ראשי > מאמרים בתורת ברסלב > אי אפשר למדוד…

אי אפשר למדוד…

ג׳ באב תשע״ט

מי שמתחכם בעולם הזה, ורוצה לראות ולבחון היכן, ובאיזו מדרגה רוחנית, הוא עומד באמת, כי אז לא יהיה בכוחו לעמוד מול הנסיון הקטן ביותר. אך מי שיתחזק באמונה אמיתית שבוודאי כל דבר פועל למעלה אלא שאי אפשר לו לראות זאת, אזי תיכף יראה איך שמעט מעט הוא מכניע יותר ויותר את היצר הרע, ונכנס לתוך חמימות דקדושה. (התחזקות)

"מעניין התחזקות האדם, מחמת שצריך לידע שאי אפשר לו בשום אופן לידע בזה העולם היכן הוא עומד ואוחז. וזה עיקר בחירתו ונסיונו, רק שצריכין להתחזק באמונה להאמין גם בעצמו שאין שום תנועה טובה שלו נאבדת חס ושלום כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה". (עיין אוצר היראה אמונה אות ק"א וראוי מאוד לעיין שם אריכות לשונו המופלא). (משיבת נפש סעיף ע"ב)

דרך כל אדם מן היישוב, לבדוק מפעם לפעם כל דבר ועסק שעושה, לראות האם אכן העניין מצליח כראוי והאם אכן ישנה התקדמות, ועד כמה שווה המשכיות העסק. גם בלימוד התורה הדרך הוא כך, לעצור כל קטע לבדוק מה הבין ומה יש לבאר ולחדד יותר, וכמה הספיק והתקדם, ואיך אפשר לשפר ולהצליח יותר. כך חונכנו והורגלנו מקטנותנו, לבדוק ולהשוות כל דבר איך מתקדמים.

ואכן היא מידה משובחת לכל ענין ועבודה רוחנית – לשום אורחותיו ולעשות חשבון הנפש ולבדוק איזה דבר יש לתקן, ובמה יש להתקדם וכדומה.

אלא שמוטב להיות זהיר מאוד בצורה בה משתמשים במידה זו, כי לא תמיד מידה טובה היא. פעמים שהיצר בא ללכוד אותך דייקא מתוך הרגל זה של בני אדם לבדוק ולהשוות הספקים והתקדמויות.

כי הדרך הקלה ביותר לבעל דבר להפיל אותך, הוא על ידי שתתחיל להשוות נתונים, ואז הוא יראה לך שאינך פועל כלום, ואינך מתקדם אפילו לא כחוט השערה.

ולכן מוטב שתדע ותכניס היטב בליבך השכם והערב להתחזק באמונה, שלעולם אינך יכול לדעת כמה התקדמת באמת למעלה, כי שם יש צורת בדיקה אחרת לגמרי. ולא תוכל לעולם להבין זאת בעולם העשייה. ואם אכן צריך שתבדוק 'למעשה' מה תוכל לשפר ולעשות יותר, אבל כלפי החשבון שיש לך למעלה אצל השי"ת, והאופן שעולה ממך נחת רוח אצל השי"ת, זאת לא תוכל לעולם לידע כל זמן שנשמתך בגופך.

אם היו לך כלים לבדוק ולראות מה הנך פועל על ידי כל מצווה קטנה, ועל ידי כל רצון קטן שעולה בלבך, אזי כבר היתה מתבטלת אצלך הבחירה, כי אז היית רואה לאלו הצלחות זכית, וכבר לא היית יכול ליפול ולהכשל בכלום. ולכן העלים השי"ת מאיתנו את ההצלחות ובאיזה מקום אנו עומדים, ועל הזדמנות זו קופץ היצר הרע, להראות לך שלא הגעת לכלום, וזהו ממש קליפת יוון שרוצים שנעקור מליבנו את הידיעה שיש לנו חלק באלקי ישראל.

לכן, הטה אזנך היטב למה שהצדיקים מודיעים לנו. שבוודאי פעלנו הרבה מאוד, אלא שצריך לדעת שלא נוכל בעולם הזה לראות זאת, ותפקידנו רק להתחזק באמונה שלמה ואמיתית. וזהו הלימוד שיש לנו לקחת כעת ממצות החנוכה שזכינו לקיים, לעקור את צורת החשיבה הזו, כאילו כל דבר צריך לחַשֵב ולבדוק, כי יש דברים שאי אפשר לראות.

ואפילו אם אתה רואה בעיניך את חברך שמצליח באמת, ומתקדם בעבודה, בתורה ותפילה הרבה הרבה יותר ממך, אל תבהל מזה ואל תחלש דעתך מכך, כי אף שבוודאי יש לך ללמוד ולהתחזק ממנו להוסיף עוד ועוד על שלך, אבל שלא יעלה בלבך מחשבה שלא פעלת עדיין כלום בעולמך, כי באמת הִגעת וזכית להרבה מאוד, כי אין יודעים ומבינים מהו שליחות כל אחד ואחד, ובאיזה אופן הוא אמור לתקן את הבריאה. כי יש מי שתיקונו הוא דייקא על ידי שעובר עליו נסיונות קשים, והוא מתחזק תוך כדי הבלבולים להתעורר ברצונות וכיסופים אמיתיים להשי"ת, ואזי אף שאולי אינו זוכה להשלים הנסיון בשלמות, אבל בכל זאת אותם רגעים שניתק עצמו מהרע אל הטוב, אל השי"ת, בזה בעצמו הוא כבר התקדם ופעל הרבה מאוד למעלה, אלא שבאמת אין לנו כלי מדידה למדוד הצלחות שכאלו, רק 'אמונה' – 'אמונה' – 'אמונה'.

ומי שמתחכם בזה ורוצה באמת לראות היכן הוא עומד, כי אז לא יהיה בכוחו לעמוד מול הנסיון הקטן ביותר. אך מי שיודע שצריך להתחזק באמונה אמיתית שבוודאי כל דבר פועל למעלה אלא שאי אפשר לו לראות זאת, אזי תיכף יראה איך שמעט מעט הוא מכניע יותר ויותר את היצר הרע, ונכנס לתוך חמימות דקדושה.

זכור זאת היטב: העולם מלא משמעות, וכל תנועה קלה נצרכת מאוד למעלה ונרשמת בספר הזכרונות.

* * *

אחי היקר, אנו מכירים את היצר הרע. לאחר שתקרא דברים אלו, בוודאי תיכף הוא יאמר לך, שאכן הדברים נכונים ואמיתיים, אבל לא לגביך, שהרי אתה ניסית כבר כמה פעמים, ולמעשה אתה יודע שלא הגעת לכלום ואת מי תרמה. לזאת תהיה חזק לדעת ולהאמין שדברים אלו נאמרים בשבילך ממש, כי כל יהודי באשר הוא, בוודאי פועל הרבה, ולעולם לא יוכל לדעת באיזה עולם ודרגא נשמתו נמצאת למעלה.

חזק ואמץ


למאמרים נוספים בתורת ההתחזקות – לחץ כאן.

וזכור תמיד, בכל מצב ובכל זמן: אין שום יאוש בעולם כלל!

גולשים צפו גם ב:

real accessibility icon
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support