כוחה של חרטה
כ״ט בתמוז תשע״ט
מכוחו ועוצמתו של נדר, שבכוחו לחייב אדם חיוב מוחלט כמצוות התורה ממש, ומכך שלמרות זאת, בכח החרטה לבטל את החיוב הזה, נמצאנו למדים לימוד עצום: לא משנה מה איתך ומה עבר עליך, כוחה של החרטה והתשובה גדול מהכל.
בפרשת ויצא, מוצאים אנו את יעקב יוצא מארץ ישראל ל'חרן', מקום בו שולט 'חרון אף'. הדבר מזכיר לנו מצב בו אדם שרוצה להיות יהודי כשר, מוצא את עצמו מתרחק מבית הצדיק, בעקבות רדיפת עשו. הוא רואה את עצמו הולך למקום בלתי נודע, הנפילות לנגד עיניו וליבו מלא במחשבות והרהורים מה יהיה נעשה איתו בסוף, לאן ילך, איך יסתדר, מתי יזכה כבר לשוב בתשובה שלמה, להיות סור מרע אמיתי, ולהתפלל כמו שיהודי צריך להתפלל. האם יש עצה לעזור למצב כזה?
רבי נתן מגלה לנו, שאם נתבונן במושג 'נדר' ובמושג 'התרת נדרים', נוכל קצת להבין עד היכן מגיע כוחה של תשובה, ושבכל מצב אפשר לחזור בשלום, כי השי"ת לא עוזב אותנו ושומר עלינו גם כאשר אנו נופלים לחרן – מצבים בו אנו מעוררים למעלה חרון אף ר"ל.
כי באמת המושג 'נדר' הוא דבר פלאי. עומד אדם [לא משנה באיזה דרגה הוא נמצא] ומוציא דיבור מפיו ומקבל על עצמו קבלה, והנה הדבר הופך להיות עבורו לחיוב, כאילו קיבל מצווה חדשה בתורה, והוא מוכרח לקיימה. ומדוע? כי בקבלת נדר עולה האדם לשורש שממנו נובעים כל שרשי התורה, ומכיון שעלה לשם על ידי מוצא פיו, ממילא יכול הוא להוסיף על עצמו עוד חלק בתורה. זהו כוחו של נדר!
והנה ראה זה פלא, שעל אף שבארנו את גודל כוחו של הנדר, בכל זאת כח ה'חרטה' גדול יותר, שהרי גם לאחר שאדם נדר, יש לו אפשרות להתיר את הנדר על ידי שילך לחכם ויתחרט על הנדר, והחכם יכול להפר לו את נדרו. הרי לנו עד כמה גדול כוחה של תשובה וחרטה – כי התשובה היא גבוהה מעל הכל, אפילו מעל שרשי התורה… וזאת ידיעה עצומה המלמדת אותנו עד כמה איננו יכולים להשיג ולהבין את הכח העצום שיש בחרטה.
אחי! איך לא תתלהב כאשר תבין ותשכיל את עוצם הלימוד הזה, עד כמה יש בכוחו להציל את חיינו.
הרי כמה וכמה פעמים ביום אנו 'יוצאים' ל'חרן' ואיננו יודעים איך לחזור בשלום לבית אבינו, והנה כאן טמונה העצה, להתבונן במהות 'התרת נדרים', המורה לנו את הדרך, שתמיד, איך שיהיה, אפשר לעשות תשובה. מקור התשובה אינו נפסק לעולם. אפילו אם ניסית כבר כל כך הרבה פעמים, ושוב אתה חווה נפילה; ושוב אתה חווה ירידה, עד שכבר נדמה לך שבאמת כבר אי אפשר, אך לא! תדע שגם אחרי אלפי ירידות, עדיין נמצאים בעולם חסדים גדולים לאין שיעור וערך, מה שאין הפה יכול לדבר והלב לחשוב. ואפילו כאשר פוגמים בחסד של השי"ת בעצמו, יש לדעת שהחרטה עוזרת, כמו שרואים אנו שעל אף גודל מעלת הנדר, בכל זאת החרטה היא גבוה גבוה מעליה.
לכן אחי, תמיד בכל מצב תנסה ותשתדל להתחיל התחלה חדשה, שוב ושוב ושוב… חזק ואמץ! הכנס עצמך לחיים של חרטה ותשובה. אל תבדוק אם הצלחת או לא, וגם אל תחשוש אם תיפול תיכף, גם אם נדמה לך שבכל שעה נוספים לך פגמים חדשים ר"ל. תתמיד לעולם בעבודת החרטה, והאמן מאוד בגודל חסדי ורחמי השי"ת, שעל ידי פעולה קטנה של חרטה הנך עולה ומתעלה מעל שרשי התורה ונוגע ברחמים גדולים שאין להם שיעור כלל וכלל.
זכור! ה' איתך ולא יעזוב אותך עד שתשוב מחרן לקדושת ארץ ישראל.
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
כולם יהיו ברסלב
האם כל הצדיקים שחיו אחרי רבי נחמן לא היו צדיקים? האם לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב? האם חובה על כל אדם להתקרב לרבי נחמן ולהיות חסיד ברסלב? תשובות - בפנים
לכו ונחדש המלוכה
זהו סוד ה'בראשית' מיד אחר ירח האיתנים – להתחיל מבראשית, להתחדש לגמרי ולשכוח את כל העבר. כי "אפילו אם עבר האדם מה שעבר, אפילו אם עבר על כל התורה כולה, אף על פי כן אין…
צעקת החיפוש
החיפוש אחרי נקודת הטוב הוא מעשה הקנאות הראוי ביותר עבור קדושת יהדותנו. והחיפוש הזה מתחיל בספרי הצדיקים, עובר בהכרח דרך שיחת חברים, ונעשה שלם ומוחלט מתוך בירור עצמי.
קירוב רחוקים – א
על החובה לעסוק בענין קירוב רחוקים • כוחו של יחיד • התועלת למקרב הנפשות • התענוג הנגרם לקב"ה כביכול על ידי קירוב רחוקים • הדרכות רביז"ל בעסק הקירוב • עובדות מאנ"ש ועוד | מאמר ראשון
גילוי העולמות (א)
לכל אדם ידיעות אודות המציאות, אותן קנה באמצעות כוחות החכמה והבינה שלו ובאמצעות הנתונים שנמסרו לו על ידי חושיו. אולם "דעת" היא התוודעות מסוג שונה אל המציאות. הכוונה לגילוי של הקודש בכל דבר, חיבור כל…
המלך והכפרי
"...פנה המלך אנה ואנה וראה כי אין איש, וכי כל שריו ועבדיו הנאמנים עזבוהו לנפשו, ומשכך, מצא המלך עצמו מיואש. הביט לכאן ולכאן, החל צועד מעט "עד שמצא בית כפרי אחד", ותוך שהוא מבוסס את…
בענין השמחה…
נקודת השמחה בעצם היהדות אמורה ללוות את הנפש לכל מקום אליו תתגלגל. המצוות והטוב שיש בכל יהודי, די בהם כדי להחיות את נפשו תמיד, בכל מצב. חיי אמונה הם כאלו שאינם נתונים לחסדי המצב והמקום.…