, מצא המלך עצמו מיואש. הביט לכאן ולכאן, החל צועד מעט "עד שמצא בית כפרי אחד", ותוך שהוא מבוסס את…
בענין השמחה…
נקודת השמחה בעצם היהדות אמורה ללוות את הנפש לכל מקום אליו תתגלגל. המצוות והטוב שיש בכל יהודי, די בהם כדי להחיות את נפשו תמיד, בכל מצב. חיי אמונה הם כאלו שאינם נתונים לחסדי המצב והמקום.…