ראשי > מאמרים בתורת ברסלב > מה עושים עם הסגר הזה?

מה עושים עם הסגר הזה?

א׳ בניסן תש״פ

מגיפת הקורונה עושה שמות בסדר ובשגרה המוכרים לנו. סגר מוטל בארץ ומשפחות שלמות סגורות בבתים בלי יכולת לצאת מהבית… אז מה עושים עם הסגר הזה, ואיך אפשר לנצל אותו לטובה?!

סגר… אז מה כן אפשר לעשות עכשיו?

 

כולם בבית. לבד או עם בני זוג וילדים.

מצב לא רגיל ומאתגר. אבל כמו כל דבר שהשם שולח, תמיד יש צד של ברכה וטובה.

אז מה כן אפשר לעשות עכשיו, במצב הלא רגיל הזה?

אספתי קובץ רעיון מעשיים שיכולים בעזרת השם להועיל לגוף ולנפש.

♦ לתכנן ולרשום סדר יום. מה עושים ומתי עושים. הסדר מרגיע. יש תכנית ויש תכלית. מתי עובדים, מתי לומדים, מתי אוכלים וכו'.

♦ משפחה – להשתדל ככל שניתן לתכנן ולהחליט ביחד עם הילדים על סדר היום. שכולם ירגישו חלק אמיתי במה שקורה ולא שזה בא עליהם רק כהנחיה מלמעלה.

♦ בוודאי זו הזדמנות טובה לנקות ולהתארגן יחד לפסח וכמובן שגם הילדים יכולים לקבל תפקידים שמתאימים להם ולהיות שייכים.

♦ ללכת לישון בזמן. לקום בזמן סביר. כולל הילדים. לא לפרק הרגלים.

♦ בתוך הסדר יום כדאי להקדיש זמן לפעילות גופנית. מרגיע ומשחרר.

♦ זאת ההזדמנות לקבוע סדר לימוד יומי. רבינו דיבר הרבה על הכוח הגדול של לימוד יומי, אפילו מועט. חשיבות רבה נודעת בדבריו ללימוד הלכה יומי. אפשר ללמוד פרשת השבוע שמחולקת לשבעה חלקים כל יום את החלק שלו (עם פירוש רש"י או פירוש אחר), אפשר ללמוד מעט משניות או גמרא. אפשר ומומלץ מאד להקדיש זמן יומי ללימוד ספרי רבינו ורבי נתן.

♦ אם נמצאים עם עוד בני משפחה, אפשר לעשות לימוד יומי של כולם, בנושא הפרשה, בנושא פסח, או בנושאי אמונה וביטחון שספרי רבינו מלאים בהם. אפשר גם להקריא סיפורים מחזקים. כל אחד לפי גילו והבנתו.
מי שלבד יכול לקבוע חברותא בטלפון. חשוב להישאר בקשר עם אנשים.

♦ אפשר לקבוע זמן יומי לתפילה מעבר לתפילות החובה. כמה פרקי תהילים, מעט "ליקוטי תפילות" ותפילה אישית – התבודדות, אפילו 5 או עשר דקות ביום. מרגיע ומחבר לתכלית. מבטל דינים.

♦ כדאי לייחד זמן לחסד יומי, גם עם הסובבים אותנו, הקשבה, הרגעה, חיזוק, וגם טלפונית עם קרובים או חברים שישמחו לאוזן קשבת ותשומת לב שיכולה להרגיע ולעודד. חסד מגן!

♦ כמה שאפשר – שמחה. מוזיקה. ריקוד יומי או מחיאת כפיים יומית אפילו חמש דקות – מחוללים פלאים. גם למי שנמצא לבד. רבינו מדגיש עצות אלה כסגולה להמתקת דינים וביטול צרות, מעלינו ומעל כל ישראל.

♦ כדאי להכניס לסדר היום הקבוע – השתטות, לצאת מהקופסא. לעשות פרצופים מול המראה, לעשות חיקויים של חיות, להתנהג בצורה ילדותית, לספר בדיחות. נקמה גדולה בעצבות המרושעת שמנסה לשתק אותנו. עצת רבינו כעזרה ראשונה לשמחה. חיוני ומשפיע ברכה לכל המשפחה. מועיל גם למי שלבד.

♦ משפחה. לערוך משחקי חברה. להסתכל יחד באלבומים של שמחות משפחתיות. לשתף בסיפורים מהעבר שיכולים לעורר עניין ולהעלות את המורל.

♦ לערוך שיחה משפחתית שבה כל אחד משתף במה שעובר עליו. אפשר גם לאפשר לכל אחד להציע פתרונות לקשיים ולבעיות שעולות, גם בעיות מציאותיות וגם רגשות קשים. כל זאת בהתניה שאף אחד לא מזלזל במה שהשני מרגיש.

♦ לכתוב יומן אישי שכולל גם מה קורה וגם מה אני חושב ומרגיש. כשהכל יעבור בעזרת השם נוכל לקרוא ולהיזכר מה למדנו מהאירועים הללו.

♦ להיזכר ולרשום לעצמנו רשימה של תפילות שהתפללנו במשך החיים ושהתקבלו וכך נתחזק באמונה גם להבא שהשם שומע ויושיע. זה יכול להיות גם אישי וגם משפחתי.

♦ להיזכר ולרשום לעצמנו רשימה של חסדי השם שעשה איתנו במשך החיים וכך להתחזק באמונה בחסדו ובניסיו. זה יכול להיות גם אישי וגם משפחתי.

 

♦ מומלץ לא להיחשף יותר מידי לעדכונים ופרשנויות על המצב.

מספיק להתעדכן פעם ביום מה הן ההוראות. יותר מזה עלול לגרור לעצבות, פחדים ויאוש מיותרים לגמרי.

כדאי לזכור ולהזכיר לעצמנו ולאחרים: רק היום הזה קיים.

ורבינו מלמד שעם יום אחד לא קשה להתמודד. מחר הכל יכול להשתנות. הפחד והעצבות מתגברים כאשר מדמיינים שזה יקח המון זמן או יהיה יותר גרוע חס ושלום. "אל תצר את צרת מחר, כי לא תדע מה ילד יום".

 

אור פנימי – אתר האינטרנט של הרב ארז משה דורון

גולשים צפו גם ב:

real accessibility icon
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support