אתה שותף!
י״ד באב תשע״ט
"היכולות והכוחות בידינו, כעת נפתח מפעל החיים הגדול בתבל. השגרה אליה אנו יוצאים במוצאי החג, מזמינה אותנו למשימות החיים החשובות באמת – לתקן עולם במלכות שד-י, להשלים את הנפש עם עוד מסכת, עוד לימוד, תפילה, התבודדות ועבודת המידות. עם היעודים הללו אנו יוצאים אל השנה החדשה. אך במה הכל תלוי, מה ישפיע על עתידנו ויהפוך את האוצר הגדול לנכס ממשי בחיינו?"
אתה שותף, לא פועל שחור!
החדשות מסעירות: מתחם הענק של המפעל הנחשב בתבל פתח את שעריו. למוצריו יצאו מוניטין בכל העולם באיכות, בטיב ובמחירים השווים לכל נפש. הם משפיעים על כללי ההתנהלות בכל השווקים. בהזדמנות זו נשאל מנהל המפעל: מהו סוד ההצלחה שלו? הוא ניאות לחשוף נקודות חשובות:
ראשית, המוטיבציה היוצאת דופן של עובדי המפעל, המושגת בזכות היחס המיוחד אותו הם מקבלים. הם אינם רק פועלים, הם שותפים לכל דבר. להצלחה, לשגשוג, לסיפוק. שנית, כל פועל יודע בדיוק את משימתו ומודע לחיוניות של חלקו. אנו מקפידים לשבץ כל אחד במקום התואם את אופיו, וכך ההתקדמות משותפת לכולם, עומדים ביעדים ומצעידים את החברה להישגים נפלאים.
* * *
מאחורינו ארבעים ותשעה ימי ספירה וציפייה, חג שבועות ומתן תורה. קיבלנו ביד אוצר, תורה קדושה מלאה סגולות נפלאות, באמצעותם ניתן לשנות את פני תבל, לרומם את החיים לרקיעים חדשים. מתן תורה העניק לנו את ההרגשה המוחשית בממשיותה ומשמעותה של כל עשייה יהודית פשוטה.
היכולות והכוחות בידינו, כעת נפתח מפעל החיים הגדול בתבל. השגרה אליה אנו יוצאים במוצאי החג, מזמינה אותנו למשימות החיים החשובות באמת – לתקן עולם במלכות שד-י, להשלים את הנפש עם עוד מסכת, עוד לימוד, תפילה, התבודדות ועבודת המידות. עם היעודים הללו אנו יוצאים אל השנה החדשה. אך במה הכל תלוי, מה ישפיע על עתידנו ויהפוך את האוצר הגדול לנכס ממשי בחיינו? הכל תלוי ועומד על משמעותו של יום אחד בחיינו.
יום חיים
מהו יום חיים? המשמעות כמובן משתנה מאדם לחברו. יש לך אדם שבשעות הבוקר המוקדמות, כבר נושא על גבו שעות ארוכות – מחצות ועד שחרית – של תורה, תפילה, התבודדות ותענוגים נצחיים, וכעת הוא ממלא בזריזות מטלות כלשהן, ומסיים בחדווה ובקלילות משימות שאנשים אחרים יגררו במשך שעות. יום בחייו, ארוך ועשיר. די לנו ביום יומיים שכאלה במשך השבוע, כדי לכבוש עולמות; ואם נושפת במפרשים רוח של קבלת התורה, והנפש יודעת מה ועד כמה פועלת כל מצווה או מילה של קדושה, אין לשער את הרווחים. למען האמת, עם בהירות שכזו, גם מי שטרם זכה להאריך את ימיו ולנצל את שעותיו בזריזות והספק, יצליח לרומם את עצמו לגבהים, עם כמה הספקים פשוטים וקטנים כביכול. משום שהוא יודע ומאמין שבעצם היותו יהודי, בן של מלך, ובעצם קדושת נשמתו, כל מעשה 'קטן' נושא ערך עצום שלא יתואר, וכל תנועה לכיוון הקדושה, חוצה במרומים קילומטרים.
כך מתנהל מפעל מצליח, וכך מתקיים מפעל החיים. הדבר נכון גם לגבי מי שמצליחים למלאות את יומם לפי הסדר שהוכתב להם, וגם למי שאינם מצליחים לעמוד בכך ממש, אך זוכרים תמיד שבכל מעשה והספק יש מילוי רצון השם. וגם אם למראית עין, התפקיד וההספק נראה זניח, היסוד לשמירת הזמן האמיתית הוא ההבנה שזוהי אשליה, משום שבצבאו של מלך כל תפקיד נצרך למען התכלית באותה מידה. הפועל הזוטר היושב על הכלים, חייב לחוש את אותה להיטות וחדוות יצירה, כמו זו הפועמת בליבו של נושא התפקיד המרשים, משום שאת תפקידך רק השי"ת קובע.
אין ספק, שהיצר מנסה בכל דרך למוטט את ההצלחה הזו. הוא ישתדל לצייר לנו מציאות מעוקמת של "לא כלום", וכביכול היום אינו יום חיים, וכאילו אתה אינך כשאר הפועלים המוצלחים. איזה כוח ישמר בידינו את מושכות ההצלחה?
אכן, לשם כך אנו זקוקים לעוז ולגבורה שקיבלנו בעת מתן תורה. הכח הזה המשיך ללכת לפנינו בעמוד אור באמצעות משה אהרון ובניו שעמדו על משמרתם במשכן. לחזק ולרומם את ליבו של כל פועל וחייל במפעל חיי עולם. היום, אחר החורבן, שרוי הכוח הזה אצל הצדיקים. עצותיהם, תורתם ורוחם מסוגלות להאיר בלב כל אחד את העצה והחיזוק הנוגעים לו, ולהחזיר אותו אל מערכות החיים בחשק מחודש.
חג השבועות, מאיר עלינו את המשמעות הנפלאה הזורחת מתוך פרשת 'נשא' אותה קראנו בשבת האחרונה – נשיאת ראש, סופרים אותך! הינך חלק מסגל בכיר של עובדי מפעל החיים הגדול ובעל המשמעות החיונית ביותר בתבל.
מקור האנרגיה
את האמת הזו מאירות ומגלות פרשיות המשכן. אנחנו קוראים שם על הסדר המופלא השורר סביב משכן הקדושה. סדר הדגלים, סדר משרתי השם, הכוהנים והלווים. לכל אחד מקום, לכל אחד תפקיד; כל ישראל ספורים ומנויים כולם ולכל אחד תפקיד לפי שבטו ודגלו. המסר ברור וחד – אף אחד בעולם לא יוכל להחליף אותך, ואם אינך מסוגל לבצע משימות כבדות, תינתן לך משימה התואמת את יכולותיך.
לשם כך עלינו להידבק במחנה שכינה, בצדיקים ובתלמידיהם – להבין שיש לקחת על הכתפיים מידה כלשהי של יגיעה בעבודת השם. בני לוי התייחדו בעבודת היגיעה, ויש בכך מידות ושיעורים שונים: בני קהת, בעלי הנפש, "בכתף יישאו" – נושאים על גבם את עבודת היראה באופן תמידי; ויש גם בני גרשון ומררי, /שמם מעיד על מקום עבודתם, מרירות ותחושת גירוש, אבל גם הם נצרכים במידה שווה להביא השראת שכינה למקום שכזה. אשרי חלקם! במפעל החיים מחלקות שונות, משימות מגוונות, והמטלות מתחלפות. לעיתים אתה כאן, לפעמים שם. יתכן שיזדקקו לך לפעמים במקום עבודה 'מררי' או 'גרשוני'. רק אל נא תשכח את מעמד קבלת התורה, גדולת התפקיד ועבור מי הינך ניצב שם על המשמרת. עם ידיעה שכזו ניתן לצאת לקראת שנת עבודה וצמיחה חדשה, באור התורה הקדושה, ובעקבי הצדיקים מורי הדרך.
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
כולם יהיו ברסלב
האם כל הצדיקים שחיו אחרי רבי נחמן לא היו צדיקים? האם לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב? האם חובה על כל אדם להתקרב לרבי נחמן ולהיות חסיד ברסלב? תשובות - בפנים
לכו ונחדש המלוכה
זהו סוד ה'בראשית' מיד אחר ירח האיתנים – להתחיל מבראשית, להתחדש לגמרי ולשכוח את כל העבר. כי "אפילו אם עבר האדם מה שעבר, אפילו אם עבר על כל התורה כולה, אף על פי כן אין…
צעקת החיפוש
החיפוש אחרי נקודת הטוב הוא מעשה הקנאות הראוי ביותר עבור קדושת יהדותנו. והחיפוש הזה מתחיל בספרי הצדיקים, עובר בהכרח דרך שיחת חברים, ונעשה שלם ומוחלט מתוך בירור עצמי.
קירוב רחוקים – א
על החובה לעסוק בענין קירוב רחוקים • כוחו של יחיד • התועלת למקרב הנפשות • התענוג הנגרם לקב"ה כביכול על ידי קירוב רחוקים • הדרכות רביז"ל בעסק הקירוב • עובדות מאנ"ש ועוד | מאמר ראשון
גילוי העולמות (א)
לכל אדם ידיעות אודות המציאות, אותן קנה באמצעות כוחות החכמה והבינה שלו ובאמצעות הנתונים שנמסרו לו על ידי חושיו. אולם "דעת" היא התוודעות מסוג שונה אל המציאות. הכוונה לגילוי של הקודש בכל דבר, חיבור כל…
המלך והכפרי
"...פנה המלך אנה ואנה וראה כי אין איש, וכי כל שריו ועבדיו הנאמנים עזבוהו לנפשו, ומשכך, מצא המלך עצמו מיואש. הביט לכאן ולכאן, החל צועד מעט "עד שמצא בית כפרי אחד", ותוך שהוא מבוסס את…
בענין השמחה…
נקודת השמחה בעצם היהדות אמורה ללוות את הנפש לכל מקום אליו תתגלגל. המצוות והטוב שיש בכל יהודי, די בהם כדי להחיות את נפשו תמיד, בכל מצב. חיי אמונה הם כאלו שאינם נתונים לחסדי המצב והמקום.…