טיפול לוקח זמן…
כ״ט בסיון תשע״ט
הקב"ה מוכן להתחיל איתנו דף חדש ולתת לנו את ההזדמנות לשוב למרות כל העוונות המרים שלנו. אבל תנאי אחד הוא מתנה אתנו, שמעכשיו לא נלך אחר נטיות לבנו אלא נקשיב ונציית לדברי הצדיקים שמלמדים אותנו מה ואיך לשוב. (אלול)
המתן, טיפול לוקח זמן…
עובדי המפעל שיפשפו עיניים כלא מאמינים, שוב צועד בעל המפעל יד ביד עם המנהל לשעבר…
מנהל זה הועסק עד לפני שנה במפעל, ותחת ניהולו הכושל צבר המפעל הפסדים קשים והגיע כמעט לכדי התמוטטות מוחלטת.
יהיר ושחצן היה המנהל הזה, הוא לא היה מוכן לקבל תכתיבים מאף אחד, עשה ככל העולה על רוחו ולא אבה להטות אוזן לעצותיהם של כלכלנים מומחים. סמך על שיקול דעתו בעיניים עצומות, לא היה מוכן להמתין רגע להתייעצות; ברגע הקודם העלה רעיון וברגע שלאחריו הוא כבר בוצע. אין פלא שהמפעל הלך וקרס. בסופו של דבר הוא פוטר מתפקידו וכך ניצל המפעל ברגע האחרון.
עתה הוא מגיע שוב, בעל המפעל הזמין אותו לבוא ולנהל שוב את המפעל: "אני מוכן להחזיר אותך לתפקיד", הוא אומר לו, "בתנאי שתהיה כפוף מעתה ליועץ מומחה, הוא יכשיר אותך לעבודה רבת אחריות הזו וילמד אותך את רזי המקצוע".
האיש מסכים בלית ברירה, ולמחרת הוא מתייצב בלשכתו של היועץ, אבל זה דוחה אותו: "אני עסוק היום, אולי תנסה מחר". ביום שלאחריו חוזר הדבר על עצמו – "יש לי עומס לא צפוי, תנסה להגיע בתחילת שבוע הבא"…
חולף שבוע ולאחריו גם חודש, התירוצים מגוונים אך ייעוץ בפועל – אין. האיש חש תסכול, הוא מרגיש שבעל המפעל והיועץ מהתלים בו, הוא כבר רצה באמת להתחיל מחדש – ועתה הם משחקים בו ב'לך ושוב'.
את מרירותו הוא שופך על בעל המפעל, אך הלה נשאר שליו: "תבין יקירי, הידע העיקרי שאותו אתה חסר הוא הכוח להמתין. יהירותך גרמה לך שלא תוכל להמתין לרגע כדי לשמוע חוות דעת נוספת, כיבדת מאוד את מאווייך ולא יכולת לדחות את הוצאתם לפועל. כך הגענו לאן שהגענו. רק כשאראה שאתה כנוע ולמדת להמתין ולדחות סיפוקים, אז אדע כי בגרת דייך לנהל מפעל בסדר גודל כזה. כניעה וסבלנות הן הפרקים הראשונים בהכשרתך"…
* * *
חודש אלול, כל אחד רוצה להתעורר בתשובה, מרבים בתפילות, בחשבון הנפש, צועקים ומעוררים רחמים; הקב"ה הרי "הזמין אותנו לנהל שוב את המפעל" על אף הניהול הכושל של השנה כולה…
הקב"ה מוכן להתחיל עמנו דף חדש ולתת לנו את ההזדמנות לשוב על אף כל העוונות המרים, אבל תנאי אחד הוא מתנה אתנו, שמעתה לא נלך אחר נטיות לבנו אלא נקשיב ונציית לדברי הצדיקים שמלמדים אותנו מה ואיך לשוב.
והאדם מנסה מחדש, הוא כבר מוכן ללמוד ולשמוע מה בפי הצדיקים לייעצו – ודווקא אז מתחילות הדחיות, הלב נאטם, הטרדות מתרבות, היצר משתולל. הוא מנסה פעם ופעמיים, הוא רוצה שדברי הצדיקים ישפיעו עליו אך כמו חומה מפרידה ביניהם לבינו.
וכאן מגיע תור הטרוניות: "כל כך רציתי לשוב, כל כך רציתי להתחיל מחדש, ומהתלים בי. קוראים לי לנצל את ההזדמנות החדשה שנוצרה בחודש אלול – ולבסוף מזמנים לי עיכובים וניסיונות שלפעמים קשים יותר מאלה שהיו לי עד כה".
אך עלינו לזכור, הפרק הראשון והיסודי, הלימוד העיקרי ביותר שעלינו ללמוד הוא: להמתין!
כי עוונותינו נובעים מגאוותנו, מהכבוד שאנו רוחשים לרצונותינו ונטיות לבנו, שהרי רצונו של אדם – זהו כבודו, וכל כוח היצר נובע מכך שהאדם מכבד את אותם רצונות. הגאווה הזאת לא נותנת לאדם להיכנע ולשמוע משהו שהוא לא רוצה, וברגע שהוצתה בלבו תאווה כלשהי, הוא רץ וממלא אותה, מתוך הנחה שזה הדבר הטוב ביותר עבורו.
בכן, אם אנו רוצים לרפא את נפשנו ולפתוח דף חדש – עלינו להתרגל תחילה להמתין, לוותר על הכבוד העצמי שגרם לנו לבצע את תאוות לבנו במהירות, בלי לבקש עצה.
עלינו לזכור, שההמתנה עצמה היא התרופה! מנסים לשוב בתשובה וזה לא הולך, מנסים להתחיל לפרוש מרע אך ללא הצלחה, זו איננה תקופת המתנה ללא תועלת, זה חלק מתהליך הריפוי!
אם נשכיל ללמוד להמתין ולצפות לישועה הרוחנית ונייחל לכך בדומיה, ללא טרוניות, הרי זה עצמו יטהר אותנו מהגאווה העכורה שהיא שורש כל הכישלונות והרעות.
זוהי הנקודה היסודית ביותר בבואנו לחזור בתשובה. רק כך יש לנו תקווה שאכן נשתנה באמת ונתחיל לשמוע בקולו של היועץ האמיתי – צדיק האמת.
(על פי 'ליקוטי מוהר"ן' ח"א ו' ו'ליקוטי הלכות' שבת ז')
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
אומן ראש השנה
לקראת ראש השנה לקט מאמרים העוסקים בקברי צדיקים, בנסיעה לאומן לראש השנה ובכלל, בקיבוץ הקדוש ובנסיעה לצדיקים מרחבי האתר. אוסף מאמרים על אומן ועל אומן-ראש-השנה, חלק ראשון.
שאלה ללא תשובה
מי הוא שאוסף ציבור כה גדול ומגוון אשר אין בדומה לו בשום מקום וזמן בעולם; אשכנזים וספרדים, חסידים וליטאים, תימנים ומרוקאים, מכל החוגים והעדות, קהילות שלימות, שכולם נקבצו באו לך, כולם כאיש אחד בלב אחד…
ראש השנה באומן
תשובות לכמה שאלות שנשאלות בהקשר הזה: לשם מה צריכים לנסוע לצדיקים? מה חסר בתפילה הפרטית של כל אחד? מדוע דווקא בראש השנה? מה אנו מקבלים בעצם מראש השנה של הצדיק? ננסה להבין מעט קט, על…
הדרך לארץ ישראל
מי שיש לו אמונת צדיקים וזוכה להתקרב לצדיק אמיתי ולקיים עצותיו, ועל ידו נעשים תיקונים נפלאים עבור כל העולם, וכי פלא הוא שמתקיים בו מאמר הגמרא בראש השנה "וכולם נסקרים בסקירה אחת", וזוכה להמתקת הדינים…
ערב ראש השנה
מהיכן הוא מקור המנהג אשר הונהג לאחרונה באומן, לשיר ולרנן, לרקוד ולמחוא כף בראש כל חוצות, ביום הנורא של ערב ראש השנה? היכן שמענו והיכן ראינו דבר שכזה, להרעיש ברמקולים רבי-עוצמה בניגון וקול זמרה? האם…
השמחה של סוכות
סמוך לאחר היום הקדוש והנורא, יום כיפור, לאחר שתוקנו שלשת המחיצות הפרוסות לפני התאווה ואפשר להכנס ולשבת ביניהם, אז מתאפשר לנו להכנס ולשבת ביניהם, בבחינת "ופרוס עלינו"...
חג הסוכות
במה התייחד חג הסוכות שזכה לתואר "זמן שמחתנו"? הלא גם בשאר החגים קיים הצווי "ושמחת בחגך"? ואם מצד חשיבותו נראה, לכאורה, שדווקא בחג השבועות בו קיבלנו את התורה המיוחדת לנו מבורא עולם, דוקא אז עלינו…
לקראת ההילולה
לקראת יום הילולת רבינו הקדוש, בח"י תשרי, בעוד פחות משבועיים הרי לפניכם חלק מסיפור מסכת ימי חייו נוראי ההוד של רבינו הקדוש, הנחל נובע מקור חכמה, רבינו נחמן בן פיגה זיע"א, נין להבעל שם טוב…
זמן לשמוח!
ה'פיתקאות' ובהן פסקי הדין שנחתמו ביום כיפור, עדיין לא נמסרו לשלוחים עד 'הושענא רבא'. בכוחנו עדיין להמתיק הכל, אם אכן נתאמץ לשמח את עצמנו ואת בני ביתנו בימי החג הקדושים, ולא ניתן לעצבות על שלל…
הנצחון המכריע
הלימוד שצריך ללמוד מחג הסוכות, שמחת חג הסוכות, הקשר שבין ימי הדין לחג הסוכות - ומה צריך ללמוד מזה על מלחמת הקדושה בטומאה ומלחמתו של כל אחד ביצר הרע.
שמחת תורה
שמחת תורה היא היא "שורש כל השמחות" ומכוחה אפשר לשמוח בכל, בכל החיים, ובכל המעשים משום שהתורה האירה בהם ונתנה להם פשר ותוכן.