והיה תמים…
עדת קרח איננה מבינה את עניינו של משה, ולא בכדי. יסודם של המצוות המעשיות מבוסס על מה שמעבר לשכל האנושי. אין דרך להבין איך מעשה פשוט ובלתי 'נשגב' כביכול, דווקא הוא יביא עונג למלך רם ונישא. קרח חלק על משה משום שלא הבין איך תתכן 'גדלות' נשגבה מזו שהשיג הוא. הוא לא יכול היה להבין מה הם כל אותן מדרגות שספר הזהר מלא מהם.
להסכים, לא להבין
אפר פרה מצוי בידיו של כל מי שמוכן להשפיל עצמו כאזוב. להשליך את עצמו ואת דעותיו, את זיכרונותיו המתוקים ואת השגותיו, ולקבל את מציאות הנהגת השם כפי שהיא היום, בהווה. מתוך ביטול והכנעה, מתוך שפלות…
יש גבול לסקרנות
העולם מלא בסכנות, יש לשים לב ולהיזהר. אולם מי שחושב יותר מדי על מה שעלול להיות, ישתגע מאוד מהר, משום שגם לזהירות, להתעניינות ולסקרנות הבריאה יש גבולות, אמונה ובטחון.
בלי שאלות יהיה קל יותר
התורה מצווה "זאת חוקת התורה", אל תנסה להבין, משום שזה בדיוק מה שגרם לך להימצא היכן שאתה. הרצון להבין, יוצר קושיות שהופכות את הלב לאבן כבידה. חוק הוא ציווי נעדר פשר. מבקשים ממך לעשות, לא…
בכיית החקירות
הגאולה והישועה מצויים בהישג יד. קרוב משנוכל להעלות על הדעת; פשוט משנוכל לשער. ובכל זאת, האדם - עקשן שכמותו - אינו מוכן לסמוך רק על אמונה. הוא מבקש לחקור, להבין, לנתח, וזה מה שהופך את…
הכתר בראש המשיח
זה מה שיביא את הגאולה: אותם יהודים שהיו מוכנים לעבוד את ה', גם כשהרגישו בנפשם שעבודתם היא לחינם חס ושלום; אלו שנשארים תמיד 'איכרים פשוטים' ועובדים את ה' בפשיטות גם כשמשיגים וגם כשלא – הם…
להשליך את השכל
בפורים התחלנו טוב; שתינו, סילקנו את הדעת, ואיפשרנו לשמחה היהודית לפרוץ החוצה. וזה מה שעלינו להמשיך ולעשות הלאה, ללא עזרת היין: לסלק את השכל העצמי, את הקושיות ואת הבלבולים, לבוא וללמוד את האמת מספריו של…
והיה תמים…
אם אנו יודעים שעיקר מטרת האדם היא להשיג עוד ועוד דרגות ברוחניות ולהתעלות בהשתו עוד ועוד, מדוע זה הוקיר רבינו כל כך את התמימות והפשיטות? ומה כוונת רבינו באמרו שיש לעבוד את ה' בתמימות ופשיטות?
אל תתנו לעולם להטעות אתכם (א)
הבע"ד מטעה את האדם להגדיל את רצונותיו בעבודת ה' ועל ידם לזלזל במה שיכול, ואילו רביה"ק מלמדנו לאחוז בדרכי התמימות, דהיינו לעשות כל מה שביכלתו עתה - בחיות ובשמחה, ודייקא זה מה שיביא אותו להגיע…