לוחמה לאור הנר…
י״ח בתמוז תשע״ט
אם רק נקשיב פנימה נמצא כי הנשמה שלנו מעודדת אותנו לצאת חמושים באור הנר, הוא נשמת האדם ככתוב "נר ה' נשמת אדם", ובנוצה, שהיא בחינת ישראל שנמשלו ליונה ככתוב "יונתי בחגווי הסלע", ובכף, אשר דנה את הכל לכף זכות – ולמצוא את החמץ החמוץ והמחמיץ שבנפשנו כדי לבערו ולהעביר את אחיזתו בנו לעולמי עד…
לוחמה לאור הנר ב"חמץ" שבנפש
אם רק נקשיב פנימה נמצא כי הנשמה שלנו מעודדת אותנו לצאת חמושים באור הנר, הוא נשמת האדם ככתוב "נר ה' נשמת אדם", ובנוצה, שהיא בחינת ישראל שנמשלו ליונה ככתוב "יונתי בחגווי הסלע", ובכף, אשר דנה את הכל לכף זכות – ולמצוא את החמץ החמוץ והמחמיץ שבנפשנו כדי לבערו ולהעביר את אחיזתו בנו לעולמי עד…
בימים אלו נפתחת בכל בתי ישראל 'יחידה מובחרת' ללוחמה נגד החמץ המסתובב בחדרים, ונגד מעלליו בנפשותינו… החמץ, אומר רבי נתן בהלכות סעודה, הינו המחשבות הרעות שחודרות לנו לראש וללב והופכות אותנו לחמוצי פנים ולחמוצי לב, וגורמות לנו שוב ושוב להחמיץ ולא לראות את הטוב הטמון עבורנו בכל מצב בחיינו. רבי נתן אומר שהחמץ הוא בחינת עץ הדעת טוב ורע, אשר ביום בו אכלנו ממנו חדרו לתוכנו מחשבותיו הארסיות של הנחש הקדמוני, הגורם לנו לשפוט את כל מה שקורה לנו כטוב או כרע ובעיקר עוזר לנו להגיע למסקנה שהכל רע, ולכן מאותו יום קשה עלינו הדרך לזכות לראות את הטוב הטמון בחיינו, ואנו למצער מחמיצים אותו שוב ושוב…
אך המצה, לעומתו, כולה "פרי" של עץ החיים אשר בגן עדן, שכולו רק טוב. המצה היא בחינת אמונה ושמחה. ומדוע היא נקראת "מצה"? על שום שעושה מצה ומריבה עם המחשבות הרעות על ידי מחשבות של אמונה המפיצות אור ושמחה. כל "ביס" של מצה, דהיינו כל מחשבה של אמונה, "נלחמת" בחשכת המחשבות רעות, כי גם אור קטן של מחשבות טובות מאיר חושך גדול של מחשבות רעות .
הרבי מביאלה אומר – מנהג ישראל קדושים בליל ביעור החמץ, שהאשה טומנת עבור בעלה את פתיתי החמץ בין חדרי הבית ואז יוצא בעלה חמוש בנר, בנוצה ובכף עץ במטרה לגלות את פתיתי החמץ הטמון בין חדרי הבית. שואל הרבי מביאלה: מה מסתתר מאחרי מנהג זה? ועונה – האשה מכירה הכי טוב את ה"חמץ" הטמון בחדרי ליבו של בעלה ומחמיץ את חייו, ולכן אף בכוחה לעודד אותו לצאת ולחפש אחריו ולבערו מליבו.
על אותו משקל – בתוך כל אחד מאיתנו טמונה בחינת "אישה", שהיא הנשמה הטהורה. הנשמה שלנו מכירה את החמץ הנסתר בתוכנו אשר מחמיץ לנו את החיים ומוציא אותנו מבחינת "עץ החיים" לבחינת "עץ הדעת" המעוות את מחשבותינו לרעה ומדרבן אותנו לחקור ולהעלות ספק האם באמת טוב ואולי בכלל מאוד מאוד רע חלילה…
אך הנשמה שלנו לא מוותרת עלינו, ואם רק נקשיב פנימה נמצא כי היא מעודדת אותנו לצאת חמושים באור הנר, הוא נשמת האדם ככתוב "נר ה' נשמת אדם", ובנוצה, שהיא בחינת ישראל שנמשלו ליונה ככתוב "יונתי בחגווי הסלע", ובכף, אשר דנה את הכל לכף זכות – ולמצוא את החמץ החמוץ והמחמיץ שבנפשנו כדי לבערו ולהעביר את אחיזתו בנו לעולמי עד..
יהי רצון שנזכה להרגיש את אור נשמתנו הטמון בנו שהוא בחינת מצה שהיא לחם האמונה ועל ידו נזכה לבער את המחשבות הרעות מקרבנו עד אשר נזכה ותאיר נשמתנו ותעלה נחת רוח וריח ניחוח לפני בוראנו
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
כולם יהיו ברסלב
האם כל הצדיקים שחיו אחרי רבי נחמן לא היו צדיקים? האם לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב? האם חובה על כל אדם להתקרב לרבי נחמן ולהיות חסיד ברסלב? תשובות - בפנים
לכו ונחדש המלוכה
זהו סוד ה'בראשית' מיד אחר ירח האיתנים – להתחיל מבראשית, להתחדש לגמרי ולשכוח את כל העבר. כי "אפילו אם עבר האדם מה שעבר, אפילו אם עבר על כל התורה כולה, אף על פי כן אין…
צעקת החיפוש
החיפוש אחרי נקודת הטוב הוא מעשה הקנאות הראוי ביותר עבור קדושת יהדותנו. והחיפוש הזה מתחיל בספרי הצדיקים, עובר בהכרח דרך שיחת חברים, ונעשה שלם ומוחלט מתוך בירור עצמי.
קירוב רחוקים – א
על החובה לעסוק בענין קירוב רחוקים • כוחו של יחיד • התועלת למקרב הנפשות • התענוג הנגרם לקב"ה כביכול על ידי קירוב רחוקים • הדרכות רביז"ל בעסק הקירוב • עובדות מאנ"ש ועוד | מאמר ראשון
גילוי העולמות (א)
לכל אדם ידיעות אודות המציאות, אותן קנה באמצעות כוחות החכמה והבינה שלו ובאמצעות הנתונים שנמסרו לו על ידי חושיו. אולם "דעת" היא התוודעות מסוג שונה אל המציאות. הכוונה לגילוי של הקודש בכל דבר, חיבור כל…
המלך והכפרי
"...פנה המלך אנה ואנה וראה כי אין איש, וכי כל שריו ועבדיו הנאמנים עזבוהו לנפשו, ומשכך, מצא המלך עצמו מיואש. הביט לכאן ולכאן, החל צועד מעט "עד שמצא בית כפרי אחד", ותוך שהוא מבוסס את…
בענין השמחה…
נקודת השמחה בעצם היהדות אמורה ללוות את הנפש לכל מקום אליו תתגלגל. המצוות והטוב שיש בכל יהודי, די בהם כדי להחיות את נפשו תמיד, בכל מצב. חיי אמונה הם כאלו שאינם נתונים לחסדי המצב והמקום.…