פרשת תצוה
ה׳ באב תשע״ט
לקט הארות וביאורים נפלאים ממעיינו העמוק של רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב מלוקטים מספריו הקדושים ומספרי תלמידו הגדול רבי נתן מברסלב, לפרשת השבוע: פרשת תצוה (פרשת השבוע)
וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ… לְהַעֲלוֹת נֵר תָּמִיד (שמות כז, כ)
הצדיקים עוסקים בתורה בקדושה גדולה, ובכך הם מעוררים את בני ישראל לשוב בתשובה.
שכן, נשמות בני ישראל מושרשות בתורה הקדושה, כמבואר בזוהר הקדוש (זוה"ח שה"ש צא ע"א) שיש שישים ריבוא אותיות לתורה – כנגד שישים ריבוא נפשות ישראל.
כאשר עוסקים בתורה כראוי, מעוררים בכך את שורשי הנפשות של עם ישראל ומחברים אותם זה עם זה, כפי שבתורה מתחברות האותיות למילים, לפסוקים, לפרשיות ולעניינים – וכך פושטת התעוררות בלבבות כל בני ישראל באשר הם – להתקרב אל ה'.
זה מקורם של הרהורי התשובה שחולפים לפעמים אפילו בלבם של הרחוקים ביותר – עסק התורה של צדיקי הדור!
ברם, הצדיקים אינם נוטלים מאיש את בחירתו החופשית; הם רק מעוררים אותו ושולחים לו הרהורי תשובה, אך כעת הבחירה בידיו אם לנצל את ההתעורות והרהורי התשובה, וליישם אותם בתשובה ומעשים טובים, או לפחות ברצונות טובים ובתפלות – או שמא להתעלם מהם ולהימשך אחר הבלי העולם, חלילה.
זה שכתוב: "ואתה תצוה את בני ישראל" – אתה, משה, תפקידך לְצַווֹת – מלשון צוותא והתחברות. שכן הצדיקים בלימוד תורתם, מחברים את שורשי נשמות ישראל, ועל ידי כך מעוררים אותן לתשובה.
אולם, כדי שההתעוררות הזו תוביל לתשובה ומעשים טובים – 'להעלות נר תמיד' – דרושה גם השתדלותם של בני ישראל בעצמם: "ויקחו אליך שמן זית זך להעלות נר תמיד" – להדליק את הלב בעבודת השם תמידית.
(עפ"י ליקו"ה, בציעת הפת ה, כד)
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
אומן ראש השנה
לקראת ראש השנה לקט מאמרים העוסקים בקברי צדיקים, בנסיעה לאומן לראש השנה ובכלל, בקיבוץ הקדוש ובנסיעה לצדיקים מרחבי האתר. אוסף מאמרים על אומן ועל אומן-ראש-השנה, חלק ראשון.
שאלה ללא תשובה
מי הוא שאוסף ציבור כה גדול ומגוון אשר אין בדומה לו בשום מקום וזמן בעולם; אשכנזים וספרדים, חסידים וליטאים, תימנים ומרוקאים, מכל החוגים והעדות, קהילות שלימות, שכולם נקבצו באו לך, כולם כאיש אחד בלב אחד…
ראש השנה באומן
תשובות לכמה שאלות שנשאלות בהקשר הזה: לשם מה צריכים לנסוע לצדיקים? מה חסר בתפילה הפרטית של כל אחד? מדוע דווקא בראש השנה? מה אנו מקבלים בעצם מראש השנה של הצדיק? ננסה להבין מעט קט, על…
הדרך לארץ ישראל
מי שיש לו אמונת צדיקים וזוכה להתקרב לצדיק אמיתי ולקיים עצותיו, ועל ידו נעשים תיקונים נפלאים עבור כל העולם, וכי פלא הוא שמתקיים בו מאמר הגמרא בראש השנה "וכולם נסקרים בסקירה אחת", וזוכה להמתקת הדינים…
ערב ראש השנה
מהיכן הוא מקור המנהג אשר הונהג לאחרונה באומן, לשיר ולרנן, לרקוד ולמחוא כף בראש כל חוצות, ביום הנורא של ערב ראש השנה? היכן שמענו והיכן ראינו דבר שכזה, להרעיש ברמקולים רבי-עוצמה בניגון וקול זמרה? האם…
השמחה של סוכות
סמוך לאחר היום הקדוש והנורא, יום כיפור, לאחר שתוקנו שלשת המחיצות הפרוסות לפני התאווה ואפשר להכנס ולשבת ביניהם, אז מתאפשר לנו להכנס ולשבת ביניהם, בבחינת "ופרוס עלינו"...
חג הסוכות
במה התייחד חג הסוכות שזכה לתואר "זמן שמחתנו"? הלא גם בשאר החגים קיים הצווי "ושמחת בחגך"? ואם מצד חשיבותו נראה, לכאורה, שדווקא בחג השבועות בו קיבלנו את התורה המיוחדת לנו מבורא עולם, דוקא אז עלינו…
לקראת ההילולה
לקראת יום הילולת רבינו הקדוש, בח"י תשרי, בעוד פחות משבועיים הרי לפניכם חלק מסיפור מסכת ימי חייו נוראי ההוד של רבינו הקדוש, הנחל נובע מקור חכמה, רבינו נחמן בן פיגה זיע"א, נין להבעל שם טוב…
זמן לשמוח!
ה'פיתקאות' ובהן פסקי הדין שנחתמו ביום כיפור, עדיין לא נמסרו לשלוחים עד 'הושענא רבא'. בכוחנו עדיין להמתיק הכל, אם אכן נתאמץ לשמח את עצמנו ואת בני ביתנו בימי החג הקדושים, ולא ניתן לעצבות על שלל…
הנצחון המכריע
הלימוד שצריך ללמוד מחג הסוכות, שמחת חג הסוכות, הקשר שבין ימי הדין לחג הסוכות - ומה צריך ללמוד מזה על מלחמת הקדושה בטומאה ומלחמתו של כל אחד ביצר הרע.
שמחת תורה
שמחת תורה היא היא "שורש כל השמחות" ומכוחה אפשר לשמוח בכל, בכל החיים, ובכל המעשים משום שהתורה האירה בהם ונתנה להם פשר ותוכן.