ראשי > מאמרים בתורת ברסלב > נועם שיח > אומרים לו: המתן!

אומרים לו: המתן!

י״ז בטבת תשע״ז

מתוך שיעוריו של הרה"ח רבי לוי יצחק בנדר ז"ל, שנמסרו תמידם כסדרם בין מנחה לערבית בבית הכנסת ברסלב במאה שערים בשפת היידיש. עיבוד ועריכה: הרב ברוך מרדכי פראנק הי"ו

צריך להיות עקשן גדול

יש דיבור מר' אברהם בר"נ: "כשמתעקשים בתפילות אצל רבנו הקדוש – רואים תוצאות!"

"כשמתעקשים" ?!

רבנו הרי אומר (בתורה כ' ח"א): "אסור להתעקש"?! מצד שני, יש דיבור מרבנו (בתורה מ"ח ח"ב): "צריך להיות עקשן גדול בעבודת השי"ת".

שני הדיבורים הללו כתובים בליקוטי מוהר"ן – איך מסדרים אותם יחד?!

מצד אחד: "אסור להתעקש על שום דבר!" – ומצד שני: "צריך להיות עקשן גדול בעבודת השי"ת"?! – – –

ההסבר בדבר הוא כך:

יש עקשנות ויש עקשנות!

עומד לו אדם ומבקש מהקב"ה, שיזכהו להיות יהודי כשר, שיזכה לסגל לעצמו מידה טובה מסוימת ומידה טובה נוספת. בו ברגע מדריך אותו רבנו הקדוש: כל עוד שבתפילותיך יש בך הרצון החזק והתקיף להיות יהודי כשר – טוב אתה עושה  בעקשנותך, מותר לך להיות עקשן בזה, כי צריך אתה אכן להיות תקיף בדעתך, שכל ימי חייך לא תעזוב את רצונך הטוב. אבל אם בתפילתך זו עולות לך, חלילה, מחשבות אחרות, מחשבות שאומרות לך: 'כבר עכשיו, תיכף ומיד, אני חייב כבר, מיידית, לזכות להיות היהודי הכשר' – זה כבר לא טוב, ועל עקשנות כזאת צריך לוותר. סוג כזה של עקשנות פסול הוא בעבודת השי"ת.

"עקשן גדול" פירושו: רוצה אני בכל מאודי ונפשי לזכות לדבר שבקדושה, אני כל כך משתוקק אליו שהנני מוכן ומזומן לא להפסיק לרצות, עד שאזכה בסופו של דבר להגיע לדבר הטוב הזה – זה נקרא "עקשן גדול" שרבנו כל כך הזהיר, שצריך לסגל לעצמו כל מי שנכנס לעבודת השי"ת.

אבל אם, חלילה, עולות בך מחשבות נוספות: אני חייב להוושע כבר עכשיו, תיכף ומיד, בלי שום שהיות, מיידית אני חייב לזכות לדברים הטובים, שעליהם אני מתפלל – זה כבר אסור!

אומרים לו: המתן!

בליקוטי מוהר"ן תורה ו' ח"א – קרא את יהושע – אומר רבנו הקדוש: הרוצה לקנות שמן אפרסמון -שפירושו: מוח, מוח נקי! מוח זך! – אומרים לו המתן! – הוא רוצה משהו בקדושה, הוא הרי קונה מצוין, יש לו מחשבות טובות, מחשבות נעלות, הוא הרי רוצה מוח זך בעבודת השי"ת?! – בכל זאת, מן השמים יודעים, שעדיין אי אפשר לתת לו את ההתקרבות הזאת מיידית, אומרים לו: המתן! אסור לו להתעקש במחשבותיו ולומר: לא! אינני מסכים להמתין! אני רוצה כבר עכשיו, מיידית, את המוח הזך. לא! אסור לך לחשוב כך.

צריך האדם להפנים בתוך דעתו את הרצון האמיתי והתקיף לזכות להיות יהודי כשר, ושכל ימי חייו ימשיך לרצות ולרצות. גם אם, חלילה, לא יראה תוצאות – שלא ירפה את רצונו, אלא ימשיך לרצות ולרצות.

כדי לזכות לכל זה צריך אכן להיות 'עקשן גדול בעבודת השי"ת', אבל לא לחשוב בשום פנים ואופן: אני רוצה מיידית, בלי שום שהיות!

כי אם מן השמים אומרים 'המתן'! – צריך להמתין!

מה עושים בשעת ההמתנה?!

מה יעשה האדם בזמן ההמתנה?! הוא הרי רוצה להיות יהודי כשר, אבל מן השמים אומרים לו 'המתן'! – מה איפוא יעשה בזמן המתנתו?!

בזמן ההמתנה עליך לעשות כל מאמץ לא להפסיק את רצונותיך.

יש דיבור מרבנו: "האם רוצה אתה לרצות?"

לפעמים רק נדמה לו לאדם שהוא רוצה -האם אמת הדבר, שאתה אכן חפץ לרצות?!

איך תוכל לברר את האמת של רצונך? איך תוכל לוודא, שאתה אכן רוצה בכל לבך את 'שמן האפרסמון', את המוח הזך והנקי? – בכך שלא תפסיק את רצונותיך גם בשעת ההמתנה! בזאת תדע נכונה, שאתה אכן רוצה באמת להגיע לדבר הקדוש, שאתה מתפלל עליו.

יש אדם, שבתחילת הדרך מגלה את רצונותיו, והוא מתחיל להתפלל לפני הקב"ה: "אני רוצה! אני רוצה!" אבל בו ברגע שנתקל בקשיים, עוזב הוא וחוזר אחורנית: 'לא רוצים לתת אז – לא!' – זה לא נקרא רצון, זה לא מראה שאכן רצית באמת!

שלמה המלך ברוב חכמתו מיטיב להגדיר את עניין הרצון: "אם תחפשנה כזהב וככסף – אז תמצאנו!" – מי שמחפש מטמונים, זהב וכסף, ואינו מוצא אותם מיידית – האם עקב כך הוא יפסיק את רצונותיו? האם יפסיק את חיפושיו?! גם בעבודת השי"ת: אם תחפשנה כמטמונים – כזהב וככסף – אז תמצאנו!

כשאומרים לו לאדם: המתן! רוצים לברר בשמים, אם הוא אכן רוצה באמת! כי אם אכן רצונותיו כנים ואמיתיים, הוא לא יפסיק לרצות גם כשלא ימלאו מיידית את רצונותיו.

זימנין דשמע זימנין דלא שמע

דברים אלו גם שופכים אור בפירוש דברי הזוהר הקדוש: "זימנין דשמע, זימנין דלא שמע"  – לפעמים שומעים את תפילת, האדם ולפעמים – לא.

לכאורה, מה שייך לומר 'זימנין דלא שמע'?! הקב"ה הרי 'שומע תפלת כל פה'?! – דברי הזהר מובנים מאוד לאור הדברים הנ"ל: לפעמים שומעים את תפילת האדם מיד – מיידית הוא נושע על בקשותיו: לפעמים אומרים לו "המתן"! – לא ממלאים לו מיידית את בקשותיו!

צריך לכך אמונה חזקה ואיתנה, שבשעה שאומרים לי: המתן! שלא אהרהר ח"ו אחר מידותיו של הקב"ה!

דע והבן, זה שלא נותנים לך מן השמים את בקשותיך – כי עדיין אי אפשר לתת לך, רוצים לתת לך, אבל עדיין זה בלתי אפשרי!

אם אתה תתעקש, ברצונות וכיסופים, אתה מכין את עצמך בכך להיות כלי ראוי לקבל את מבוקשך, ובסופו של דבר תתקבלנה תפילותיך, ותיוושע בכל מה שאתה אכן תצטרך!

כי רק מלמעלה יודעים את האמת האמיתית: מתי יהיה אפשרי לתת, וכמה יהיה אפשרי לתת.

העניין שלנו הוא רק לבקש – ולהאמין שהקב"ה ודאי שומע גם את תפילותיי.

כי אתה שומע תפילת כל פה!

יש בקיאות גדולה מאד בדברים הללו, מחשבותיו של כל אדם תמיד צריכות להיות סביב הרצון להיות יהודי כשר, להיות דבוק בהקב"ה, ועל דבר זה צריך תמיד להיות עקשן! לא להפסיק לרצות!

בשיחות הר"ן כתוב: לפעמים יש מישהו, שאין מראים לו את ישועתו כל ימי חייו! כל ימי חייו אין מראים לו אם הוא פעל! – רק לאחר הסתלקותו, רק אז רואה הוא איך שכל תפילותיו ובקשותיו התקיימו והתמלאו.

כי את כל אחד מנסים מלמעלה לפי הכוחות שלו ולפי הנסיונות, שהוא חייב להתנסות בהם. וזו בקיאות גדולה ונוראה, שהאדם צריך להחזיק מעמד חזק באמונה בהשי"ת: לא להרהר אחר מידות שמים, חלילה, גם אם אין נותנים לו מיידית את בקשותיו.

למעלה בשמים יודעים את האמת, ולכן ברגע הנכון והמתאים יתנו לך ודאי את כל בקשותיך.

כי אתה שומע תפילת כל פה עמך ישראל ברחמים!

real accessibility icon
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support