ה' אוהב אותי
י״ט באדר ב׳ תשע״ט
"אפילו כשאדם אינו יכול לדבר כלל לפניו יתברך ולפרש שיחתו היטב, אף על פי כן יקר בעיניו יתברך אפילו אם מדבר רק ברמז ובחצי דיבור, כמו תינוק בן שתים או שלש שנים. ולפעמים עוזר השם יתברך ומדבר דיבורים שלמים כתינוק בן ארבע או חמש שנים. כך ישראל יקרים בעיניו יתברך, כשמדברים ומשיחים צרכיהם לפניו יתברך, ונקראים 'ילד שעשועים' "
ה' אוהב אותי ואני אוהב אותו, "אני לדודי ודודי לי" – זוהי הנקודה הפנימית של "אלול". אם אינך בטוח שאתה אוהב את ה' והוא אוהב אותך, לא דרכת עדיין על מפתנו של אלול.
יהודי שלא בטוח במאת האחוזים, שעל אף כל מה שהיה, ה' אוהב אותו אהבה אינסופית, או שיש לו ספק אם עדיין הנקודה היהודית שבתוכו פועמת ומשתוקקת אל ה' – אין לו סיכוי להיכנס לעסק התשובה. למרבה הוא ירגיש 'מחויב' להתוודות ולהביע חרטה, אך התשובה האמתית תהיה ממנו והלאה. רק כשיאמין בכל לב ש"אני לדודי ודודי לי" יתעורר באמת לשוב אל ה'.
כשאומרים לילד שובב שסרח וברח, שהוא יכול לשוב אל בית אביו – הוא חייב להיות משוכנע שאביו אוהב אותו עדיין אהבת נפש. כך גם אנו, כשבאים ואומרים לנו "שובו בנים שובבים", עלינו להיות בטוחים שאבא מחכה באהבה ל"שובבים" החמודים שלו…
וכשהילד השובב מלוכלך ומוזנח, חולה ומדוכא – לא רק שאהבת אביו אליו איננה נחלשת, אלא היא מתגברת עשרת מונים. גם כשהילד הפך מרוב פחד ודכאון למגמגם, ואינו יודע לבטא במילים ברורות את צערו ואנקתו, גם אז הנו "הבן יקיר לי אפרים, אם ילד שעשועים, כי מדי דברי בו זכור אזכרנו עוד, על כן המו מעי לו, רחם ארחמנו נאום ה'".
"שאפילו כשאדם אינו יכול לדבר כלל לפניו יתברך ולפרש שיחתו היטב, אף על פי כן יקר בעיניו יתברך אפילו אם מדבר רק ברמז ובחצי דיבור, כמו תינוק בן שתים או שלש שנים. ולפעמים עוזר השם יתברך ומדבר דיבורים שלמים כתינוק בן ארבע או חמש שנים. כך ישראל יקרים בעיניו יתברך, כשמדברים ומשיחים צרכיהם לפניו יתברך, ונקראים 'ילד שעשועים' " (השתפכות הנפש, יז).
בידיעה זו תלויה כל התעוררותנו לתשובה. שהרי כך אמר רבי יהודה: "אלמלי הוו ידעין בני נשא רחימותא דרחים קודשא בריך הוא לישראל, הוו שאגין ככפיריא למרדף אבתריה" [= "אילו היו בני האדם יודעים את האהבה שהקב"ה אוהב את ישראל, היו שואגים ככפירים כדי לרדוף אחריו"] (זוהר ח"ב דף ה' ע"ב). אמור מעתה: אם אתה רואה יהודי שאינו רודף אחר ה' ככפיר, סימן מובהק שאינו יודע את גודל האהבה שה' רוחש לו.
אין מי שלא רוצה לשוב; יש רק מי שלא יודע שאבא מחכה עליו באהבה ובגעגועים ומתמוגג מנחת מדיבוריו הילדותיים והמגומגמים…
* * *
'אלול' הוא החודש שבו נסללת 'דרך בים' – – – בכתבי האר"י הקדוש (שער רוח הקודש, דף מד עמוד א) מובא שעל החודש הזה נאמר הפסוק: "הנותן בים דרך ובמים עזים נתיבה" (ישעיה מג, טז), כשהאר"י הקדוש מפליא לגלות רזים עליונים על מהותה של אותה 'דרך' הנסללת בים. אחריו בא רבינו הקדוש ב'ליקוטי מוהר"ן' (תורה ו) וגילה את פנימיות הסוד של אותה 'דרך' לעבודת ה'.
אך גם אנשים פשוטים שעדיין לא העמיקו בסוד הדרך אשר בים, יכולים להבין שיש כאן זעקה של אהבה לכל הטובעים בים. וכך כותב מוהרנ"ת:
"שהכוונה הפשוטה שיוצא מזה לכל בני אדם הפשוטים, הוא: שה' יתברך ברחמיו הודיע לנו על ידי צדיקיו האמתיים שהוא 'נותן בים דרך', דהיינו שאפילו בתוך מצולות ים הרבים מאד מאד השוטפים על האדם כהמון גלי הים ממש, בבחינת 'כל משבריך וגליך עלי עברו', בחינת 'ותשליכני מצולה בלבב ימים', בחינת 'שתני בבור תחתיות במחשכים במצולות', וכן בפסוקים הרבה – מכל שכן כמו שיודע האדם בעצמו מה שעבר עליו ולהיכן ירד ונשלך על ידי מעשיו – אף על פי כן, גם שם יש דרך ונתיב תמיד לשוב אליו יתברך!" (ליקוטי הלכות, עדות ה, ט).
בכן, גם אם טבעת במצולות ים התאוות והטרדות, גם שם נסללת עבורך דרך בחודש אלול.
* * *
אך יש מי שדואג לשכנע אותנו אחרת… הלא הם אותם "עדי שקר ויפח חמס", הנזכרים במזמור "לדוד ה' אורי" שאותו אנו אומרים מתחילת חודש אלול עד הושענא רבא.
מי הם אותם עדי שקר? – כותב מוהרנ"ת:
"הסטרא אחרא, שהם היצר הרע וחילותיו, הם בחינת עדי שקר, שהם מכניסין בלב האדם ההיפך מכל זה; והוא המסית, הוא המדיח, המסטין – שבתחילה מסית לאדם מה שמסית, ואחר כך הוא מסטין למעלה ולמטה. וכמו שהוא מסטין ומקטרג למעלה להרחיק רחמיו מישראל, חס ושלום, כמו כן הוא מסטין ביותר בלב האדם כאילו כבר אפס תקוה חס ושלום. ובאמת רחמיו יתברך אינם כלים, כאשר הבטיחנו כמה פעמים בלי מספר" (שם, יד).
הן על כך אנו זועקים בכל יום מימי אלול: "אל תתנני בנפש צרי כי קמו בי עדי שקר" – עזור לי ה' שלא אאמין לאותם שקרנים, רק אתחזק להאמין ש"אני לדודי ודודי לי".
גולשים צפו גם ב:
הלל צייטלין: עתידה של ברסלב
הלל צייטלין במאמר מרתק: מהו חסיד ברסלב, מיהו רבי נחמן מברסלב, והאם תתקיים דרכו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב גם בעתיד. מסמך מדהים ומרתק.
"הלל זקנקן"
סיפור נפלא מספר הזכרון לקהילת פשדבוז', שערך משה צחי, ובו הוא מספר סיפור נפלא על ר' אפרימ'ל קרקובסקי זצ"ל - ועל יהודי יקר ותמים שהתקרב דרכו לברסלב - ה"ה ר' הלל ליבסקינד הי"ד.
המרגלית האבודה
"חלפה שעה קלה והעני הקיץ משנתו, וכשאך ראה את השלחן נקי מן השיריים, חטפו בולמוס מרוב צער וכמעט שיצא מדעתו. הוא ידע היטב את נפשו השפלה של רב החובל בן הבליעל, וכי כל הכבוד שעשה…
דקה של תפילה…
התפילה היא, ברוך השם, רחבת ידיים ומקיפה. כל אדם יכול למצוא בה נקודה שקל לו "להזדהות" איתה, על פי נטיית ליבו, שאיפותיו הרוחניות או קשייו הגשמיים. קחו לכם ברכה אחת, קטע אחד, משפט אחד בתפילה,…
כיושב בסתר
כשמבקשים מאתו יתברך אודות רוחניות, סוף כל סוף זוכים לזה ונענים. ואפילו כשחס ושלום לא יזכה לטוב הנצחי והרוחני הזה שכל כך ביקש והתחנן עליו לפניו יתברך בגלל חשבונות שמימיים, עם כל זה ועל כל…
להמיר פחד באור
כל מילה של תפילה היא השתדלות מדויקת ומקדמת, כמו לחיצה על הכפתור הנכון. המנוף הופעל, הכבל המחלץ בדרך אליך, כל הבריאה נעתקת ממקומה ומכוונת את עצמה כלפיך - לעזור לך, לכוון אותך, להביא אותך קרוב…
מבחן לאמונה
לפעמים נדמה שהצורך לחזק את האמונה ולהפנים אותה, מתייחס לתינוקות של בית רבן או לאנשים שהגיעו מחוץ לעולם המאמין. ובכן, כדי שנתפכח מן האשליה הזו, עלינו לדעת שעדיין אנו צריכים לעמול על הבסיס הזה, על…
שמע ישראל
אם נאמין באמת שאכן אב גדול לנו, והוא העומד מאחורינו, לידנו, לצידנו – איתנו! – לעזרינו, כי בעצם הוא הנותן בנו את הכח לקום שוב ושוב, להחזיר מכה תחת מכה וחרב תחת חרב, אם באמת…
עבודת השמחה בפורים
בפורים מתגלה כוחה של עבודת השמחה - כמובא בספר "מחשבות חרוץ" שהכוח המסוגל למחיית עמלק וההתגברות כנגדו הינו "שמחה של מצווה" אשר בכוחה בלבד נוכל לנצח את עמלק, כמאמר הנביא נחמיה - "חדות השם היא…
אחר פורים…
לקט שיחות ומכתבים בענין "אחר פורים", אותה תורה נפלאה בליקוטי מוהר"ן חלק ב, בה מסביר רבינו את הקשר בין פורים לפסח, באמצעות פרשת פרה הנקראת ביניהם. ורבי נתן שמבאר את הקשר שביניהם לבין רבינו הקדוש.…
פורים כל השנה
אחר שנתעוררו אצל האדם רגשי קודש של כיסופים וגעגועים לעזוב את כל הבלי העולם הזה, ולהידבק אך ורק בהשם יתברך, תמה האדם ושואל, איה הם אותם הכיסופים ביום המחרת, כשאני קם על צד שמאל, ואין…