הכנות מידתיות…
ו׳ בתמוז תשע״ט
חג הפסח נועד להשריש בלבנו את שמחת היותנו בני חורין. הבלטת החירות נועדה להנחיל לנו ולבנינו את האושר המופלא הטמון בכך שקיבלנו עלינו את עול התורה והמצוות; להחדיר בנו את ההכרה ש"אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה" ואת השמחה הנפלאה הכרוכה בעצם היותנו עַם ה'.
הכנות מידתיות לפסח
הם נכנסו בהילוך גבוה להכנות לקראת פסח, הקניות והרכישות ממלאות את כל ישותם, בבית מצפה להם עבודה רבה, הם החליטו לחדש ריהוט יוקרתי ולעטות פנים חדשות לבית כולו. הכול נעשה לכבוד החג כמובן…
מלבד ההוצאה המרובה, הם טורחים טירחה רבה. היום קצר והמלאכה מרובה: לצבוע, לסייד, למרוח ולשטוח. הוסיפו לכך את הניקיון לפסח, שגוזל מהם את לשד חיותם: לקרצף פינות נסתרות, לאַבֵק רבדים נעלמים, לסדר עליות גג נדחות.
נכון, יש מקומות שאין מכניסים בהם חמץ אפילו בשוגג, אבל הם מחמירים על עצמם. שלמות היא סיסמת חייהם, הם לא מוכנים להתפשר על פחות מכך. הגיוו שחוח ודואב, הרגליים כושלות, הידיים מגוידות, הכיס והלב מכווצים מהעול המוטל עליהם. תשישות ומרירות, אכזבות וכעסים. אך הכול כדאי. למי יש זמן לשים לב לילדים? הכול מוקדש למאמץ העליון להכניס את החג כדבעי.
ככל שהימים חולפים והחג מתקרב, כך הולכת ופוחתת השמחה בלבם. הם לא מבינים מדוע, אבל הם חשים שכבר היו רוצים להיפטר מכל הנטל הזה. החג הקדוש הפך אצלם למעמסה בלתי נסבלת. ההוצאות הכבדות, המתחים הבלתי פוסקים, ההתאמצות הקשה והמרה – גרמו להם חוסר נחת וקוצר רוח גם ביחס לחג עצמו.
* * *
"ראש לכל הגנבים והרמאים שבעולם" – כך מכנה רבי נתן את היצר הרע. "כי הוא מתנהג עם רוב בני אדם בדרך גניבה, בערמה ורמאות נפלא, בכמה וכמה מיני דרכים שונים שהוא מרמה את האדם וגונב דעתו בכל עת, עד שרוצה לתפסו במכמרתו" (ליקוטי הלכות, גניבה ג).
אחד מתכסיסיו המובהקים של 'גנב' זה הינה 'התלבשות במצוות'; הוא מסית את האדם להוסיף על מה שנצטווה בתורה, להחמיר יותר מדי, להשתעבד לדברים שאין חייבים לעשותם מצד ההלכה הפסוקה – ולהיקרע מרוב מאמץ.
כעכביש ארסי הטווה את קוריו זמן רב וממתין באורך רוח ללכידת טרפו, כך טווה היצר את המלכודת ופורש אותה לרגלי האדם. הוא מתכנן זאת מראש וצועד צעד אחר צעד בדרך ללכידת האדם, מבלי שהלה יחוש בכך.
מומחה עצום הוא לרוקן את החג מתוכנו, לערטלו מכל הקדוש והיקר, לגרום לכך שנפסיד חלילה את כל האוצר הנפלא שהיינו יכולים לרכוש על ידי החג, וזאת תוך התלבשות במצוות החג עצמן.
חג הפסח נועד להשריש בלבנו את שמחת היותנו בני חורין. הבלטת החירות נועדה להנחיל לנו ולבנינו את האושר המופלא הטמון בכך שקיבלנו עלינו את עול התורה והמצוות; להחדיר בנו את ההכרה ש"אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה" ואת השמחה הנפלאה הכרוכה בעצם היותנו עַם ה'.
דווקא אז מופיע היצר בעורמתו ומתלבש במעטֶה של חומרות ודקדוקים; הוא מפתה אותנו להחמיר, לחשוש, לדקדק יותר ממה שצריך. לנקות גם במקומות שאין בהם צורך, לבזבז את הכוחות על דברים טפלים.
הוא הרי יודע היטב מה תהא התוצאה; בסופו של דבר ימאס האדם בחג ובמצוות כולן; הם יהפכו אצלו לנטל – ואז הוא יפגע בשורש השורשים, יהרוס את יסוד הלימוד שאותו ביקשה התורה ללמד אותנו באמצעות חג זה – שקיום התורה היא שמחת החיים!
בקדחת הקניות הוא מתלבש במצווה של שמחת יום טוב, אבל נוכל רמאי זה ממתין מן הצד, הוא יודע היטב שהחובות יעיקו, שהריצות יציקו, ששמחת הנפש תלך ותאזל – ולכך בדיוק הוא מצפה; בסופו של דבר כל היהדות תיתפס כהיפך החירות…
עלינו להיזהר אם כן היטב, "כי גם החומרות שלהם [של היצר הרע ושלוחיו] מזיקין הרבה, וכן המצוות שלהם" (ליקוטי הלכות, הודאה ו-יב). אסור אומנם להקל ראש במצוות ביעור חמץ, אך מאידך יש להיזהר שלא להימשך אחר המצאות שאינן נובעות מן התורה.
הבה ניקח לתשומת ליבנו את דברי רבינו הקדוש, ש"הזהיר מאד לבלי להחמיר חומרות יתרות בשום דבר. וגם בענין החומרות-יתרות בפסח לא היה מסכים כלל על המרבים לדקדק יותר מדאי ונכנסים במרה-שחורות גדולות, כי עיקר העבודה באמת הוא תמימות ופשיטות, להרבות בתורה ותפלה ומעשים טובים, בלי לחפש לחדש דוקא חומרות יתרות, רק לילך בדרך אבותינו הקדמונים" (שיחות הר"ן רלה).
גולשים צפו גם ב:
הלל צייטלין: עתידה של ברסלב
הלל צייטלין במאמר מרתק: מהו חסיד ברסלב, מיהו רבי נחמן מברסלב, והאם תתקיים דרכו ומשנתו של רבי נחמן מברסלב גם בעתיד. מסמך מדהים ומרתק.
"הלל זקנקן"
סיפור נפלא מספר הזכרון לקהילת פשדבוז', שערך משה צחי, ובו הוא מספר סיפור נפלא על ר' אפרימ'ל קרקובסקי זצ"ל - ועל יהודי יקר ותמים שהתקרב דרכו לברסלב - ה"ה ר' הלל ליבסקינד הי"ד.
המרגלית האבודה
"חלפה שעה קלה והעני הקיץ משנתו, וכשאך ראה את השלחן נקי מן השיריים, חטפו בולמוס מרוב צער וכמעט שיצא מדעתו. הוא ידע היטב את נפשו השפלה של רב החובל בן הבליעל, וכי כל הכבוד שעשה…
דקה של תפילה…
התפילה היא, ברוך השם, רחבת ידיים ומקיפה. כל אדם יכול למצוא בה נקודה שקל לו "להזדהות" איתה, על פי נטיית ליבו, שאיפותיו הרוחניות או קשייו הגשמיים. קחו לכם ברכה אחת, קטע אחד, משפט אחד בתפילה,…
כיושב בסתר
כשמבקשים מאתו יתברך אודות רוחניות, סוף כל סוף זוכים לזה ונענים. ואפילו כשחס ושלום לא יזכה לטוב הנצחי והרוחני הזה שכל כך ביקש והתחנן עליו לפניו יתברך בגלל חשבונות שמימיים, עם כל זה ועל כל…
להמיר פחד באור
כל מילה של תפילה היא השתדלות מדויקת ומקדמת, כמו לחיצה על הכפתור הנכון. המנוף הופעל, הכבל המחלץ בדרך אליך, כל הבריאה נעתקת ממקומה ומכוונת את עצמה כלפיך - לעזור לך, לכוון אותך, להביא אותך קרוב…
מבחן לאמונה
לפעמים נדמה שהצורך לחזק את האמונה ולהפנים אותה, מתייחס לתינוקות של בית רבן או לאנשים שהגיעו מחוץ לעולם המאמין. ובכן, כדי שנתפכח מן האשליה הזו, עלינו לדעת שעדיין אנו צריכים לעמול על הבסיס הזה, על…
שמע ישראל
אם נאמין באמת שאכן אב גדול לנו, והוא העומד מאחורינו, לידנו, לצידנו – איתנו! – לעזרינו, כי בעצם הוא הנותן בנו את הכח לקום שוב ושוב, להחזיר מכה תחת מכה וחרב תחת חרב, אם באמת…
עבודת השמחה בפורים
בפורים מתגלה כוחה של עבודת השמחה - כמובא בספר "מחשבות חרוץ" שהכוח המסוגל למחיית עמלק וההתגברות כנגדו הינו "שמחה של מצווה" אשר בכוחה בלבד נוכל לנצח את עמלק, כמאמר הנביא נחמיה - "חדות השם היא…
אחר פורים…
לקט שיחות ומכתבים בענין "אחר פורים", אותה תורה נפלאה בליקוטי מוהר"ן חלק ב, בה מסביר רבינו את הקשר בין פורים לפסח, באמצעות פרשת פרה הנקראת ביניהם. ורבי נתן שמבאר את הקשר שביניהם לבין רבינו הקדוש.…
פורים כל השנה
אחר שנתעוררו אצל האדם רגשי קודש של כיסופים וגעגועים לעזוב את כל הבלי העולם הזה, ולהידבק אך ורק בהשם יתברך, תמה האדם ושואל, איה הם אותם הכיסופים ביום המחרת, כשאני קם על צד שמאל, ואין…