הדרך לבריאות
ל׳ בסיון תשע״ט
בתפילה זוכים לעמוד לפני הקב"ה, לדבר עמו כביכול, לשבח אותו ולהודות לו. בשעה זו קשורים אליו ומקבלים ממנו הכול במישרין, בלי מתווכים. כך שגם את כוחות הרפואה שלהם הוא זקוק מקבל המתפלל, אף מבלי שידע על כך. כך שמובטחת לו בריאות איתנה לאורך זמן.
"כל הרפואות הם על ידי עשבים… שכולם מקבלים משורש הכל, שהוא דבר ה'… ועל כן, כשזוכין לתפילה, אין צריכין לרפואת העשבים… [כי] למעלה בַשורש – הכל אחד… אין חילוק בין לחם ומים, ובין עשבים… ויהיה לו רפואה על ידי לחם ומים…
"יש חולאת שגדל באדם כמה שנים ואין שום אדם יודע ממנו… כשאוחזין בדבר ה', בתפילה, מקבלין הרפואה אפילו מלחם ומים. על כן גם אז, בעת שעדיין לא נתגלה החולאת, יוכל להתרפאות".
(ליקוטי מוהר"ן ח"ב א, ט, יא)
אין מה לומר, הדאגה והחרדה לבריאות מתפשטת והולכת בקרב הציבור, יותר ויותר אנשים משתדלים לאכול מאכלים בריאים ולהימנע ממאכלים מזיקים ומכל דבר שמשפיע לרעה על הבריאות.
וטוב שכך, כי בזה מקיימים את מצוות "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" (דברים ד, טו). אבל האם די בכך, האם הכיסוי של "הביטוח הבריאותי" שלנו אכן מושלם?
לעתים מתרחשים בגוף ליקויים, שאם לא יטפלו בהם, הם עלולים להתפתח ח"ו ולהגיע למצב שבו כבר יהיה קשה לטפל בהם. אבל דא עקא, שבשלב זה איננו מודעים כלל לליקוי. יש אמנם בדיקות המאפשרות גילוי מוקדם של כמה דברים, אבל כמובן אין שום אפשרות לערוך כל הזמן בדיקות לכל סוגי ה'חולאים בכוח' כדי למונען. מה עושים?
העצה בקיצור היא, להתחזק בתפילה! כשניגשים להתפלל, אין לצפות לסיום התפילה אלא יש לקחת אותה כמשימה, להקדיש לה זמן, רצון ותשומת לב, כיאה לדבר שאותו הגדירו חכמינו כעומד ברומו של עולם (ברכות ו ע"ב רש"י ד"ה דברים העומדים), או אז נוכל להיות בטוחים שעשינו את ההשתדלות הטובה ביותר למען בריאותנו.
* * *
הקדוש ברוך הוא, שברא כל מיני חולאים, ברא כנגדם כוחות מרפא. כוחות אלו מפוזרים בדומם ובצומח למיניהם, תפקידה של הרפואה הוא לגלות את הכוחות הללו, להפיק אותם ולסווג אותם; לחולי זה דרוש סם זה, ולחולי זה – סם אחר, וכן הלאה.
כל זה בהיבט החומרי, אך בהיבט הרוחני, הרי כל הכוחות שבבריאה יונקים ממקור אחד, מדבר ה' שעל ידו נבראו כולם, כמו שכתוב: "בדבר ה' שמים נעשו וברוח פיו כל צבאם" (תהילים לג, ו) והוא הנותן את החיות ואת הקיום לכל הנבראים, כנרמז בפסוק: "לעולם ה' דברך ניצב בשמים" (שם קיט, פט).
גם כל הכוחות הרפואיים שבבריאה מקבלים זאת מ"דבר ה'". לכן יש בעצם אפשרות לעקוף את הצורך בשימוש בתרופות, ולקבל את כוחות המרפא שלהם זקוק החולה – במישרין, מדבר ה' שמחייה את הכול.
כשמקבלים רפואה במישרין מדבר ה' שהוא רופא כל בשר, איננו זקוקים לרופאים ולתרופות, וגם איננו זקוקים לגילוי מוקדם של מחלות, כי בכל מצב אנו מקבלים את הכוחות הנחוצים לנו באופן סדיר, כך שכל חולי אם ישנו, הוא מתרפא מאליו, עוד בטרם התגלה.
* * *
כל זה טוב ויפה, אבל איזה קשר יש לנו לדרגה הרוחנית הגבוהה הזו שמחַיָה את כל הבריאה, הרי אנחנו חומריים וכל כך רחוקים מכך?
התשובה לכך היא: תפילה. משמעות המלה 'תפילה' היא התחברות, כפי שפירש רש"י על הפסוק: "נפתולי אלוקים נפתלתי" (בראשית ל, ח) 'נפתלתי – נתחברתי' (במדבר יט, טו).
בתפילה זוכים לעמוד לפני הקב"ה, לדבר עמו כביכול, לשבח אותו ולהודות לו. בשעה זו קשורים אליו ומקבלים ממנו הכול במישרין, בלי מתווכים. כך שגם את כוחות הרפואה שלהם הוא זקוק מקבל המתפלל, אף מבלי שידע על כך. כך שמובטחת לו בריאות איתנה לאורך זמן.
כדאי להשקיע בתפילה, זה באמת בריא!
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
כולם יהיו ברסלב
האם כל הצדיקים שחיו אחרי רבי נחמן לא היו צדיקים? האם לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב? האם חובה על כל אדם להתקרב לרבי נחמן ולהיות חסיד ברסלב? תשובות - בפנים
לכו ונחדש המלוכה
זהו סוד ה'בראשית' מיד אחר ירח האיתנים – להתחיל מבראשית, להתחדש לגמרי ולשכוח את כל העבר. כי "אפילו אם עבר האדם מה שעבר, אפילו אם עבר על כל התורה כולה, אף על פי כן אין…
צעקת החיפוש
החיפוש אחרי נקודת הטוב הוא מעשה הקנאות הראוי ביותר עבור קדושת יהדותנו. והחיפוש הזה מתחיל בספרי הצדיקים, עובר בהכרח דרך שיחת חברים, ונעשה שלם ומוחלט מתוך בירור עצמי.
קירוב רחוקים – א
על החובה לעסוק בענין קירוב רחוקים • כוחו של יחיד • התועלת למקרב הנפשות • התענוג הנגרם לקב"ה כביכול על ידי קירוב רחוקים • הדרכות רביז"ל בעסק הקירוב • עובדות מאנ"ש ועוד | מאמר ראשון
גילוי העולמות (א)
לכל אדם ידיעות אודות המציאות, אותן קנה באמצעות כוחות החכמה והבינה שלו ובאמצעות הנתונים שנמסרו לו על ידי חושיו. אולם "דעת" היא התוודעות מסוג שונה אל המציאות. הכוונה לגילוי של הקודש בכל דבר, חיבור כל…
המלך והכפרי
"...פנה המלך אנה ואנה וראה כי אין איש, וכי כל שריו ועבדיו הנאמנים עזבוהו לנפשו, ומשכך, מצא המלך עצמו מיואש. הביט לכאן ולכאן, החל צועד מעט "עד שמצא בית כפרי אחד", ותוך שהוא מבוסס את…
בענין השמחה…
נקודת השמחה בעצם היהדות אמורה ללוות את הנפש לכל מקום אליו תתגלגל. המצוות והטוב שיש בכל יהודי, די בהם כדי להחיות את נפשו תמיד, בכל מצב. חיי אמונה הם כאלו שאינם נתונים לחסדי המצב והמקום.…