השפע קיים – רק תכין כלים…
כ״ב באדר א׳ תשע״ט
מהי יחודיות של יוסף הצדיק? מה מרגש כל כך בנר קטן של חנוכה? – ופתרון אחד לשתי השאלות…
הנהלת קופת הצדקה נבוכה. מדובר במשפחה שכמה וכמה מצוקות הצטופפו בביתה. מזה תקופה מזרימה להם הקופה נתינות יפות בסכומים ניכרים, כעת עם בחינת התיק מסתבר שהעזרה לא הועילה מאומה. המצב נשאר אותו מצב ביש. איך ייתכן? להיכן נעלמה התמיכה?!
מנהל מוכשר גויס לעניין, ערך בדק בית וכך העלה: הכסף מגיע ליעדו במלואו, ההחמצה מתחילה לאחר מכן. סכומי כסף מתבזבזים על הוצאות והוצאות, וממילא אינם מועילים.
כך לא משנים מצב, כך מקבעים את העוני. לא רק לשפע יש לדאוג, אלא גם לניהול נכון שיביא לביסוסו של מעמד פרנסה.
* * *
שפע זה לא הכל, צריך גם כלי לקבל אותו. מדינות עלולות לצלול לאבדון קיומי כשבאמתחתן אוצרות זהב.
משאבים כלכליים עשויים לפרנס עם רב, בתנאי שהממונה עליהם יהיה פיקח, שיידע לנתב את השפע, להשקיע במקומות הנכונים ולפרנס באופן מועיל, בעיקר בצורה שתבנה כלכלה לאורך זמן. הצורך הזה נקרא – כלי. כלי לשפע.
לו יצויר שייפתחו שערי שמיים על ראשו של אדם, ושפע של תורה, חכמה וידע – יישפך עליו בקיתונות, האם תצמח לו וממנו תועלת כלשהי? לא. תורה לא מספיק 'לשפוך', בעיקר נדרשת יכולת קבלה והכלה. בלימוד יש צורך גם בכישרון, יכולת לקבל את החכמה, ללמוד אותה, לעבד ולהזין את הנפש. שאם לא כן, אין זה 'שפע' אלא 'שיטפון'.
הוא הדין לגבי חיזוק. אין די בהרעפת טל חיזוק והמטרת 'דיבורים'. נפש הצמאה לחיות והתחזקות זקוקה בסופו של דבר להיבנות. החיזוק הוא נפלא, אך יש לתת את הדעת גם על התוצאה – האם החיזוקים כוננו בנפש יסוד איתן של חוסן.
רק כך ייחשב הדבר לחיזוק. העולם מלא אוצרות – ובכל זאת האנושות עלולה לגווע כאן ברעב רוחני. הרי שולחן, הרי בשר, ואין לנו פֶּה לאכול. פה הוא הכלי, מה זה כלי?
צינור להנחלת אור
השבוע מתחילה התורה הקדושה לעסוק בדמות אחת ואינה מרפה ממנה אף בשבועות הבאים – יוסף הצדיק.
מקומו של יוסף אינו מובן מאליו. האחים הקדושים תמהו: על הכתונת המיוחדת, על החלומות, על הייחודיות. תמהו ואף שפטו – השליכו לבור, ומכרו לישמעאלים. באמת, במה נתבדל כל כך יוסף?
התורה הקדושה מבהירה: היו לנו אבות קדושים, אברהם יצחק ויעקב. דור הולך ודור בא. האחרון שבאבות, יעקב, עתיד להסתלק בסוף ספר בראשית. להיכן יתגלגלו הדורות הבאים? אנה תיקח אותם ההיסטוריה? איך יבוא האור, ממרומי עולמם של האבות אל תחתית המקום אליו עתידים להתגלגל הבנים ומאות הדורות הבאים?
נדרש כאן צינור, כלי. האור העליון, אורם של האבות הקדושים – שופע ויורד, אך על מנת שלא יתפזר אי שם בשחקים, אלא ירד וישקה את העם שבשדות ויחדור אל לב הבנים – מוכרחים להתקין לו צינור. זהו עניינו של הצדיק, יוסף. "אלה תולדות יעקב – יוסף". תולדותיו של יעקב אבינו מונחלים על ידי יוסף, בכוחו של הצדיק.
לפיכך נסמכו פרשיותיו של יוסף לחנוכה, ללמד אותנו פרק בעניינו של הצדיק. לא כולם מבינים את עניינו של יוסף, גם לא כולם מבינים עניינה של חנוכה. ביציאת מצרים הראנו השי"ת אותות ומופתים, נפלאות ושידוד המערכות. מה ראינו בחנוכה? פך קטן ונר דולק. הא – ותו לא. מה כבר יש בנר?
וזו התשובה: מה שיש בו בנר הקטן, הוא הדבר שיש ביוסף, בצדיק.
נר קטן, נס גדול
יציאת מצרים אפופה גדולות ונפלאות, אך היא שם למעלה; נר חנוכה נמצא כאן, ומביא לכאן ממש את יציאת מצרים בעצמה. נר הוא כוח מופלא להמשכת ברכה ושפע. העולם מלא נפלאות, עתיר נכסים, רווי בשפע, אך כל עוד לא בא השפע אל עולמך וחייך, עדיין אין זו ברכה. יוסף הצדיק הוא מקור הברכה. הצדיקים מיוחדים ונבדלים בכך שבכוחם לרדת אלינו, להחיות אותנו, לתת בידינו נר קטן ולצוות: "לך קדימה, האר את דרכך בנר מצווה ואור תורה, עשה כפי יכולתך והאור כבר יבוא בעקבותיך".
אמירה שכזו יכול רק יוסף הצדיק לומר. רק הוא "נער את בני זילפה ובלהה", היורד אל בני השפחות, המתרועע עם נשמות של אחרית הדורות – רק הוא יכול להביא גם לכאן אור של האבות הקדושים, אור של יציאת מצרים.
נרות החנוכה מאירים במקום רחוק, רחוק מאוד. הם זורחים בעומק הגלות, הרחק-הרחק מהאור הבוהק והממלא-עולם של גאולת מצרים; הם מביאים אור עיקש ונצחי עד לסוף כל הדורות, גם לאלפיים שנה אחר חורבן הבית. האור הזה המאיר בחנוכה הוא סודו של יוסף הצדיק, סוד הנצחיות ששום גלות לא יכלה לה.
בחג החנוכה נוטל יהודי נר קטן בידיו, מדליק ומעלה אור על פתח ביתו. הנר מלמד: התעקש ידידי להאיר כל רגע בחייך, כל פינה בעולמך; השתדל להתחיל בכל פעם מחדש, כאילו עמדת כרגע על מפתן הבית, והאמן שגם בחייך יופיעו ניסים ונפלאות.
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
כולם יהיו ברסלב
האם כל הצדיקים שחיו אחרי רבי נחמן לא היו צדיקים? האם לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב? האם חובה על כל אדם להתקרב לרבי נחמן ולהיות חסיד ברסלב? תשובות - בפנים
לכו ונחדש המלוכה
זהו סוד ה'בראשית' מיד אחר ירח האיתנים – להתחיל מבראשית, להתחדש לגמרי ולשכוח את כל העבר. כי "אפילו אם עבר האדם מה שעבר, אפילו אם עבר על כל התורה כולה, אף על פי כן אין…
צעקת החיפוש
החיפוש אחרי נקודת הטוב הוא מעשה הקנאות הראוי ביותר עבור קדושת יהדותנו. והחיפוש הזה מתחיל בספרי הצדיקים, עובר בהכרח דרך שיחת חברים, ונעשה שלם ומוחלט מתוך בירור עצמי.
קירוב רחוקים – א
על החובה לעסוק בענין קירוב רחוקים • כוחו של יחיד • התועלת למקרב הנפשות • התענוג הנגרם לקב"ה כביכול על ידי קירוב רחוקים • הדרכות רביז"ל בעסק הקירוב • עובדות מאנ"ש ועוד | מאמר ראשון
גילוי העולמות (א)
לכל אדם ידיעות אודות המציאות, אותן קנה באמצעות כוחות החכמה והבינה שלו ובאמצעות הנתונים שנמסרו לו על ידי חושיו. אולם "דעת" היא התוודעות מסוג שונה אל המציאות. הכוונה לגילוי של הקודש בכל דבר, חיבור כל…
המלך והכפרי
"...פנה המלך אנה ואנה וראה כי אין איש, וכי כל שריו ועבדיו הנאמנים עזבוהו לנפשו, ומשכך, מצא המלך עצמו מיואש. הביט לכאן ולכאן, החל צועד מעט "עד שמצא בית כפרי אחד", ותוך שהוא מבוסס את…
בענין השמחה…
נקודת השמחה בעצם היהדות אמורה ללוות את הנפש לכל מקום אליו תתגלגל. המצוות והטוב שיש בכל יהודי, די בהם כדי להחיות את נפשו תמיד, בכל מצב. חיי אמונה הם כאלו שאינם נתונים לחסדי המצב והמקום.…