פרשת וישלח
י״ב באב תשע״ט
לקט הארות וביאורים נפלאים ממעיינו העמוק של רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב מלוקטים מספריו הקדושים ומספרי תלמידו הגדול רבי נתן מברסלב, לפרשת השבוע: פרשת וישלח (פרשת השבוע)
וַיָּבֹא יַעֲקֹב שָׁלֵם עִיר שְׁכֶם (בראשית לג, יח)
אילו היה שלום אמיתי בעולם, וכל אחד היה רוצה רק בטובת חברו – היו הכל מתקרבים לה' יתברך, כי בכל דור נמצאים צדיקים שבכוחם להחזיר את כל העולם בתשובה, כמו כן בכל אחד מישראל יש נקודה טובה מיוחדת שבכוחה לקרב רבים לעבודתו יתברך – אלא שמחמת המחלוקת שבעולם, אי אפשר לדבר ולעורר זה את זה, ואפילו כשכבר מדברים, ההשפעה מועטת כשאין האחד משוכנע שאכן חברו דורש את טובתו בתוכחה שלו.
לעתיד לבוא יהיה שלום מופלא בעולם, כמו שכתוב: "וגר זאב עם כבש"; "לא ישא גוי אל גוי חרב" (ישעיהו ב, ד) ואז ישובו הכל לעבודת ה', כמו שכתוב: "כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה' ולעבדו שכם אחד" (צפניה ג).
ענין זה מרומז בפסוק: "ויבא יעקב שלם עיר שכם". כדי לעורר את המצב שיהיה בעתיד, שהכל יעבדו את ה' "שכם אחד", הביא יעקב שלום.
(עפ"י ליקוטי מוהר"ן ח"א כז)
וַיִּקְרָא לוֹ אֵ-ל אֱלֹקי יִשְׂרָאֵל (בראשית לג, כ)
מכאן שקראו הקב"ה ליעקב א-ל (מגילה יח)
על ידי התפילה מתגלה כוחם העצום של ישראל, כי על ידה הם מבטלים גזרות רעות ופועלים ישועות בעולם, כמו שאמרו חז"ל על משה רבינו: "לא איש א-ל ויכזב" – "לא איש הוא – שעשה דברי א-ל ככזב" (ירושלמי תענית).
זה שאמרו חז"ל שהקב"ה קרא ליעקב ק-ל, כי יעקב נתקבלה תפלתו וניצל מלבן ומעשיו, לכן נקרא 'א-ל' שמשמעותו בעל כח, כלשון הפסוק: "ואת אֵלֵי הארץ לקח" (יחזקאל יז, יג), לאמור שעל ידי תפילה בני ישראל לוקחים לעצמם כביכול את הכוח ממנו יתברך.
(עפ"י ליקוטי מוהר"ן ח"ב ב)
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
כולם יהיו ברסלב
האם כל הצדיקים שחיו אחרי רבי נחמן לא היו צדיקים? האם לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב? האם חובה על כל אדם להתקרב לרבי נחמן ולהיות חסיד ברסלב? תשובות - בפנים
לכו ונחדש המלוכה
זהו סוד ה'בראשית' מיד אחר ירח האיתנים – להתחיל מבראשית, להתחדש לגמרי ולשכוח את כל העבר. כי "אפילו אם עבר האדם מה שעבר, אפילו אם עבר על כל התורה כולה, אף על פי כן אין…
צעקת החיפוש
החיפוש אחרי נקודת הטוב הוא מעשה הקנאות הראוי ביותר עבור קדושת יהדותנו. והחיפוש הזה מתחיל בספרי הצדיקים, עובר בהכרח דרך שיחת חברים, ונעשה שלם ומוחלט מתוך בירור עצמי.
קירוב רחוקים – א
על החובה לעסוק בענין קירוב רחוקים • כוחו של יחיד • התועלת למקרב הנפשות • התענוג הנגרם לקב"ה כביכול על ידי קירוב רחוקים • הדרכות רביז"ל בעסק הקירוב • עובדות מאנ"ש ועוד | מאמר ראשון
גילוי העולמות (א)
לכל אדם ידיעות אודות המציאות, אותן קנה באמצעות כוחות החכמה והבינה שלו ובאמצעות הנתונים שנמסרו לו על ידי חושיו. אולם "דעת" היא התוודעות מסוג שונה אל המציאות. הכוונה לגילוי של הקודש בכל דבר, חיבור כל…
המלך והכפרי
"...פנה המלך אנה ואנה וראה כי אין איש, וכי כל שריו ועבדיו הנאמנים עזבוהו לנפשו, ומשכך, מצא המלך עצמו מיואש. הביט לכאן ולכאן, החל צועד מעט "עד שמצא בית כפרי אחד", ותוך שהוא מבוסס את…
בענין השמחה…
נקודת השמחה בעצם היהדות אמורה ללוות את הנפש לכל מקום אליו תתגלגל. המצוות והטוב שיש בכל יהודי, די בהם כדי להחיות את נפשו תמיד, בכל מצב. חיי אמונה הם כאלו שאינם נתונים לחסדי המצב והמקום.…