התגלות חדשה
י״ז בסיון תשע״ט
עיקר ישועת האדם היא כאשר הוא זוכה להתחדשות הנשמה. כפי שביום השבת כל ישראל מקבלים נשמה יתירה, כמו כן ישנה התחדשות הנשמה להוליד ב"נפשו" של האדם התגלות חדשה בתורה ועבודה, שידע איך לא להיבהל מירידות אלא לדעת להתחיל כל פעם מחדש ואיך להאמין באמת שהכל לטובה.
התגלות חדשה בתורה ועבודה
עיקר ישועת האדם היא כאשר הוא זוכה להתחדשות הנשמה, לבחינת 'נשמתין חדתין' [=נשמה חדשה].
כפי שביום השבת כל ישראל מקבלים נשמה יתירה, כמו כן ישנה התחדשות הנשמה להוליד ב"נפשו" של האדם התגלות חדשה בתורה ועבודה, שידע איך לא להיבהל מירידות אלא לדעת להתחיל כל פעם מחדש ואיך להאמין באמת שהכל לטובה.
והנה רבינו הקדוש כותב בתורה ל"ו בליקוטי מוהר"ן, שעל ידי צעקות שהאדם צועק בתורה ותפילה נולדת ה"נפש", וסיבת הצעקות הם, מחמת שלפני כל התגלות שבאה לנפש היהודי, באה ה"נפש" בגלות של שבעים אומות, היינו במידותיהם ובתאוותיהם, ובראשם עומד בלעם הכלול מכל השבעים מידות רעות שכנגד שבעים אומות, ומחפש להחליש דעת האדם בכל יום שלא ינסה להתחזק לזכור את השי"ת בכל מעשיו, רק יהא מונח בגלות המחשבה, ובדמיונות שווא כל ימי חייו.
אלא שכנגדו עומד משה רבנו, הצדיק המופלג, המלמדינו דעת, ומוליד בנפשנו התחדשות והתגלות חדשה בכל עת, וממשיך שבעים פנים של תורה, שנמצא את השם יתברך בכל מעשינו, הן בתורה ובתפילה הן באכילה ושינה ומשא ומתן ועבודה גשמית, בכל שבעים המדות נוכל להתחדש בזכרון האמונה.
ישאל השואל: ומדוע לא נוכל בכוחות עצמינו להמשיך התגלות התורה, שלא על ידי הצדיק? והתשובה היא, משום צריך לקבל את האור המושפע אלינו בכלים שלמים, פירוש: במח בלתי פגום, שאם לא כן, האור מצטמצם שלא כראוי, בחינת לא זכה נעשה לו סם המוות, והצדיק וכן השבת הם האור המצויר לטוב, שממנו אנו מקבלים התגלות חדשה בחינת נשמתין חדתין.
והנה בימות החול אנו עסוקים בעבודת היציאה מגלות השבעים האומות, ואם כן, איך יהיה לנו הכח ללחום בהם? העצה לכך היא, על ידי שנקבל את אור השבת מידי הצדיק המצייר את האור לברכה, ועל ידי זה נוכל להתחיל תמיד מחדש. כי באמת אנו מקבלים נשמה חדשה מאור השבת וקדושת הצדיק, שהרי אפילו בלעם הודה וברך ולא אשיבנה, שאי אפשר לקלקל את האור המצויר לטוב, נמצא שדווקא על ידי אור הצדיק אין שום יאוש בעולם, כי יכול תמיד להתחדש לצאת מהגלות בצעקות לפני ה', ולקבל נשמה חדשה, ה' יזכנו אמן.
(עובד ע"פ שיחת הרה"ח ר' ניסן דוד קיוואק)
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
כולם יהיו ברסלב
האם כל הצדיקים שחיו אחרי רבי נחמן לא היו צדיקים? האם לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב? האם חובה על כל אדם להתקרב לרבי נחמן ולהיות חסיד ברסלב? תשובות - בפנים
לכו ונחדש המלוכה
זהו סוד ה'בראשית' מיד אחר ירח האיתנים – להתחיל מבראשית, להתחדש לגמרי ולשכוח את כל העבר. כי "אפילו אם עבר האדם מה שעבר, אפילו אם עבר על כל התורה כולה, אף על פי כן אין…
צעקת החיפוש
החיפוש אחרי נקודת הטוב הוא מעשה הקנאות הראוי ביותר עבור קדושת יהדותנו. והחיפוש הזה מתחיל בספרי הצדיקים, עובר בהכרח דרך שיחת חברים, ונעשה שלם ומוחלט מתוך בירור עצמי.
קירוב רחוקים – א
על החובה לעסוק בענין קירוב רחוקים • כוחו של יחיד • התועלת למקרב הנפשות • התענוג הנגרם לקב"ה כביכול על ידי קירוב רחוקים • הדרכות רביז"ל בעסק הקירוב • עובדות מאנ"ש ועוד | מאמר ראשון
גילוי העולמות (א)
לכל אדם ידיעות אודות המציאות, אותן קנה באמצעות כוחות החכמה והבינה שלו ובאמצעות הנתונים שנמסרו לו על ידי חושיו. אולם "דעת" היא התוודעות מסוג שונה אל המציאות. הכוונה לגילוי של הקודש בכל דבר, חיבור כל…
המלך והכפרי
"...פנה המלך אנה ואנה וראה כי אין איש, וכי כל שריו ועבדיו הנאמנים עזבוהו לנפשו, ומשכך, מצא המלך עצמו מיואש. הביט לכאן ולכאן, החל צועד מעט "עד שמצא בית כפרי אחד", ותוך שהוא מבוסס את…
בענין השמחה…
נקודת השמחה בעצם היהדות אמורה ללוות את הנפש לכל מקום אליו תתגלגל. המצוות והטוב שיש בכל יהודי, די בהם כדי להחיות את נפשו תמיד, בכל מצב. חיי אמונה הם כאלו שאינם נתונים לחסדי המצב והמקום.…