זקן שהוא צעיר, צעיר שהוא זקן
ה׳ באדר א׳ תשע״ט
הזיקנה החיובית היא זו שקונים במהלכה קניני נצח, ולשם כך, על האדם להיות "צעיר", זאת אומרת, לא להסתפק במה שיודע וכבר השיג, אלא לשאוף בכל יום מחדש ליותר קדושה ולעוד קירבת אלוקים, ממש כמו מי שעדיין לא התחיל להתקרב לה' בכלל. כי מי שאינו חפץ להתחדש בכל יום נופל לזיקנה במובן השלילי שלה
אנחנו מאחלים ומתפללים לזכות לאריכות ימים, אבל יש לדעת כיצד לנצל את הימים הללו שנותנים לנו, בכל יום נוסף יש לקנות עוד ועוד חכמה והשגות אלוקות, לכן חז"ל (קידושין לב) מפרשים את המילה זקן – זה קנה חכמה.
הזיקנה החיובית היא זו שקונים במהלכה קניני נצח, ולשם כך, על האדם להיות "צעיר", זאת אומרת, לא להסתפק במה שיודע וכבר השיג, אלא לשאוף בכל יום מחדש ליותר קדושה ולעוד קירבת אלוקים, ממש כמו מי שעדיין לא התחיל להתקרב לה' בכלל. כי מי שאינו חפץ להתחדש בכל יום נופל לזיקנה במובן השלילי שלה, זיקנה כזו שאנו מבקשים עליה (תהלים עא ט) "אל תשליכנו לעת זיקנה", כי אדרבא על ידי הזקנה הזו אדם אינו מתאמץ ומשתדל לקנות חכמה בכל יום יותר ויותר, ואף אינו טורח להתבונן מה פגם ובמה הוא לקוי, ובודאי שאינו מנסה לתקן זאת.
יוסף הצדיק היה "זקן" במובן הראשון, החיובי. תמיד, בכל עת, בערה בו אש קודש, להתקדש ולהיטהר יותר ויותר, כפי שמורה שמו "יוסף", שפירושו תוספת וריבוי, כמו שכתוב "ותקרא את שמו יוסף – לאמור יוסף ה' לי בן אחר" (בראשית ל כד). זו הסיבה שיוסף מכונה להבה, כמו שכתוב "ובית יוסף להבה" (עובדיה א), על שם אש הקודש שבערה בו להוסיף תמיד קדושה וטהרה.
כעת נבין מדוע נקרא יוסף הצדיק "בן זקונים" (שם לז ג) כבר בגיל שבע עשרה, כי למרות גילו הצעיר הוא כבר היה בבחינת זקן – זה קנה חכמה, כי הוא התחדש בכל יום בשאיפות ורצונות קדושים מחדש, זו גם הסיבה שהוא נקרא בן זקונים בלשון רבים ולא "בן זקן", משום שזו כל ענינה של הזקנה החיובית: תוספת וריבוי, להתחיל מחדש ולקנות בכל יום קניינים רוחניים חדשים, כלומר שבכל פעם מחדש התחזק בעבודת ה', עד שזכה ל"זקונים" רבים.
(ליקוטי הלכות, הודאה, ו, לג)
גולשים צפו גם ב:
הלל צייטלין: עתידה של ברסלב
הלל צייטלין במאמר מרתק: מהו חסיד ברסלב, מיהו רבי נחמן מברסלב, והאם תתקיים דרכו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב גם בעתיד. מסמך מדהים ומרתק.
"הלל זקנקן"
סיפור נפלא מספר הזכרון לקהילת פשדבוז', שערך משה צחי, ובו הוא מספר סיפור נפלא על ר' אפרימ'ל קרקובסקי זצ"ל - ועל יהודי יקר ותמים שהתקרב דרכו לברסלב - ה"ה ר' הלל ליבסקינד הי"ד.
המרגלית האבודה
"חלפה שעה קלה והעני הקיץ משנתו, וכשאך ראה את השלחן נקי מן השיריים, חטפו בולמוס מרוב צער וכמעט שיצא מדעתו. הוא ידע היטב את נפשו השפלה של רב החובל בן הבליעל, וכי כל הכבוד שעשה…
דקה של תפילה…
התפילה היא, ברוך השם, רחבת ידיים ומקיפה. כל אדם יכול למצוא בה נקודה שקל לו "להזדהות" איתה, על פי נטיית ליבו, שאיפותיו הרוחניות או קשייו הגשמיים. קחו לכם ברכה אחת, קטע אחד, משפט אחד בתפילה,…
כיושב בסתר
כשמבקשים מאתו יתברך אודות רוחניות, סוף כל סוף זוכים לזה ונענים. ואפילו כשחס ושלום לא יזכה לטוב הנצחי והרוחני הזה שכל כך ביקש והתחנן עליו לפניו יתברך בגלל חשבונות שמימיים, עם כל זה ועל כל…
להמיר פחד באור
כל מילה של תפילה היא השתדלות מדויקת ומקדמת, כמו לחיצה על הכפתור הנכון. המנוף הופעל, הכבל המחלץ בדרך אליך, כל הבריאה נעתקת ממקומה ומכוונת את עצמה כלפיך - לעזור לך, לכוון אותך, להביא אותך קרוב…
מבחן לאמונה
לפעמים נדמה שהצורך לחזק את האמונה ולהפנים אותה, מתייחס לתינוקות של בית רבן או לאנשים שהגיעו מחוץ לעולם המאמין. ובכן, כדי שנתפכח מן האשליה הזו, עלינו לדעת שעדיין אנו צריכים לעמול על הבסיס הזה, על…
שמע ישראל
אם נאמין באמת שאכן אב גדול לנו, והוא העומד מאחורינו, לידנו, לצידנו – איתנו! – לעזרינו, כי בעצם הוא הנותן בנו את הכח לקום שוב ושוב, להחזיר מכה תחת מכה וחרב תחת חרב, אם באמת…
עבודת השמחה בפורים
בפורים מתגלה כוחה של עבודת השמחה - כמובא בספר "מחשבות חרוץ" שהכוח המסוגל למחיית עמלק וההתגברות כנגדו הינו "שמחה של מצווה" אשר בכוחה בלבד נוכל לנצח את עמלק, כמאמר הנביא נחמיה - "חדות השם היא…
אחר פורים…
לקט שיחות ומכתבים בענין "אחר פורים", אותה תורה נפלאה בליקוטי מוהר"ן חלק ב, בה מסביר רבינו את הקשר בין פורים לפסח, באמצעות פרשת פרה הנקראת ביניהם. ורבי נתן שמבאר את הקשר שביניהם לבין רבינו הקדוש.…
פורים כל השנה
אחר שנתעוררו אצל האדם רגשי קודש של כיסופים וגעגועים לעזוב את כל הבלי העולם הזה, ולהידבק אך ורק בהשם יתברך, תמה האדם ושואל, איה הם אותם הכיסופים ביום המחרת, כשאני קם על צד שמאל, ואין…