כתינוק שנולד

ג׳ באב תשע״ט

הצדיקים מלמדים אותנו, לימוד פלאי ממש, איך מצד אחד להזדרז לקיים את התורה שכל עיקר מצוותיה הוא בתוך המושגים הנקראים "מקום" ו"זמן", וממילא גם מזרזים אותנו לעסוק תמיד בתשובה וחשבון הנפש לבדוק את העבר; ומצד שני, לחיות גם במצב של התעלות למעלה מהזמן והמקום, ששם אין עבר ועתיד, ורק להתקרב ולהדבק בהשי"ת בלי שום קשר לעבר ולעתיד…

בוודאי שמעת כבר הרבה פעמים משפטים מהסוג של "העבר אין" – "תשכח מהכל" – "תתחדש מעכשיו" – "תתחיל כמו תינוק שנולד היום".

נדמה לי שכבר אפילו קשה לך לשמוע את זה, המשפטים האלה נשמעים לך כמו פתגמים יפים אך לא מציאותיים, שהרי איך שייך לשכוח מהעבר? כיצד מוחקים מלוח השנה ימים שהיו במציאות, ועשינו בהם מה שלא היה צריך לעשות, או שלא עשינו מה שהיה צריך לעשות? הימים עברו וחלפו, ומעשינו נשארו עמהם. איך אפשר למחוק דבר שהיה, או לחילופין הופכים אותם לימים של זכויות?

אתה בוודאי שואל את עצמך: האם יש אמת במשפטים אלו? האין אלו גוזמאות? אתה מוכן להסכים ששייך להתעלם קצת מהעבר ופשוט להסיח דעת ולחשוב קדימה, אבל האם שייך לתקן את העבר, ולהיות ממש כתינוק שנולד, נקי וחלק?

אכן כן. חכמינו ז"ל אמרו "גר שנתגייר, כקטן שנולד דמי". הרי לנו שישנו מושג כזה, אינו-יהודי שמתגייר, לא רק שפותח דף חדש ומחליף מהלך של חיים, אלא הוא נחשב כאילו נולד היום ממש.

כך ממש רוצים הצדיקים שנרגיש בכל פעם שנכשלנו, חס ושלום, או בכל פעם בה לא עשינו את המוטל עלינו. שלא נרגיש כבידות מהעבר בכל פעם שאנו רוצים לעשות איזה מצוה, אלא פשוט נתחדש לגמרי באמת. וכל זמן שלא נאמין בזה, לא יהיו לנו כוחות להתחזק ולהתחיל שוב לעסוק בתפילה ובלימוד התורה; וכאשר נעמוד מול נסיון לא נוכל להתמודד ולהתגבר, אם תמיד נסחוב מאחורינו את כל 'קופת השרצים'. כי בהכרח שנשכח מהכל. ואין הכוונה רק להסיח דעת, אלא להאמין בעצמנו שאם נתחדש ונשכח מהעבר אזי באמת הכל נמחק, ואנו נעשים כמו גר, המכונה "תינוק שנולד", כפשוטו.

כל הנפילות והכבדות וזכרונות מהעבר הם רק תוצאה מכך שאנו חיים בעולם שיש בו זמן ומקום, ולכן שייך לומר 'אתמול', 'מחר', 'רחוק', 'קרוב'. אבל עלינו לדעת שבשורש הבריאה, שם למעלה, לא שייך המושג הזה של מקום וזמן, שם הכל מתאחד יחדיו – המוקדם והמאוחר, הרחוק והקרוב. ואם אמנם רק הצדיקים מבינים זאת, ואנו אין בכוחינו להבין את עומק משמעות הענין של "למעלה מהזמן", אך בכל זאת דבר אחד יכולים אנו כן להבין, שאין זה כל כך פשוט שאכן יש "עבר".

זהו לימוד נפלא שהצדיקים מלמדים אותנו, לימוד שהוא "פלא" ממש, איך מצד אחד להזדרז לקיים את התורה שכל עיקר מצוותיה הוא בתוך המושגים הנקראים "מקום" ו"זמן", וממילא גם מזרזים אותנו לעסוק תמיד בתשובה וחשבון הנפש לבדוק את העבר. אך מצד שני, תיכף לאחר מכן, להתעלות למעלה מהזמן והמקום, אשר שם אין עבר ועתיד, ורק להתקרב ולהדבק בהשי"ת, ועל ידי זה להיות כתינוק שנולד ממש.

ולכן אחי היקר, בכל פעם שהנך רוצה להתחדש להוציא לפועל דבר שבקדושה, תבדוק עצמך האם כבר קבלת מהצדיקים את האמונה בלימוד הזה, כי רק באופן שכזה תוכל תמיד לעבוד את ה' בשמחה והתחדשות, ותזכה להמשיך על עצמך חיות חדשה בכל דיבור של תפילה ובכל אות של לימוד התורה ובכל שבת ומועד.

real accessibility icon
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support