אמונה עכשיו!
י״ג באב תשע״ט
שם, בקרביה של ממלכת הטבע, מצרים, גילה השם וחשף את זרוע עוזו, סילק את הטבע, והראה לנו בחוש ובניסי ניסים, איך בשום אופן העבר אינו מסוגל להשפיע על ההווה והעתיד, והמציאות נקבעת ונבראת בכל רגע אך ורק ברצון השם. והוא יתברך על פי רצונו לבד מוציא אותנו מבית עבדים, ומציג אותנו למרגלות הר סיני, בתכלית המעלה והזכות הרוחנית.
אמונה מוחשית, עכשיו!
בעולמנו החומרי, ישנם נושאים שעלולים להיחשב לפעמים כנסתרים, רוחניים, רחוקים ובלתי מוחשיים, נושאים כמו: השגחה, אמונה והרגשה במציאות השם. מה בכל זאת עשוי לגרום לנושאים הללו להיהפך למוחשיים, מציאותיים ולהאיר באופן ממשי את חיי היומיום? הישועות שאנו רואים תמיד!
אדם מצפה מזה תקופה לישועה. מתפלל, מייחל ומקווה. והנה לפתע פתאום מתרחש נס, וישועה מופלאה זורחת על חייו. הוא עומד משתומם, נוכח לדעת שיש כאן, איתו עימו ואצלו, כוח עליון ונורא; אב רחום השומר את צעדיו ומעורב בכל ענייניו. כל מי שזכה לישועה, מילוי משאלה או תקווה שהתגשמה, ההרגשה הזו מאירה היטב בליבו. אחרי התגלות שכזו אין צורך בהסברים, רואים בחוש את מציאות השם, ההשגחה הופכת למציאות מוחשית, ומעתה איננה עניין רחוק ונשגב, אדרבה, היא מתרחשת בתוך המציאות, וממילא, יש לה את הכוח לתפוס את הנפש, להביא להתחדשות מעשית באמונה ולהיסמכות מוחלטת על השם, ובעקבות כך להתחזקות בתורה ועבודת הבורא.
לראות ניסים
יש מי שאינם זקוקים לראות ישועות וניסים. הם חשים את ההשגחה והנפלאות בעצם הגיית תיבות התפילה. עיצומה של התפילה מרוממת אותם, לראות איך העולם מלא נפלאות, ועטוף בהשגחה פרטית. וכך גם בלימוד תורה. מי שזוכה, רואה בעצם חכמת התורה נפלאות, שהרי חכמת התורה היא חכמה אלוקית, ששום שכל אנושי אינו מסוגל לערוך יצירה מופלאה שכזו, וזה מביא אותו להתרוממות הדעת והתפעלות של ממש.
ללא ספק, כל אדם מישראל זכה אי פעם לחוויית התגלות אמונה באחד מאופנים אלו, ואז הכיר איך תחת המעטה הסתמי והחומרי כביכול, רוחש בעולמינו סוד נפלא של השגחה פרטית ומציאות אלוקות. ובלבו משתוקק ומייחל כל אחד, לזכות שוב להתגלות הזו, להבנה מאירה שתצליח לקלף את הכיסויים, ולהעניק את ההרגשה המוחשית שבכל דבר ובכל מצב נסתר אור השם. ולהגיע לכך, שאפילו כאשר העיניים רואות לכאורה עולם כמנהגו נוהג, מערכות הטבע, דיבורים של בני אדם, והרגלים גשמיים וחומריות – יבין ויראה שכל אלו אינם אלא כיסוי דק על מציאות מוחלטת של השגחה פרטית, ניסים ונפלאות. בהירות זו מאירה לאדם, שכל חייו הינם המשכיות אחת של ייעוד נשגב, לגלות ולהאיר בכל מצב את מציאות האמונה, ולחשוף שוב ושוב תחת לכל סוגי ההסתרות את מציאות השם. וכך, להמשיך על עצמו עול מלכות שמים, לימוד תורה ומעשים טובים, כדי להכין ולהכשיר את עצמו להשראת האמונה, ולקיים בכל דרכיו 'שיויתי'.
בחיק האמונה
על פניו עלול להיראות, כאילו דברים שכאלו שייכים אך ורק לעולמם הנשגב של צדיקים, המצויים שם – בחיות הנפלאה של האמונה הטהורה – באורח קבע בכל תנועה ומחשבה. אולם האמת היא שגם אנחנו יכולים ומוכרחים לזכות – בזכותם וכוחם הגדול – להסיר שכבות עבות של הסתרה, עד שנצליח לראות את האמונה בחוש כמו מתוך התגלות ניסית; לרומם אותנו להרגשה שהשם מצוי כאן ועכשיו, ומקבל מאתנו נחת רוח נפלאה, ולאמונה ברורה שאין שום חיוב הטבע כלל וניתן לשנות כל טבע ולפעול נפלאות. אנו זקוקים למצוא מחסה בחיק האמונה, להתקרב לתפילה ולהיסמך בכל כוחנו ובכל ענייננו רק על בטחון בהשם. אין אלו נושאים רחוקים, זהו היסוד לקדושת ישראל, והוא שייך ונוגע לכל אחד מאתנו ממש, ועכשיו.
הפרעות רבות עומדות בדרכנו, מסיחות את דעתנו ומכבידות עלינו את העיסוק המתוק בתורה, תפילה והתבודדות. יש גם דברים המביאים לניסיונות קשים. אולם כל החסרונות הללו מקור אחד להם, ורפואה אחת לכולם – חידוש האמונה. כל עוד שבוי האדם בהסתרה שבתוך ההסתרה, שאינו יודע שהאמונה נסתרת ממנו, אין פלא מדוע איננו מצליח למצוא דרך לשנות את עצמו לטובה, להגשים רצונות ולתקן עיוותים. המפתח אם כן לכל הנושאים הללו הוא האמונה, והוא מצוי בידי הצדיקים, המלמדים איך להתקרב אל אור האמונה באופן מעשי, המביא לידי שינוי ומוביל לתיקון. זה השער לכל המעלות הטובות, כאן טמון פתח המילוט מחיים של טענות ותסכולים לחיי משמעות מלאי שיר ושבח.
עת להתחדש!
חודש ניסן ראש חודשים, ראשון הוא לחודשי השנה, ובעיצומו של חודש ההתחדשות הזה, העניק לנו בורא עולם את חג הפסח, לקבוע באמצעותו ולחקוק על הלב את אור האמונה. חודש ניסן מסוגל ומיועד לפיזור ערפילים של הסתרה. כשם שאירע לנו בימי צאתנו ממצרים, כאשר העולם שרוי היה תחת הסתרות ומחיצות, שיצרו בני אנוש משך דורות של חטאים ופגמים ונשמות ישראל הורדו למצרים אל תוככי לוע ההסתרה והפירוד. ושם, בקרביה של ממלכת הטבע, מצרים, גילה השם וחשף את זרוע עוזו, סילק את הטבע, והראה לנו בחוש ובניסי ניסים, איך בשום אופן העבר אינו מסוגל להשפיע על ההווה והעתיד, והמציאות נקבעת ונבראת בכל רגע אך ורק ברצון השם. והוא יתברך על פי רצונו לבד מוציא אותנו מבית עבדים, ומציג אותנו למרגלות הר סיני, בתכלית המעלה והזכות הרוחנית. הגילוי העצום הזה מתחדש ומופיע מידי שנה בניסן, בתוך ההסתרות הפרטיות של כל אחד מאיתנו. אין אלו דברים רחוקים, אלא קרובים מאוד, אל הלב ואל החיים שלנו. זה הזמן להתחדש, ולהשפיע בעזרת השם על השנה כולה.
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
כולם יהיו ברסלב
האם כל הצדיקים שחיו אחרי רבי נחמן לא היו צדיקים? האם לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב? האם חובה על כל אדם להתקרב לרבי נחמן ולהיות חסיד ברסלב? תשובות - בפנים
לכו ונחדש המלוכה
זהו סוד ה'בראשית' מיד אחר ירח האיתנים – להתחיל מבראשית, להתחדש לגמרי ולשכוח את כל העבר. כי "אפילו אם עבר האדם מה שעבר, אפילו אם עבר על כל התורה כולה, אף על פי כן אין…
צעקת החיפוש
החיפוש אחרי נקודת הטוב הוא מעשה הקנאות הראוי ביותר עבור קדושת יהדותנו. והחיפוש הזה מתחיל בספרי הצדיקים, עובר בהכרח דרך שיחת חברים, ונעשה שלם ומוחלט מתוך בירור עצמי.
קירוב רחוקים – א
על החובה לעסוק בענין קירוב רחוקים • כוחו של יחיד • התועלת למקרב הנפשות • התענוג הנגרם לקב"ה כביכול על ידי קירוב רחוקים • הדרכות רביז"ל בעסק הקירוב • עובדות מאנ"ש ועוד | מאמר ראשון
גילוי העולמות (א)
לכל אדם ידיעות אודות המציאות, אותן קנה באמצעות כוחות החכמה והבינה שלו ובאמצעות הנתונים שנמסרו לו על ידי חושיו. אולם "דעת" היא התוודעות מסוג שונה אל המציאות. הכוונה לגילוי של הקודש בכל דבר, חיבור כל…
המלך והכפרי
"...פנה המלך אנה ואנה וראה כי אין איש, וכי כל שריו ועבדיו הנאמנים עזבוהו לנפשו, ומשכך, מצא המלך עצמו מיואש. הביט לכאן ולכאן, החל צועד מעט "עד שמצא בית כפרי אחד", ותוך שהוא מבוסס את…
בענין השמחה…
נקודת השמחה בעצם היהדות אמורה ללוות את הנפש לכל מקום אליו תתגלגל. המצוות והטוב שיש בכל יהודי, די בהם כדי להחיות את נפשו תמיד, בכל מצב. חיי אמונה הם כאלו שאינם נתונים לחסדי המצב והמקום.…