מתנה מרבינו…

כ״ז בתמוז תשע״ט

כאשר תחזור הביתה מאומן עם עיניים חדשות – כל דברי המוסר וההתחזקות יהיה להם כר נרחב לפעול, וסוף סוף תדע שהכוונה בהם אמנם אליך, ולא למישהו אחר. שהרי כעת יש לך את הכלים הנדרשים בכדי להפוך לעובד ה' תוך עליה מתמדת בדרך העולה בית-קל.

לקבל מרבינו מתנה: "עיני הצדיק"

ישנה תורה ב'ליקוטי מוהר"ן' שכל הרואה אותה עומד ומשתומם: האם זוהי תורה שרבינו אמרה?! האם כאשר רבינו אמר שהתורה שלו מיועדת לכל אדם, קטן וגדול, היתה כוונתו גם על תורה זו?!

ובכן, מדובר בתורה צ"ח, בה מגלה לנו רבינו הקדוש כי מה שנאמר בגמרא כמה פעמים: "נתן עיניו בו ונעשה גל של עצמות" – הכוונה הפנימית היא כך:

האדם עצמו אינו רואה עד היכן מגיע פגם עוונותיו, אבל עיני הצדיק רואות; וכאשר הצדיק "נותן עיניו בו" – כשהוא מעניק לאדם את עיניו שלו, של הצדיק – "נעשה גל של עצמות" – מתגלים כל הפגמים והאדם מתחיל לראות עד היכן הם מגיעים – "ואין עונש גדול מזה, כשאדם רואה מה שפגם"!!!

כיצד תורה זו מתאימה גם לאנשים שאינם גרועים כל כך?

שאלה זו שמעתי ממורי ורבי הרה"ח ר' יחיאל מיכל דורפמן זצ"ל, הקשה – ותירץ:

ישנם אנשים "שיינע אידן" [= "יהודים חשובים"] שכלפי חוץ הם נראים כאילו לא טעמו טעם חטא מימיהם, אך האמת היא שהם שקועים בחטאים עד הצוואר, ולמרבה הצער הם חושבים בטעות שהם צדיקים גמורים, עד כי כאשר מגיע חודש אלול "אין להם על מה לעשות תשובה"…

אנשים כאלה, כמעט שאין תקווה לאחריתם. מצד שני, כשהאדם לפחות יודע ומבין את מצבו החמור – עדיין לא אבדה תקוותו ויש לו כל הסיכויים לשוב בתשובה שלימה.

מהי העצה לאנשים כערכנו שצריכים רחמים רבים בכדי שלפחות נדע מה שעובר עלינו?

"נתן עיניו בו"! להגיע לצדיק, לנסוע לאומן. אך במקום שרבינו ישב איתנו בפועל ויגלה לנו אט אט במשך שעות ארוכות את כל אשר עוללנו וחטאנו – הוא מעניק לנו את המתנה היקרה ביותר שאין כדוגמתה – את עיניו שלו!

כאשר תעמוד ליד הציון, תקיים את רצון רבינו "לעשות מתורות תפילות", תתפלל רבות שאמנם תזכה לקבל את העיניים האלה – ופתאום ייפקחו עיניך ותראה "עד היכן הפגם מגיע".

זו מתנה מהצדיק, הוא העניק לך עיניים חדשות. כי אכן באומן נפתחים מסתורי הלב!

ואז, כאשר תחזור הביתה עם עיניים שכאלו – כל דברי המוסר וההתחזקות יהיה להם כר נרחב לפעול, וסוף סוף תדע שהכוונה אמנם אליך, ולא למישהו אחר. שהרי כעת יש לך את הכלים הנדרשים בכדי להפוך לעובד ה' תוך עליה מתמדת בדרך העולה בית-קל.

ולסיום, נקודה למחשבה על מעלת הצדקה לצדיק:

חותני הרה"ח ר' צבי אריה רוזנפלד היה אומר, שכאשר האדם יגיע לעולם העליון ויטען שהוא היה חסיד ברסלב – יבקשו ממנו 'הוכחות'…

הוא ינסה לטעון שהיה אומר 'תיקון הכללי', נסע לציון רבינו ולמד את ספריו – על כל אלה יוכלו לענות לו שישנם אנשים רבים, שלמרות שאינם חסידי ברסלב, אומרים תיקון הכללי, ויש מהם אפילו מי שנוסעים לאומן. גם ספרי רבינו הם היום כבר נחלת הכלל.

אבל כאשר האדם יטען שאת הסכומים העיקריים שלו לצדקה הוא נתן עבור הצדיק – תהיה זו הוכחה ניצחת שהוא אכן חסיד ברסלב, שכן מי ששייך לחסידות אחרת, אינו תורם את החלק הגדול ביותר של כספי הצדקה לברסלב.

קחו זאת לתשומת ליבכם…

real accessibility icon
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support