מוציאים את הבריאה מהכח אל הפועל
י״ב באדר א׳ תשע״ט
"…וכל המצוות והעבירות תלויין גם כן בזה, בבחינת התפתחות הידיים, בחינת כוח ופועל".
(ליקוטי מוהר"ן ח"א, סו)
יהודי יקר, שים לב, אתה לא רק חי בבריאה שה' ברא אותה, ומשתדל לעשות רצונו, אלא אתה נוטל חלק פעיל בבריאת העולם! שכן, ה' הוא זה שברא את הבריאה, אבל אתה זה שמוציא אותה מהכוח אל הפועל!
"כי באמת, אף על פי שכבר ברא ה' יתברך את כל העולם כולו, הארץ וכל אשר עליה – עם כל זה, הכל תלוי על ידי ישראל, שאנו צריכין בכל יום ממש לחדש את העולם ולהוציאו מכוח אל הפועל, על ידי עבודתנו במצוות ובמעשים טובים (ליקוטי הלכות, מתנה ב, ב)
קח לדוגמא את מיליארדי הגויים שברא ה', אלה הם בני אדם בכוח (בפוטנציה), אך לא בפועל, ואם לא נדאג להכניס באותם בני אדם דעת אמיתית, הם לא יהיו אלא "חיות בדמות בני אדם" (כמבואר בליקוטי מוהר"ן ח"ב, ז).
אתה זה שניתנה הבחירה בידך, לקחת חיה בדמות אדם, ולדבר איתה דיבורים קדושים, ולהפוך אותה לאדם אמיתי.
וכך גם כל שאר חלקי הבריאה; הם קיימים רק בכוח, וממתינים עליך שתוציא אותם מן הכוח אל הפועל, על ידי שתכיר ותעבוד על ידם את ה'. "כי כל הבריאה – 'בגין דישתמודעון ליה' – כדי שיכירו וידעו אותו יתברך על ידי כל דבר ודבר של הבריאה; וכל זמן שאין אדם לעסוק בזה, אזי נחשב כל הבריאה ל'תוהו ובוהו', ועל זה נאמר: 'לא תוהו בראה; לשבת יצרה' – שיהיה העולם מיושב מבני דיעה היודעים ומכירים את ריבונם על ידי כל פרטי הבריאה" (ליקוטי הלכות, הכשר כלים ד, א).
ואכן, לשם כך ניתנה לך התורה ומצוותיה; שנוציא על ידה את הבריאה מהכוח אל הפועל. "כי כפי המצווה שמקיימם איש הישראלי, כמו כן הוא מוציא חלק מהבריאה מכוח אל הפועל. למשל כשמקיים מצות ציצית, אזי לפי הקדושה והטהרה וידיעת אלקותו יתברך שממשיך על ידי קדושת מצות ציצית, כמו כן הוא מתקן חלק מהבריאה ונחשב כאילו עתה הוציא זה החלק מהבריאה מכוח אל הפועל. וכן בשאר כל המצוות" (שם).
לעומת זאת, כשאתה עובר עבירה חס ושלום, אתה לא רק מכין לעצמך גיהנום, אלא גם מחריב את הבריאה ומחזיר אותה לתוהו ובוהו, מהפועל אל הכוח…
אמר הקדוש ברוך הוא לעולמו" – מספרים לנו חז"ל – "עולמי עולמי, מי בראך?" והוא ענה לעולמו: "אומר לך מי בראך; אומר לך מי מיצרך: יעקב בראך, ישראל יצרך. דכתיב (ישעיה מג): 'בוראך יעקב ויוצרך ישראל' " (ילקוט שמעוני תנב).
במילים אלו גילה לנו ה' מי זה שבורא את הבריאה: היהודים שקמים בבוקר, נוטלים ידיים, הולכים למקווה, מתיישבים ליד הפתח ואומרים תיקון חצות, לומדים תורה עד עלות השחר, מתעטפים בציצית ומניחים תפילין, מתפללים, נוטלים ידיים לסעודה ואוכלים בברכה – הם אלה שבוראים את העולם ומוציאים אותו מכוח אל הפועל.
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
כולם יהיו ברסלב
האם כל הצדיקים שחיו אחרי רבי נחמן לא היו צדיקים? האם לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב? האם חובה על כל אדם להתקרב לרבי נחמן ולהיות חסיד ברסלב? תשובות - בפנים
לכו ונחדש המלוכה
זהו סוד ה'בראשית' מיד אחר ירח האיתנים – להתחיל מבראשית, להתחדש לגמרי ולשכוח את כל העבר. כי "אפילו אם עבר האדם מה שעבר, אפילו אם עבר על כל התורה כולה, אף על פי כן אין…
צעקת החיפוש
החיפוש אחרי נקודת הטוב הוא מעשה הקנאות הראוי ביותר עבור קדושת יהדותנו. והחיפוש הזה מתחיל בספרי הצדיקים, עובר בהכרח דרך שיחת חברים, ונעשה שלם ומוחלט מתוך בירור עצמי.
קירוב רחוקים – א
על החובה לעסוק בענין קירוב רחוקים • כוחו של יחיד • התועלת למקרב הנפשות • התענוג הנגרם לקב"ה כביכול על ידי קירוב רחוקים • הדרכות רביז"ל בעסק הקירוב • עובדות מאנ"ש ועוד | מאמר ראשון
גילוי העולמות (א)
לכל אדם ידיעות אודות המציאות, אותן קנה באמצעות כוחות החכמה והבינה שלו ובאמצעות הנתונים שנמסרו לו על ידי חושיו. אולם "דעת" היא התוודעות מסוג שונה אל המציאות. הכוונה לגילוי של הקודש בכל דבר, חיבור כל…
המלך והכפרי
"...פנה המלך אנה ואנה וראה כי אין איש, וכי כל שריו ועבדיו הנאמנים עזבוהו לנפשו, ומשכך, מצא המלך עצמו מיואש. הביט לכאן ולכאן, החל צועד מעט "עד שמצא בית כפרי אחד", ותוך שהוא מבוסס את…
בענין השמחה…
נקודת השמחה בעצם היהדות אמורה ללוות את הנפש לכל מקום אליו תתגלגל. המצוות והטוב שיש בכל יהודי, די בהם כדי להחיות את נפשו תמיד, בכל מצב. חיי אמונה הם כאלו שאינם נתונים לחסדי המצב והמקום.…