היינו כחולמים
כ״א באייר תשע״ט
בחיים, אולי כמו בחלום, תמיד יש תקוה, ותמיד אפשר להתחיל מהתחלה, מחדש, כאילו העבר אין, וכל העתיד עדיין עומד לפנינו, מצפה ומייחל שנצעד בו, מחדש, בקומה זקופה ובראש מורם – אל-על, אל הדרך הסלולה העולה בעבודת ה'.
החיים הם כמו שינה, אומר רבי נתן בליקוטי הלכות. החיים הם כמו שינה, וכמה וכמה אזורי דמיון יש ביניהם.
החיים, כמו השינה, אינם תכלית, מטרה בפני עצמה, כי אם אמצעי בלבד. השינה – לצבור כח; החיים לצבור רצון, מעש ועבודה את בוראינו.
אבל בחיים, כמו בשינה, מהרגע ששקענו בהם, שוב איננו זוכרים כי הם אמצעי בלבד; מרגע ששקענו במנעמי החיים, מרגע ששקענו בנעימות החלום, שוב איננו זוכרים את זמניותם, את היותם חולפים, את היותם אמצעי בלבד.
כי בחיים, כמו בשינה, נדמה לנו כאילו ישנה איזו ממשות, איזו מציאות תמידית מדומה: הזמן. היום חלף אולי, אנחנו חושבים, אבל מחר יש עוד יום, הבה ננוחה. ובשינה, לעתים חלום בן דקה דומה עלינו כנצח ועוד. והנה התעוררנו – ואין, רק דקה חלפה, הלאה הדמיון, הננו במציאות; והנה חלפו חיינו. תמה הזמניות, הסתיימה.
מהחיים, כמו מהשינה, אנו עלולים להתעורר ולגלות שתחת חלום וורוד, המצב שחור משחור. ולא פעלנו, ולא עשינו, ולא צברנו מעש.
והחיים, כמו השינה, חולפים ועוברים כרגע, הנה החלו, וכרגע חלפו ותמו, והננו כאן, הננו שם – והננו מובלים כבר למנוחת עולמים…
ואם יזכור האדם, אומר רבי נתן, את העובדה הבסיסית הזו, כי אז יקל עליו להתמודד עם היצר הרע, הבא לפתותו בהבל ותעתוע. אם יזכור האדם שהבלי העולם – ועצם מושג הזמן – הינם הבל הבלים, והם כלים וחולפים ואינם אלא חלום רגעי מדומה, שנדמה לנו כממשות רק משום פחיתות דרגתינו, כי אז "בוודאי ישים כל ליבו לבטל הבלי הזמן".
כי בחיים, שלא כמו בחלום, כשזה נגמר כבר מאוחר מדי.
* * *
ולא רק התעוררות ומוסר יש כאן, כי אם גם התחזקות נפלאה.
אם אכן נתעורר, אם אכן חפצים אנו בטוב, אין לנו לחשוש, או להשבר, מהעבר כי אין. כי כמו חלום בלהות, שנעלם כאשר מתעורר האדם משנתו ואיננו, כמוהו יעלמו גם חסרונותינו ואינם, ולנו נותר – ועלינו מוטל – להלחם ולגרש את העצבות שאחרי החלום. וכך נוכל גם להתעלות לחלוטין מעל הבלי הזמן, בלי ליפול ולהשבר מנפילות עבר.
כי בחיים, אולי כמו בחלום, תמיד יש תקוה, ותמיד אפשר להתחיל מהתחלה, מחדש, כאילו העבר אין, וכל העתיד עדיין עומד לפנינו, מצפה ומייחל שנצעד בו, מחדש, בקומה זקופה ובראש מורם – אל-על, אל הדרך הסלולה העולה בעבודת ה'.
ואם אלה יהיו חיינו, כי אז ימלא שחוק פינו ולשונינו רינה על כי הגדיל ה' לעשות עמנו את החסד הגדול הזה, ונתן לנו את ההתחלה, את ההתחדשות, בכל עת ובכל רגע, לו רק נרצה.
חזקו ונתחזקה, עם ה'.
(מבוסס בחלקו על פי ליקוטי הלכות הלכות מילה ה"ד)
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
כולם יהיו ברסלב
האם כל הצדיקים שחיו אחרי רבי נחמן לא היו צדיקים? האם לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב? האם חובה על כל אדם להתקרב לרבי נחמן ולהיות חסיד ברסלב? תשובות - בפנים
לכו ונחדש המלוכה
זהו סוד ה'בראשית' מיד אחר ירח האיתנים – להתחיל מבראשית, להתחדש לגמרי ולשכוח את כל העבר. כי "אפילו אם עבר האדם מה שעבר, אפילו אם עבר על כל התורה כולה, אף על פי כן אין…
צעקת החיפוש
החיפוש אחרי נקודת הטוב הוא מעשה הקנאות הראוי ביותר עבור קדושת יהדותנו. והחיפוש הזה מתחיל בספרי הצדיקים, עובר בהכרח דרך שיחת חברים, ונעשה שלם ומוחלט מתוך בירור עצמי.
קירוב רחוקים – א
על החובה לעסוק בענין קירוב רחוקים • כוחו של יחיד • התועלת למקרב הנפשות • התענוג הנגרם לקב"ה כביכול על ידי קירוב רחוקים • הדרכות רביז"ל בעסק הקירוב • עובדות מאנ"ש ועוד | מאמר ראשון
גילוי העולמות (א)
לכל אדם ידיעות אודות המציאות, אותן קנה באמצעות כוחות החכמה והבינה שלו ובאמצעות הנתונים שנמסרו לו על ידי חושיו. אולם "דעת" היא התוודעות מסוג שונה אל המציאות. הכוונה לגילוי של הקודש בכל דבר, חיבור כל…
המלך והכפרי
"...פנה המלך אנה ואנה וראה כי אין איש, וכי כל שריו ועבדיו הנאמנים עזבוהו לנפשו, ומשכך, מצא המלך עצמו מיואש. הביט לכאן ולכאן, החל צועד מעט "עד שמצא בית כפרי אחד", ותוך שהוא מבוסס את…
בענין השמחה…
נקודת השמחה בעצם היהדות אמורה ללוות את הנפש לכל מקום אליו תתגלגל. המצוות והטוב שיש בכל יהודי, די בהם כדי להחיות את נפשו תמיד, בכל מצב. חיי אמונה הם כאלו שאינם נתונים לחסדי המצב והמקום.…