פרשת מקץ
י״ב באב תשע״ט
לקט הארות וביאורים נפלאים ממעיינו העמוק של רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב מלוקטים מספריו הקדושים ומספרי תלמידו הגדול רבי נתן מברסלב, לפרשת השבוע: פרשת מקץ (פרשת השבוע)
וּבִלְעָדֶיךָ לֹא יָרִים אִישׁ אֶת יָדוֹ וְאֶת רַגְלוֹ (בראשית מא, מד)
כשאדם עושה כל מעשיו לשם שמים, הוא משמש כמשכן לשכינה, אבל כששולטת בו הגאווה שהיא עבודה זרה – כמו שאמרו חז"ל כל המתגאה כאילו עובד עבודה זרה (סוטה ד) – משמשות ידיו ורגליו, שבהן מתרכזות פעולותיו ותנועותיו, כמשכן לרוח הטומאה, ככתוב: "אל תבואני רגל גאווה ויד רשעים אל תנידני" (תהילים לו, יב), דבר שמביא חרון אף ה', כמו שאמרו חז"ל: "כל זמן שיש עבודה זרה בעולם – חרון אף בעולם" (ספרי פר' ראה).
העצה לבטל את הגאווה היא, להתקרב לצדיקים, כי הם משפיעים בעולם רוח של קדושה וטהרה, כי הם דבקים בתורה הקדושה שעליה נאמר: "ורוח אלוקים מרחפת על פני המים" – "על אנפי אורייתא" [- על פני התורה]. (זוהר א, רסג).
רוח הקודש הזו מגרשת את הרוח הגבוהה של הגאווה, שהיא רוח הטומאה, ומביאה לידי ענווה ואמונה, כמו שכתוב בזוהר: "ברוחא אתעביר אל אחר" (תקו"ז כא, מח) – באמצעות הרוח הקדושה מסתלקת העבודה זרה, דבר שמסלק את החרון אף.
זה שנאמר על יוסף הצדיק שזכה לרוח הקדושה הזו – "הנמצא כזה איש אשר רוח אלוקים בו" (בראשית מא, לח) – "ובלעדיך לא ירים איש את ידו ואת רגלו" כי הצדיק הזה מחדיר את רוח הקודש באנשיו ומעביר מהם את רוח הגאווה, כך שהם יכולים לרומם את ידיהם ואת רגליהם לפעול בקדושה.
(עפ"י ליקוטי מוהר"ן ח"א י)
אֵין נָבוֹן וְחָכָם כָּמוֹךָ (שם מא, לט)
ישראל ששורש נשמתם נעוץ בשבעים נפש של בית יעקב שבאו למצרים, קשורים גם בשבעים הפנים שבהם מתפרשת התורה הקדושה, שכן "ישראל ואורייתא – חד".
לעומתם, שבעים האומות השקועות בתאוות העולם הזה שהן היפך התורה, הם כמו קליפה לפרי, שלפני שאוכלים אותו צריך לשבר אותה, כך לפני שישיגו את חלקם בתורה צריכים ישראל לעמוד בניסיון ולהתמודד עם הגויים ותאוותיהם, ומשיעמדו בכך יזכו לחכמת התורה ולתבונתה (עיין זהר משפטים קיא ע"ב).
לכן יוסף הצדיק שעמד בניסיון, זכה לחכמה ולתבונה האמיתית, ולכן כתוב עליו: "אין נבון וחכם כמוך".
(עפ"י ליקוטי מוהר"ן ח"א לו)
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
כולם יהיו ברסלב
האם כל הצדיקים שחיו אחרי רבי נחמן לא היו צדיקים? האם לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב? האם חובה על כל אדם להתקרב לרבי נחמן ולהיות חסיד ברסלב? תשובות - בפנים
לכו ונחדש המלוכה
זהו סוד ה'בראשית' מיד אחר ירח האיתנים – להתחיל מבראשית, להתחדש לגמרי ולשכוח את כל העבר. כי "אפילו אם עבר האדם מה שעבר, אפילו אם עבר על כל התורה כולה, אף על פי כן אין…
צעקת החיפוש
החיפוש אחרי נקודת הטוב הוא מעשה הקנאות הראוי ביותר עבור קדושת יהדותנו. והחיפוש הזה מתחיל בספרי הצדיקים, עובר בהכרח דרך שיחת חברים, ונעשה שלם ומוחלט מתוך בירור עצמי.
קירוב רחוקים – א
על החובה לעסוק בענין קירוב רחוקים • כוחו של יחיד • התועלת למקרב הנפשות • התענוג הנגרם לקב"ה כביכול על ידי קירוב רחוקים • הדרכות רביז"ל בעסק הקירוב • עובדות מאנ"ש ועוד | מאמר ראשון
גילוי העולמות (א)
לכל אדם ידיעות אודות המציאות, אותן קנה באמצעות כוחות החכמה והבינה שלו ובאמצעות הנתונים שנמסרו לו על ידי חושיו. אולם "דעת" היא התוודעות מסוג שונה אל המציאות. הכוונה לגילוי של הקודש בכל דבר, חיבור כל…
המלך והכפרי
"...פנה המלך אנה ואנה וראה כי אין איש, וכי כל שריו ועבדיו הנאמנים עזבוהו לנפשו, ומשכך, מצא המלך עצמו מיואש. הביט לכאן ולכאן, החל צועד מעט "עד שמצא בית כפרי אחד", ותוך שהוא מבוסס את…
בענין השמחה…
נקודת השמחה בעצם היהדות אמורה ללוות את הנפש לכל מקום אליו תתגלגל. המצוות והטוב שיש בכל יהודי, די בהם כדי להחיות את נפשו תמיד, בכל מצב. חיי אמונה הם כאלו שאינם נתונים לחסדי המצב והמקום.…