ראשי > מאמרים בתורת ברסלב > ראש השנה באומן

ראש השנה באומן

כ״ט בסיון תשע״ט

תשובות לכמה שאלות שנשאלות בהקשר הזה: לשם מה צריכים לנסוע לצדיקים? מה חסר בתפילה הפרטית של כל אחד? מדוע דווקא בראש השנה? מה אנו מקבלים בעצם מראש השנה של הצדיק? ננסה להבין מעט קט, על קצה המזלג.

"מה שנוסעין על ראש השנה לצדיקים, כי ראש השנה הוא יומא דדינא של כל השנה, וכל אחד ואחד בא עם קדושתו וצמצומיו אל הצדיק הדור… ועל ידי זה נמתקים כל הדינים. כי הנפשות הם בחינת אבנים, כמו שכתוב (איכה ד'): 'תשתפכנה אבני קדש', ונכללים בתוך הצדיק הדור, שהוא בחינת "אבן שתיה", ועל ידי זה נמתקים כל הצמצומים".
('ליקוטי מוהר"ן' ח"א ס"א)

ראש השנה באומן – מציאות בלתי נתפסת. בלי לחוות אותה בפועל, אי אפשר לתאר אותה. אבל רבינו מספק לנו במאמר זה תשובות לכמה שאלות שנשאלות בהקשר הזה:

לשם מה צריכים לנסוע לצדיקים? מה חסר בתפילה הפרטית של כל אחד? מדוע דווקא בראש השנה? מה אנו מקבלים בעצם מראש השנה של הצדיק?

ננסה להבין מעט קט, על קצה המזלג.

העולם כולו מלא הסתרות, כל מציאות חומרית היא בעצם הסתרה שמסתירה את כבוד השי"ת שברא אותה, והיא נותנת מקום לחשוב כאילו העולם כמנהגו נוהג והטבע הוא ששולט ביקום.

מכאן גם כל הפיתויים והניסיונות של האדם, שמושכים וגוררים אותו אחר חושיו ותאוותיו החומריות כבהמה ח"ו.

העבודה שלנו היא לעמוד בניסיון ולגלות את ההסתרות הללו – להאמין ולדעת שמלא כל הארץ כבודו ואין עוד מלבדו.

הכוח שניתן לאדם לגלות הסתרות אלו הוא השכל – שבו מתלבשת הנשמה האלוקית, כמו שכתוב "ונשמת שדי תבינם" (איוב ל"ב ח') – ועל ידו הוא מכיר את המציאות הרוחנית שמסתתרת מאחורי זו החומרית והיא זו שמחיה ומקיימת אותה.

לכל אדם טבע אחר, וממילא – ניסיונות אחרים והסתרות אחרות. לכן יש לכל אדם גם נשמה שונה שבכוחה לגלות את ההסתרות המיוחדות לו, או בלשון חסידות – להמתיק את הצמצומים השייכים לו באופן פרטי.

* * *

עד כאן פחות או יותר הדברים פשוטים וידועים. רבינו מוסיף ומגלה לנו שלב נוסף בנושא זה, שמלבד השכל הפרטי שיש לכל אדם ונועד להתמודד עם ניסיונותיו האישיים, יש גם שכל כללי, שהוא דרגה יותר גבוהה של חכמה.

שכל כללי זה נועד לגלות את כל ההסתרות שיש בכלל הבריאה, וכל השכליים הפרטיים של כל אחד ואחד מקבלים כוח וחיות מהשכל הכללי הזה, כמו שכתוב בזוהר (בשלח ס"ב): "אורייתא – מחכמה עילאה נפקת" [= התורה יוצאת מהחכמה העליונה]. כלומר, שהתורה המורכבת משכליים פרטיים רבים – כיצד להתנהג במקרה זה וכיצד ולפסוק בדין זה וכן הלאה – כל השכליים הללו כולם יוצאים מדרגה גבוהה יותר המכונה "חכמה עילאה".

שכל גבוה זה מכונה "קודש הקודשים", כי הוא שופע קדושה ושכל לכל השכליים והקדושות הפרטיים. כך מובן גם עניינה של אבן השתייה שהייתה מונחת בבית קודש הקודשים וממנה נברא העולם – כי השכל הכללי הזה שמגלה את ההסתרות שיש בכל הבריאה הוא השכל שמחיה את כל הבריאה ועל ידו נבראה.

* * *

זאת אחת הסיבות שלא די בעבודה הפרטית של האדם, אלא הוא גם צריך להגיע לצדיקים, כי הצדיקים זוכים לשכל הכללי הזה, כמו שכתוב על יהושע בן נון "איש אשר רוח בו" ודרשו חז"ל "שיודע להלוך כנגד רוחו של כל אחד". הצדיקים זכו לשכל כללי ולנשמה כללית שהיא זו שמשפיעה שכל וקדושה לכל אחד. ולכן הצדיקים מכונים "אבן שתייה", כמו שכתוב: "כי לד' מצוקי ארץ וישת עליהם תבל" (שמואל-א' ב' ח').

על כן צריך לנסוע לצדיק, כדי שהשכל הפרטי של כל אחד יקבל מהשכל הכללי ומהנשמה הכללית.

* * *

עד כמה שהדברים נכונים בכל ימות השנה, שצריך לקבל מהשכל הכללי כדי לגלות את ההסתרות, הרי שבראש השנה הם נכונים שבעתיים.

כי העולם נברא, כידוע, בר"ה, וביום זה מקופלים כל ההסתרות וכל הניסיונות שעל כל אחד לעמוד בהם במשך כל השנה, כי ראש השנה הוא יום הדין, וכל המאורעות של השנה, שהם בעצם ההסתרות והניסיונות, נגזרים אז.

לכן דווקא בראש השנה צריכים להיות אצל הצדיקים, כדי לקבל מהם שכל להתמודד עם כל הניסיונות שיהיו במשך כל השנה.

זוהי המתנה שאנו מקבלים מצדיקי הדור בראש השנה – שנה של עבודה רוחנית מוצלחת, שכל המאורעות והניסיונות לא יוכלו להסתיר בפנינו את אור הבורא יתברך ונכיר ונדע בכל רגע שמלוא כל הארץ כבודו ונעבוד אותו בהתאם.

היש לך שנה טובה ומתוקה מזו?

 

ואם אתם כבר כאן, אנחנו ממליצים לקרוא את המאמרים במדור אומן ראש השנה, את המדריך הרוחני לנוסע לאומן, ואת המדריך המלא לנוסע לאומן, לקרוא את סיפורו של קבר רבי נחמן, ואיך יודעים היום את מיקומו המדויק

גולשים צפו גם ב:

real accessibility icon
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support