ראשי > מאמרים בתורת ברסלב > הבטח לך שנה טובה!

הבטח לך שנה טובה!

ט׳ בתמוז תשע״ט

בעולם הבחירה שלנו, ניתנת לאדם האפשרות להחליט לא רק כיצד להתנהג לטוב או לרע ח"ו, אלא גם על אופן התגובה מהשמיים למעשיו: בסלחנות או במיצוי הדין חלילה…

כך תבטיח לעצמך שנה טובה

"קודם כל גזר דין שבעולם ח"ו, מאספין כל העולם אם מסכימין… ואף את האיש בעצמו שנגזר עליו הדין ח"ו, שואלין אותו…
"והענין, כי בודאי אם ישאלו לו בפירוש על עצמו – בודאי יכחיש ויאמר שאין הדין כן. אך מטעין אותו, ושואלין אותו על כיוצא בו… בכל הדיבורים וסיפורים שאדם שומע…
"וצריך ליזהר בזה מאד, לבל לגמור הדין, עד שישנה וישלש, כי הוא סכנת נפשות, כי יש בזה הענין ענינים גבוהים".
(ליקוטי מוהר"ן ח"א קיג)

החול בשעון הולך ואוזל. ה'תּכָתֵבוּ' כבר מזמן מאחורינו. עוד מעט יגיע גם ה'תֵחָתֵמוּ'. כבר אין הרבה זמן. מחפשים מתכון מהיר לשנה טובה ומתוקה.

בוודאי ש"תשובה תפלה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה", אבל יש לנו פה עוד עצה, גדולה מאד, שתבטיח לנו בס"ד שנה טובה יותר:

אל תדון אחרים! אתה רואה את התנהגותו של זה, אתה שומע את דיבורו של אחר; מספרים לך על פלוני, נודע לך על אלמוני… חוש הביקורת שלך מתעורר לחיים: כך מתנהגים?! כך מדברים?! מה, הוא לא מתחשב באחרים?!

– הרהורים מוכרים לכולנו. מעשים שבכל יום.

אמרנו הרהורים; לפעמים זה גם דיבורים. אבל – לטובתנו, כדאי לשים קץ למצב הזה; אל תדון לכף חובה! גם אם מישהו טעה, אינני יודע באיזה נסיון הוא היה נתון; אילו לחצים נפשיים ואחרים פעלו עליו. מה גם שהוא קיבל חינוך אחר מאיתנו; כוחות הנפש והתכונות שלו – שונות.

ובכלל, לכל מטבע יש שני צדדים. ייתכן שלפי מכלול התנאים והנסיבות, הוא אפילו נהג כשורה, שכבר אמרו חז"ל "אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו" – ומי יוכל להגיע למקום חברו פרט לבורא העולם?!

נראה לך קשה לנהוג כך? נכון, בהתחלה זה לא קל, אבל זה כל-כך משתלם, כי זה פשוט מגן ומְבַטֵח אותך מכל רע!

* * *

בעולם הבחירה שלנו, ניתנת לאדם האפשרות להחליט, לא רק כיצד להתנהג לטוב או לרע ח"ו, אלא גם על אופן התגובה מהשמיים למעשיו; האדם בעצמו קובע אם יתייחסו למושגים שלו בסלחנות ובהבנה, אם יתחשבו בלחצים ובאילוצים שלו, או שמא ימצו עמו את הדין, חס ושלום.

כך מלמדנו רבינו, שקודם כל גזר דין בשמיים, מאספים את כל באי העולם ושואלים את פיהם, אם הם מסכימים לדין ההוא. אף את האדם עצמו, שעליו נגזר הדין, שואלים אם הוא מסכים לכך – ורק אז נגזר הדין.

כמובן, אם יידע האדם שהשאלה הנדונה היא עליו – הוא יתנגד לגזר הדין, לכן מספרים לו סיפור אחר או מראים לו מעשה של מישהו אחר – וכשהוא דן את פלוני, הוא חורץ בלא דעת גם את הדין שלו בעצמו.

המשנה (בסוטה פ"א ו) כבר לימדה אותנו: "במידה שאדם מודד, בה מודדין לו"; אם אתה דן אחרים לכף זכות – גם עליך יסנגרו בשמיים. אבל לאור מה שלמדנו כאן, יש פה עניין עמוק יותר:

כשאתה שומע סיפור על מישהו – אולי זה בדיוק סיפור עליך בעצמך? פשוט מחכים לאישור שלך לגזר הדין המוצע!

לפיכך, עשה לך מנהג קבוע וקבל על עצמך, שבכל הזדמנות, בכל סיפור, בכל אירוע, תחפש את הזכות והחיובי שבכל אחד, ולפחות אל תדון לעולם לכף חובה – ובכך תבטיח לעצמך שנה טובה ומתוקה.

גולשים צפו גם ב:

real accessibility icon
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support