מחשבות ודמיונות
כ״ז בסיון תשע״ט
"כשעושין שחוק וקומדיה, אזי נוסע אחד ומכריז וחושב כל הדברים שיעשו על הקומדיה. ואף שהוא תאווה לשמוע, אף על פי כן, אין זה השחוק בעצמו. וכן, כשבא להחדר שעושין שם הקומדיה, יש שם מצוייר על הטבלא כל הדברים שיעשו שם, וגם זה אינו הדבר בעצמו. ואפילו כשבאים לשם לפנים, עומד לץ אחד ועושה כמעשה קוף, וגם זה אינו הדבר בעצמו. (משל ומליצה)
…נמשל
אדם המתפלל בכוונה, בלי להתייחס ולשים לב למחשבות הזרות הבאות לטרוד מחשבתו מפעם לפעם, משול לגבור ואיש מלחמה העובר בעוז ואומץ בין רוצחים ואורבים רבים, ובחרבו ״לזה חותך יד, לזה חותך רגל וכיוצא בזה בשאר אברים״ (ליקו"מ חלק ב תורה קכב).
שכן מובא בספרי קדש, שכל מחשבה הינה בעלת קומה רוחנית שלימה והיא כמו גוף שלם. כך גם מחשבה-זרה הינה גוף טמא – ״קליפה״. וכשמחשבות זרות לרוב באות להטריד את התפילה ואין המתפלל מתייחס אליהן, אלא דוחה אותן וממשיך בתפילתו בכוונה, הריהן ניזוקות קשה, שבכך האדם ״הורג אותם, או חותך מהם אברים אברים כנ״ל״ (שם).
בטרם מגיע אדם להשגת אמת בתורה, בהכרח שיעבור לפני כן בהיכלי התמורות, שאינם אלא חיקוי ודמיון בלבד של חדרי וארמונות התורה האמיתיים. אולם, גם לתמורות אלו אין מגיעים אלא לאחר יגיעה רבה בעבודת ה׳, שאף הן מדריגות גבוהות, אם כי רחוקות מן האמת לאמיתה.
משל…
״כגון למשל, כשעושין שחוק וקומעדייע [-קומדיה], אזי נוסע אחד ומכריז וחושב כל הדברים שיעשו על הקומעדייע. ואף שהוא תאווה לשמוע, אף על פי כן, אין זה השחוק בעצמו. וכן, כשבא להחדר שעושין שם הקומעדייע, יש שם מצוייר על הטבלא כל הדברים שיעשו שם, וגם זה אינו הדבר בעצמו. ואפילו כשבאים לשם לפנים, עומד לץ אחד ועושה כמעשה קוף, וכל הדברים שעושה הבעל קומעדייע הוא עושה אחריו בליצנות, וגם זה אינו הדבר בעצמו. ועיקר הוא השחוק בעצמו שעושין שם. וכמו כן תבין הנמשל מעצמו, כי יש מי שנדמה לו שנכנס לפנים ולפני ולפנים ועדיין הוא עומד בחוץ לגמרי, כי לא התחיל להשיג השגה של אמת״.
״והצדיק הגדול מאד – אף כשזוכה להשיג השגות גדולות של הקדושה באמת – אף על פי כן, אינם נחשבים בעיניו לכלום, לגודל עוצם הכרתו את גדולות הבורא יתברך. על כן, הוא משתדל ומתחזק בכל פעם, שיתחיל הש״י להראות לו אור התורה, כאילו לא התחיל להשיג כלל מימיו (ליקו״מ חלק א תורה רמ״ה).
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
כולם יהיו ברסלב
האם כל הצדיקים שחיו אחרי רבי נחמן לא היו צדיקים? האם לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב? האם חובה על כל אדם להתקרב לרבי נחמן ולהיות חסיד ברסלב? תשובות - בפנים
לכו ונחדש המלוכה
זהו סוד ה'בראשית' מיד אחר ירח האיתנים – להתחיל מבראשית, להתחדש לגמרי ולשכוח את כל העבר. כי "אפילו אם עבר האדם מה שעבר, אפילו אם עבר על כל התורה כולה, אף על פי כן אין…
צעקת החיפוש
החיפוש אחרי נקודת הטוב הוא מעשה הקנאות הראוי ביותר עבור קדושת יהדותנו. והחיפוש הזה מתחיל בספרי הצדיקים, עובר בהכרח דרך שיחת חברים, ונעשה שלם ומוחלט מתוך בירור עצמי.
קירוב רחוקים – א
על החובה לעסוק בענין קירוב רחוקים • כוחו של יחיד • התועלת למקרב הנפשות • התענוג הנגרם לקב"ה כביכול על ידי קירוב רחוקים • הדרכות רביז"ל בעסק הקירוב • עובדות מאנ"ש ועוד | מאמר ראשון
גילוי העולמות (א)
לכל אדם ידיעות אודות המציאות, אותן קנה באמצעות כוחות החכמה והבינה שלו ובאמצעות הנתונים שנמסרו לו על ידי חושיו. אולם "דעת" היא התוודעות מסוג שונה אל המציאות. הכוונה לגילוי של הקודש בכל דבר, חיבור כל…
המלך והכפרי
"...פנה המלך אנה ואנה וראה כי אין איש, וכי כל שריו ועבדיו הנאמנים עזבוהו לנפשו, ומשכך, מצא המלך עצמו מיואש. הביט לכאן ולכאן, החל צועד מעט "עד שמצא בית כפרי אחד", ותוך שהוא מבוסס את…
בענין השמחה…
נקודת השמחה בעצם היהדות אמורה ללוות את הנפש לכל מקום אליו תתגלגל. המצוות והטוב שיש בכל יהודי, די בהם כדי להחיות את נפשו תמיד, בכל מצב. חיי אמונה הם כאלו שאינם נתונים לחסדי המצב והמקום.…