שלמות התורה
י׳ באב תשע״ט
אמירת חז"ל על חטא העגל, ש"לא היו ראוים ישראל לאותו החטא" אלא כדי להורות דרך תשובה לרבים, מלמדת אותנו דבר נפלא: התורה מורכבת משני חלקים: התורה עצמה, "הדרך אשר ילכו בה", חוקים ומשפטים – וההוראה ההכרחית: מה יעשה האדם שלא הצליח, חלילה, ונכשל במה שנכשל. בתשובה שלאחר חטא העגל, הושלמה בעצם קבלת התורה בשלמותה, בעליה ובירידה…
הזוכר אתה מתי היה חג השבועות? נדמה שכבר עברו חודשים ארוכים מאז, אבל סך הכל עברו לא הרבה יותר מארבעים יום מאז קבלנו את התורה – פלא איך אירוע רב רושם כזה נשכח תוך ימים כה מעטים. הרי לפני זמן מה עוד ישבנו והתכוננו לחג העצרת, שמענו שיעורים על מעלת החג, קראנו ספרים וליקוטים בגודל קדושת היום, והנה סוף סוף הגיע היום הנכסף, ורצונות חדשים בערו בתוכנו, להתחיל להתחדש בלימוד וקיום התורה. אז איך קורה שהכל נשכח כאלו זה שייך לעבר הרחוק?
האמת היא, ששאלה זו כבר שאלו חז"ל: כיצד יכול היה עם ישראל ליפול בחטא העגל מיד אחר קבלת התורה?! ושאלה זו חוזרת על עצמה כל שנה אצלנו.
ומה עונים חז"ל? שאכן לא היו ישראל ראויים לאותו חטא, אלא כדי להורות תשובה לרבים!
זה הפלא הגדול ביותר. השי"ת אכן נתן לעם ישראל את התורה בחודש סיון, אבל לא את כל התורה, קבלנו רק צד אחד של התורה. השי"ת רוצה להביא לנו את התורה בשלמותה. ומהי שלמותה של התורה? דרכים ועצות למקרה שלא זוכים לקיים את התורה, גילוים של רחמים ודרכי תשובה למי שנפל מהתורה. בלי החלק הזה של התורה, עדיין לא קיבלנו את התורה בשלמות.
לשם כך, היה צריך השי"ת להפיל עם שלם בחטא הנורא של העגל, עבודה זרה וכפירה, רק בשביל להוכיח להם שאכן יש תשובה וכפרה, ויש דרך להמשיך השראה של השכינה גם לאחר נפילה, זהו ההשלמה של התורה.
אנו עומדים כעת בחודש תמוז, רביז"ל מגלה סוד נפלא 'תמז' בלי וא"ו, ראשי תיבות ז'כרו ת'ורת מ'שה, ז'מן מ'תן ת'ורתנו. כי אז, בחודש תמוז, צריכים להמשיך את הזכרון של התורה. ולמה 'תמז', בלי וא"ו? כי בחודש זה נשתברו הלוחות שהם בצורת וא"ו (וחז"ל העידו שארכן של הלוחות היה וא"ו טפחים ורחבן וא"ו טפחים), והיינו שאנו צריכים להמשיך את הזכרון של התורה כאשר נעלם הוא"ו ונשבר הלוחות.
זוהי שלמות התורה. א. התורה שקבלנו בסיון בה כתוב מה צריך לעשות בכדי להתקרב לה'. ב. התורה, הלוחות שנשתברו בתמוז, שעל ידה נמשך דרכים ועצות איך להתקרב לה' כאשר נפלנו מהתורה.
אחי היקר! נכון שאתה רוצה לזכור את ה', להתקרב אליו? העצה היא קבלת התורה! היא אשר מחכימת פתי ומשיבה אותנו לה'!
אבל כמו בכל דבר בעולם, צריכים שני עדים לזכרון, ואין די באחד. כך גם מי שרוצה לזכור את ה' דרך התורה, מוכרח שני עדים, 'שני' לוחות העדות, תורה שמעידה על מציאות ה' 'בשמים ממעל' – זמנים של עלייה, ותורה שמעידה על מציאות ה', 'על הארץ מתחת' – זמנים של ירידה.
תחזור הרבה על יסוד זה, שלא תשכח ח"ו את התורה…
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
כולם יהיו ברסלב
האם כל הצדיקים שחיו אחרי רבי נחמן לא היו צדיקים? האם לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב? האם חובה על כל אדם להתקרב לרבי נחמן ולהיות חסיד ברסלב? תשובות - בפנים
לכו ונחדש המלוכה
זהו סוד ה'בראשית' מיד אחר ירח האיתנים – להתחיל מבראשית, להתחדש לגמרי ולשכוח את כל העבר. כי "אפילו אם עבר האדם מה שעבר, אפילו אם עבר על כל התורה כולה, אף על פי כן אין…
צעקת החיפוש
החיפוש אחרי נקודת הטוב הוא מעשה הקנאות הראוי ביותר עבור קדושת יהדותנו. והחיפוש הזה מתחיל בספרי הצדיקים, עובר בהכרח דרך שיחת חברים, ונעשה שלם ומוחלט מתוך בירור עצמי.
קירוב רחוקים – א
על החובה לעסוק בענין קירוב רחוקים • כוחו של יחיד • התועלת למקרב הנפשות • התענוג הנגרם לקב"ה כביכול על ידי קירוב רחוקים • הדרכות רביז"ל בעסק הקירוב • עובדות מאנ"ש ועוד | מאמר ראשון
גילוי העולמות (א)
לכל אדם ידיעות אודות המציאות, אותן קנה באמצעות כוחות החכמה והבינה שלו ובאמצעות הנתונים שנמסרו לו על ידי חושיו. אולם "דעת" היא התוודעות מסוג שונה אל המציאות. הכוונה לגילוי של הקודש בכל דבר, חיבור כל…
המלך והכפרי
"...פנה המלך אנה ואנה וראה כי אין איש, וכי כל שריו ועבדיו הנאמנים עזבוהו לנפשו, ומשכך, מצא המלך עצמו מיואש. הביט לכאן ולכאן, החל צועד מעט "עד שמצא בית כפרי אחד", ותוך שהוא מבוסס את…
בענין השמחה…
נקודת השמחה בעצם היהדות אמורה ללוות את הנפש לכל מקום אליו תתגלגל. המצוות והטוב שיש בכל יהודי, די בהם כדי להחיות את נפשו תמיד, בכל מצב. חיי אמונה הם כאלו שאינם נתונים לחסדי המצב והמקום.…