ראשי > מאמרים בתורת ברסלב > "והלך לבקשה…"

"והלך לבקשה…"

י״ג בתמוז תשע״ט

בכל אחד מאיתנו ישנם שלושה עולמות, מחשבה דיבור ומעשה. בכל אחד מהם מסתתרת בת המלך האבודה. כח המחשבה – להכיר את השי"ת ולדבוק בו; כח הדיבור – בתפילה לבורא שנזכה להתקרב אליו; ואפילו בכסף, הממלא תפקיד חשוב בעולם המעשה, אנו אמורים להשתמש למטרות קדושות.

"וּבִקֵּשׁ, שֶׁיִּתְּנוּ לוֹ מְשָׁרֵת וְסוּס וּמָעוֹת עַל הוֹצָאוֹת, וְהָלַךְ לְבַקְּשָׁהּ"

בכל אחד מאיתנו ישנם שלושה עולמות, מחשבה דיבור ומעשה. בכל אחד מהם מסתתרת בת המלך האבודה. כח המחשבה אמור לשרת אותנו להכיר על ידו את השי"ת ולדבוק בו; כח הדיבור אמור לשרת אותנו בתפילה ובקשה לבורא שנזכה להתקרב אליו; וגם בכסף, הממלא תפקיד חשוב בעולם המעשה, אנו אמורים להשתמש למטרות קדושות.

 

משרת, סוס, ומעות

בת המלך נאבדה, האמונה הטהורה נסתרת, מלכות שמיים מושפלת, העולם משדר 'כוחי ועוצם ידי'. דעות של אפיקורסות ודיבורי כפירה מתרבים מיום ליום. גם אצל כל אדם בתחומו הפרטי באה אבידת בת המלך לידי ביטוי באינספור אופנים, כל כך קשה לאחוז באמונה ובביטחון, התאוות ודאגות הפרנסה משכיחים כמעט לגמרי את מציאות השי"ת, המח מורגל לחשיבה טבעית נטולת אמונה, והלב שקוע בעצבות ופחדים…

יש מישהו שהמצב האומלל הזה נוגע לליבו יותר מכל אחד אחר. זהו השני למלכות. הוא הקרוב ביותר לקשר המופלא שבין המלך וביתו היחידה, לא מסוגל לראות בצערו של המלך, ומציע מיוזמתו האישית לצאת למסע חיפושים אחר הבת האבודה. השני למלכות מבקש בעצם לגלות מלכות שמיים בעולם, לגלות לתבל ומלואה שיש השי"ת בעולם, יש מלך ויש לו בת יחידה ואהובה – עם נבחר שמעורר בכל תנועה ובכל מעשה טוב שעשועים נפלאים למעלה. לשם כך מבקש השני למלכות שיתנו לו משרת, סוס, ומעות.

המשרת, הסוס, והמעות מבטאים בעצם את שלושת הרבדים (עולמות) בהם יש למצוא את בת המלך האבודה. ארבעה עולמות יש: אצילות, בריאה, יצירה ועשיה. עולם האצילות הוא ארמון המלך, שם שוכן המלך בכבודו ובעצמו, בארמון אין שום דבר שיסתיר על כבוד המלך. בת המלך גלתה, כעת היא מצויה מחוץ לארמון, בעולמות התחתונים, עולמות של פירוד. במקום בו נמצאת בת המלך קשה מאוד להכיר ולזהות את המלך, האמונה אבודה ושכוחה.

אל המקומות הללו יורד המשנה למלך, כאן מבקש הוא להאיר ולגלות כבוד מלכות שמיים, ואור של גאולה. לכן הוא מבקש שיתנו לו משרת, סוס ומעות. הוא חפץ לגלות את האמונה הקדושה בכל שלושת העולמות בריאה, יצירה ועשיה, להעלות ולגאול את בת המלך מכל המקומות בהם היא גולה ומוסתרת. לגלות בכל עולם ובכל מקום כבוד מלכות שמים, עד ששום מציאות בבריאה לא תהווה חלילה מחיצה בין המלך לביתו היחידה, אדרבא, העולם יהפך כולו היכל להתוועדות המלך עם ביתו האהובה.

בכל אחד מאיתנו ישנם שלושה עולמות, מחשבה דיבור ומעשה. בכל אחד מהם מסתתרת בת המלך האבודה. כח המחשבה אמור לשרת אותנו להכיר על ידו את השי"ת ולדבוק בו. המחשבה כוחה עצום, מצד אחד ניתן לנסוק עימה ברגע לשמיים, ומאידך היא עלולה להפיל את האדם ברגע לתהומות של רע. בתוך כל מחשבה זרה מסתתרת בת המלך, האמונה הקדושה עטופה בבגדי גלות, לבושה במחשבות זרות, בתשוקות לא ראויות ובתאוות חומריות. כל אחד מאיתנו הוא המשנה למלך המבקש מאת השי"ת, 'תן לי משרת, תן לי את כח המחשבה שישרת אותי רק בכדי להכיר אותך, רק בכדי למצוא את האמונה היקרה בכל מצב, לחשוב תמיד מיראתך ומאהבתך, ולהלהיב את הלב לעבודתך'.

גם כוחו של הדיבור עצום, רץ ודוהר כסוס אביר. הדיבור נורה מהפה כמו חץ העף למרחוק, לעולם אינך יודע לאן יתגלגל הדיבור, לאיזה לב הוא יחדור, ומה הוא מסוגל לחולל שם. בת המלך מסתתרת בכל הדיבורים של העולם, כל דיבור שנשמע לאוזנינו צופן בחובו דיבורים של אמונה, גילויי השגחה וניסים, אנו צריכים לבקש ולהתחנן מאת השי"ת, 'אני רוצה למצוא את בתך היחידה – את האמונה הטהורה, תן לי את כח הדיבור למשול עימו על הבריאה, שישמש אותי הדיבור לרוץ בעולם ולגלות את האמונה הטהורה בכל מקום, ובעיקר אצלי בלב'.

אנו מבקשים גם מעות להוצאות הדרך. עולם העשיה סובב ומתנהל סביב כסף, כמעט כל דבר ניתן להשיג בכסף. בשעה שזוכים להשתמש עם הכסף לצורך הקדושה, לגלות על ידו אמונה, בזה מגלים את בת המלך בתוך הסתרת תאוות ממון, בתוך החלקים העבים והמגושמים ביותר של הבריאה. המשנה למלך מבקש מאת המלך, 'תן לי להכניס את אור האמונה בכל מקום אפילו במקומות הנידחים ביותר, כי דווקא שם מצויה בת המלך האבודה.'

גולשים צפו גם ב:

real accessibility icon
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support