פרשת כי תשא
ט״ו בתמוז תשע״ט
ליקוט קצר לפרשת השבוע מאוצרו המופלא של רבינו הקדוש ומספרו הגדול ליקוטי מוהר"ן, ומחיבורו הגדול של מורינו רבי נתן מברסלב זיע"א – ליקוטי הלכות, מבוארים בשפה קלה ומובנת לכל נפש, על פרשת השבוע – פרשת כי תשא (פרשת השבוע)
"פְּסָל לְךָ" (לד, א)
מאיזה אבן פיסל משה רבינו את שני הלוחות? מספרים חכמינו: "מחצב של סנפרינון [=אבן יקרה] גילה בתוך אוהלו, ומשם העשיר משה, שנאמר 'פסל לך שני לוחות אבנים' – פסילתן תהא לך" (קהלת רבה י, כ).
אצל הצדיקים, הממון איננו מטרה בפני עצמה; הוא מהווה רק אמצעי לקנות בו חיי עולם הבא, כמו כל העולם הזה שעליו אמרו חז"ל (אבות ד, טו) שהוא דומה לפרוזדור בפני העולם הבא – הטרקלין.
זו הסיבה שמשה רבינו התעשר משביבי האבן היקרה שממנה פיסל את הלוחות – כדי להורות לנו כיצד התייחס הוא לממון – כאל אמצעי בלבד, ממש כמו השביבים שנופלים בעת פיסול אבן, שאין כוונת המפסל לשאריות אלה אלא לצורה שהוא מבקש לפסל מן האבן.
(על פי ליקוטי מוהר"ן ח"א ס)
"וְעַתָּה אִם תִּשָּׂא חַטָּאתָם וְאִם אַיִן מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָ" (לב, לב)
משה רבינו זכה כידוע לדרגה הגבוהה ביותר של ענווה, כמו שכתוב: "והאיש משה ענו מאוד" (במדבר יב, ג) ולמרות השבחים שהתורה חולקת לו, והוא עצמו כותב אותם, לא חש בשום התנשאות או גבהות לב, בזכות דרגתו הגבוהה במידת הענווה.
לפי דרגת הענווה שלו היה מן הראוי שהקב"ה יסלח בעבורו לעם ישראל על חטא העגל, שכן אמרו חז"ל, שהקב"ה "עובר על פשע" למי שמשים עצמו כשיריים (ר"ה יז ע"ב) – שהוא עניו גמור.
לפיכך טען משה: "אם אומנם זכיתי לשלמות הענווה, ראוי אפוא שתמחל לעם ישראל בזכותי; 'ואם אין' – אם אינך מוחל להם, כנראה שהענווה שלי פגומה, לכן אני מבקש: 'מחני נא' – שתמחק את שמי מן התורה, כדי שלא אכשל בגאווה, כי מי שהענווה שלו אינה מושלמת, אינו יכול לעמוד בניסיון הזה ששבחיו ייכתבו בתורה ולא יתגאה"…
(על פי ליקוטי מוהר"ן ח"א ד)
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
כולם יהיו ברסלב
האם כל הצדיקים שחיו אחרי רבי נחמן לא היו צדיקים? האם לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב? האם חובה על כל אדם להתקרב לרבי נחמן ולהיות חסיד ברסלב? תשובות - בפנים
לכו ונחדש המלוכה
זהו סוד ה'בראשית' מיד אחר ירח האיתנים – להתחיל מבראשית, להתחדש לגמרי ולשכוח את כל העבר. כי "אפילו אם עבר האדם מה שעבר, אפילו אם עבר על כל התורה כולה, אף על פי כן אין…
צעקת החיפוש
החיפוש אחרי נקודת הטוב הוא מעשה הקנאות הראוי ביותר עבור קדושת יהדותנו. והחיפוש הזה מתחיל בספרי הצדיקים, עובר בהכרח דרך שיחת חברים, ונעשה שלם ומוחלט מתוך בירור עצמי.
קירוב רחוקים – א
על החובה לעסוק בענין קירוב רחוקים • כוחו של יחיד • התועלת למקרב הנפשות • התענוג הנגרם לקב"ה כביכול על ידי קירוב רחוקים • הדרכות רביז"ל בעסק הקירוב • עובדות מאנ"ש ועוד | מאמר ראשון
גילוי העולמות (א)
לכל אדם ידיעות אודות המציאות, אותן קנה באמצעות כוחות החכמה והבינה שלו ובאמצעות הנתונים שנמסרו לו על ידי חושיו. אולם "דעת" היא התוודעות מסוג שונה אל המציאות. הכוונה לגילוי של הקודש בכל דבר, חיבור כל…
המלך והכפרי
"...פנה המלך אנה ואנה וראה כי אין איש, וכי כל שריו ועבדיו הנאמנים עזבוהו לנפשו, ומשכך, מצא המלך עצמו מיואש. הביט לכאן ולכאן, החל צועד מעט "עד שמצא בית כפרי אחד", ותוך שהוא מבוסס את…
בענין השמחה…
נקודת השמחה בעצם היהדות אמורה ללוות את הנפש לכל מקום אליו תתגלגל. המצוות והטוב שיש בכל יהודי, די בהם כדי להחיות את נפשו תמיד, בכל מצב. חיי אמונה הם כאלו שאינם נתונים לחסדי המצב והמקום.…