ראשי > מאמרים בתורת ברסלב > איך זוכים להתחדש?

איך זוכים להתחדש?

כ״א בכסלו תש״פ

מי שרוצה גם הוא לזכות ל"תמימות ופשיטות", חייב גם הוא לשקוד על דלתי ישיבת הצדיק האמת שילמדהו דרכי התמימות והפשיטות, אשר על ידם יוכל להתחדש תמיד ולהיות 'בן זקונים' אמיתי, המוסיף קדושה ודעת בכל יום.

"וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים" (בראשית לז,ג),  בן זקונים – שנולד לו לעת זקנתו, ואונקלוס תרגם 'בר חכים הוא ליה', כל מה שלמד משם ועבר מסר לו" (רש"י).

רבינו הקדוש אמר: "גַּם אֵין טוֹב לִהְיוֹת זָקֵן. הֵן חָסִיד זָקֵן, וְהֵן צַדִּיק זָקֵן, זָקֵן אֵין טוֹב. כִּי צָרִיךְ רַק לְהִתְחַדֵּשׁ בְּכָל יוֹם לְהַתְחִיל בְּכָל עֵת מֵחָדָשׁ" (שיחות הר"ן, נא).

"וישראל" – הצדיק, ראש בני ישראל – "אהב את יוסף מכל בניו, כי בן זקונים הוא לו". הוא אהב את ה'זִקְנָה' של יוסף, שכן יוסף 'מוסיף' והולך בכל יום, ואינו לומד ומתפלל היום כי גם אתמול ושלשום למד והתפלל וגם מחר יהיה כן… רק הוא מוסיף קדושה ודעת בכל יום.

ולכן אמר הכתוב על יוסף בלשון רבים: "בן זקונים", שכן בכל פעם היה מוסיף זקנה דקדושה על זקנה דקדושה, שהוא בחינת יראת ה' תוסיף ימים (ע"פ ליקוטי הלכות, הודאה ו).

והדרך כיצד זכה לזקנה זו, זקנה דקדושה שכל כולה התחדשות, היא מה שתרגם אונקלוס: "בר חכים הוא ליה!"

הוא למד מיעקב מה שלמד מ"שם ועבר", וכך זכה להתחדשות נפלאה שכזו. שכן, את הדרך כיצד להתגבר על הזקנה ולהוסיף קדושה ודעת בכל יום, יש ללמוד הרבה מישיבת "שם ועבר", אשר בישיבתם היו לומדים את חכמת התמימות והפשיטות", וכלשון מוהרנ"ת: "הלימוד של תמימות ופשיטות יש בזה הלכות רבות ועמוקות, וזה בחינת 'ויעקב איש תם יושב אהלים' שהיה יושב אהלים בתוך הישיבות הקדושות של שם ועבר ללמוד שם דרכי התמימות באמת להיות איש תם" (ליקוטי הלכות, נזיקין ה, יא).

וכל מי שרוצה גם הוא לזכות ל"תמימות ופשיטות", חייב גם הוא לשקוד על דלתי ישיבת הצדיק האמת שילמדהו דרכי התמימות והפשיטות, אשר על ידם יוכל להתחדש תמיד ולהיות 'בן זקונים' אמיתי, המוסיף קדושה ודעת בכל יום. "ומי שרוצה לחוס על חייו צריך לילך על ידיו ועל רגליו לבקש ישיבה אמתית כזאת" (שם).


למאמרים נוספים בנושא התחדשות – לחץ כאן | למאמרים נוספים על פרשיות השבוע – לחץ כאן

גולשים צפו גם ב:

real accessibility icon
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support