פרשת משפטים
י״ד בתמוז תשע״ט
ליקוט קצר לפרשת השבוע מאוצרו המופלא של רבינו הקדוש ומספרו הגדול ליקוטי מוהר"ן, ומחיבורו הגדול של מורינו רבי נתן מברסלב זיע"א – ליקוטי הלכות, מבוארים בשפה קלה ומובנת לכל נפש, על פרשת השבוע – פרשת משפטים (פרשת השבוע)
"רַק שִׁבְתּוֹ יִתֵּן וְרַפֹּא יְרַפֵּא" (כא, יט)
אחת הסגולות לרפואה הלא-כל-כך נודעות, היא מצוות עונג שבת.
שכן כל המחלות באות בגלל העוונות, כמו שאמרו חכמינו ז"ל: "אין יסורין בלא עוון" (שבת נה ע"א), ואילו על ידי עונג שבת מגיעים לתשובה מאהבה, כמו שנרמז בפסוק "אהבה בתענוגים" (שיר השירים ז, ז).
תשובה מאהבה מתקנת את החטאים לגמרי, כמובא בגמרא (יומא פו ע"א). לכן אמר הכתוב: "ושבת עד ה' אלוקיך". 'ושבת' היא אותיות שבת, כי על ידי עונג שבת זוכים לתשובה. כאשר כל העוונות נמחקים, מתרפאים מכל החולאים.
זה שכתוב: "רק שבתו יתן ורפא ירפא". 'שבתו' – מלשון שבת, 'ורפא ירפא' – שתי רפואות: רפואת הנפש ורפואת הגוף.
(ליקוטי מוהר"ן ח"א נח)
"שָׁלֹשׁ רְגָלִים תָּחֹג לִי בַּשָּׁנָה" (כג, יד)
לשלושת הרגלים יש כוח רוחני חזק הגורם לחוגג אותם כדבעי, להשיג מדרגה גבוהה ביראת ה'.
שהרי חגים אלה הם זכר לניסים שעשה עמנו ה', ניסים אשר הראו קבל-עולם שהוא השליט על הכול. כאשר מגיעים להכרה הזאת מתחילים להתיירא מפני הא-ל הגדול והנורא הזה, הגומל טוב לשומרי מצוותיו ומעניש את החוטאים לפניו.
החגים האלה נקראים 'רגלים' וגם יראת שמים מכונה 'רגל' – כמו שהרגל הוא קצה הגוף, כך היראה היא הקצה שאליו צריך להגיע בעבודת ה', כנרמז בפסוק "סוף דבר… את האלוקים ירָא" (קהלת יב, יג).
(ליקוטי מוהר"ן ח"ב ד)
"כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע" (שמות כד, ז)
"בשעה שהקדימו ישראל נעשה לנשמע, באו ששים ריבוא של מלאכי השרת לכל אחד ואחד מישראל קשרו לו שני כתרים; אחד כנגד נעשה ואחד כנגד נשמע" (שבת פח ע"א).
בעבודת ה' שני חלקים: עבודות שאדם יודע ויכול לקיים אותם לפי מדרגתו הרוחנית, ועבודות שעדיין נבצר ממנו להגיע אליהן, אם מפני שאינו יודע איך, אם מפני שאינו יכול.
תפקידנו אפוא כפול: דברים שאנו יכולים לקיים – בוודאי שעלינו לקיים; ואילו דברים שאיננו מסוגלים לקיים – עלינו לשאוף ולהתפלל על כך, עד שנזכה לקיים גם אותם.
אלה הם שני הדברים שקיבלו ישראל על עצמם: 'נעשה' את אשר ביכולתנו לעשות; 'ונשמע' – נשתוקק אל אשר אין ביכולתנו עדיין לעשות. השמיעה תלויה בלב (תיקוני זוהר נח), וכמו שכתוב: "ונתת לעבדיך לב שומע" (מלכים א, ג), לכן 'נשמע' מורה על השתוקקות הלב.
(ליקוטי מוהר"ן ח"א כב)
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
אומן ראש השנה
לקראת ראש השנה לקט מאמרים העוסקים בקברי צדיקים, בנסיעה לאומן לראש השנה ובכלל, בקיבוץ הקדוש ובנסיעה לצדיקים מרחבי האתר. אוסף מאמרים על אומן ועל אומן-ראש-השנה, חלק ראשון.
היום האחרון
ממעשה מאבדת בת מלך, וממאמציו של השני למלכות אנחנו לומדים כמה חשוב להשאר עירניים ביום האחרון. לא להסחף אחר הפיתוים ולא להירדם דווקא ברגעים האחרונים. לימוד חשוב לערב ראש השנה.
שאלה ללא תשובה
מי הוא שאוסף ציבור כה גדול ומגוון אשר אין בדומה לו בשום מקום וזמן בעולם; אשכנזים וספרדים, חסידים וליטאים, תימנים ומרוקאים, מכל החוגים והעדות, קהילות שלימות, שכולם נקבצו באו לך, כולם כאיש אחד בלב אחד…
אומן הנסתרת…
כולנו מכירים את אומן הגלויה. אומן של כיכר פושקינא התוססת, אומן של בתי הכנסת, אומן של הציון מלא המתפללים - אבל יש גם את אומן הנסתרת, שאינה גלויה לעין כל ואין לנו השגה בה. על…
ראש השנה באומן
תשובות לכמה שאלות שנשאלות בהקשר הזה: לשם מה צריכים לנסוע לצדיקים? מה חסר בתפילה הפרטית של כל אחד? מדוע דווקא בראש השנה? מה אנו מקבלים בעצם מראש השנה של הצדיק? ננסה להבין מעט קט, על…
הדרך לארץ ישראל
מי שיש לו אמונת צדיקים וזוכה להתקרב לצדיק אמיתי ולקיים עצותיו, ועל ידו נעשים תיקונים נפלאים עבור כל העולם, וכי פלא הוא שמתקיים בו מאמר הגמרא בראש השנה "וכולם נסקרים בסקירה אחת", וזוכה להמתקת הדינים…