עצות ו"עצות"…
י״ב באב תשע״ט
אפשר לקרוא עלונים רבים ולרכוש מידע רוחני רב; התחזקות, התעוררות, רעיונות ועצות. אך גם בצד של הבלי העולם הזה לא שוקטים על השמרים; מחדשות בכל פעם מחלות רוחניות חדשות, הרפתקאות, שמלוות בייסורים ואכזבות חדשות…
עצות קדושות מול עצות 'פרעה'
ישנן עצות רבות, איך להיחלץ מהרע ולזכות לטוב נצחי. אך הבעיה היא, שגם לצד השני ישנם 'יועצים' רבים…
אפשר לקרוא עלונים רבים ולרכוש מידע רוחני רב; התחזקות, התעוררות, רעיונות ועצות. אך גם בצד של הבלי העולם הזה לא שוקטים על השמרים; מחדשות בכל פעם מחלות רוחניות חדשות, הרפתקאות, שמלוות בייסורים ואכזבות חדשות…
"כי הרבה הרבה עובר על כל אחד ואחד בכל יום ויום, כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה: 'בכל יום ויום יצרו של אדם מתחדש עליו'. כי היצר הרע – שהוא באמת זקן וישן לגמרי, כי נקרא 'זקן וכסיל' – רוצה בכל פעם להתחדש, ומעורר את האדם לשטויותיו והבליו כאילו הם חדשים עכשיו, ועצות התורה הנפלאים הוא רוצה ליישן חס ושלום, כאילו הם ישנים חס ושלום" (ליקוטי הלכות, מתנה ה, ד).
גם אם אתה מחכים, ומכיר עצות טובות לעבודת השם, ישנו אחד ושמו 'פרעה', שדואג לבלבל את העצה ולייבא נסיונות חדשים שלא הכרת…
כי "פרעה זה בחינת ביטול וקלקול העצה הקדושה, בבחינת 'ותפרעו כל עצתי', שעל ידי זה היה כל גלות מצרים שכולל כל הגלויות. כי פרעה עומד אצל העורף ורוצה לעכב המוחין שלא ירדו למטה שיתהוו מהם עצות טובות להכיר הבורא יתברך על ידם, שזהו עיקר סוד גלות מצרים" (ליקוטי הלכות, תענית ד, ח).
* * *
והעצה כנגדו היא אחת: "מעייני הישועה"!
ישנו צדיק אשר תורתו היא 'נחל נובע'. עצתו איננה ישועה חד-פעמית, אלא מעיינות של ישועות שמנביעים הארות ועצות לכל מצב בו אתה נקלע.
"כידוע, שכל הדברים שגילה רבנו זכרונו לברכה, הם הקדמות חדשות לגמרי. אם אמנם כולם בנויים ומיוסדים על כל מצות התורה המקובלות בידינו מכבר, עם כל זאת הם הקדמות חדשות לגמרי. וכולם הם עצות ודרכים נפלאים להתקרב על ידם להשם יתברך, כל אחד ואחד ממקום שהוא… ויש בכל דבר ודבר שגילה הוא זכרונו לברכה תילי תילין של הלכות, מעיינות ותהומות יוצאים בבקעה ובהר, כי כל דבריו הם כמעיין הנובע" (הקדמת ליקוטי הלכות).
וכששואבים בששון ממעייני הישועה – אין מה לפחד, גם מהאויב המתוחכם ביותר. כי ככל שהוא ימשיך להתחכם ולהתחדש, ימשיך גם המעיין לנבוע ולחדש עצות וישועות.
* * *
כנגד 'פרעה' המתוחכם, שדואג להפריע ולבלבל כל עצה שהיא – אין עצה רק אותו אחד, שעליו העיד יהודה: "כי כמוך כפרעה".
"וזהו 'כי כמוך כפרעה', היינו, כפי מה שפרעה, שהוא קלקול העצה, מתגבר בנכליו וערמימויותיו, כמו כן אתה יודע ליתן עצות בכל פעם להינצל מערמימויותיו ולשוב ולהתחזק להשאר על עומדו, להתחזק עצמו בהתורה הקדושה שהוא עיקר העצה השלימה. וזהו 'כי כמוך כפרעה', כי שני הפכין מורין על הדמיון ממש, כמו שפירש רש"י. היינו, כי זה עיקר נפלאות מעשה הצדיק כי נורא הוא, כי יודע ומחזק כל אדם כפי מה שהוא, בכל מדרגה שהוא, בכל יום ויום, בעצות עמוקות אמיתיות שהם מכוונים ממש כפי קלקול העצה שרוצה הבעל דבר להתגבר עליו בתחבולותיו" (ליקוטי הלכות, תענית ד, ח).
ולכן, כשהאדם ניצב מול אותו אויב אכזרי – מעיין הבלבולים והאכזבות – אין לו עצה כי אם להאמין באותו נחל הנובע עצות וישועות. "על כן, העיקר הוא תיקון אמונת חכמים אמיתיים, שעצתם בחינת 'מים עמוקים עצה בלב איש', שאי אפשר לקלקל אותם בשום אופן בעולם. כי הם עומדים כנגד כל מיני קלקול העצה של הסטרא אחרא, בבחינת 'כי כמוך כפרעה'. כי מאד עמקו מחשבותיהם, כי עצתם הוא עצת ה' אשר לעולם תעמוד, כי אתה מרום לעולם ה'" (שם).
ומה נאה לסיים במכתבו של מוהרנ"ת, שכתב ביום שישי, ערב שבת קודש פרשת ויגש שנת תקפ"ה:
"ודע בני, שעל כל דברי רבנו זכרונו לברכה נאמר 'ושאבתם מים בששון ממעייני הישועה', כי הם מעייני הישועה ממש, כמו מעיין שאינו נפסק לעולם, כן דבריו חיים וקיימים ונחמדים ונאמנים לעד ולעולמי עולמים, ועצותיו וישועותיו אינם כלים לעולם, ותמיד תוכל לחזק עצמך בדבריו הנוראים איך שהוא, כי הוא 'נגילה ונשמחה' אשר בהם עולם ניוושע, כי בו ישמח לבנו מכל המקומות שאנחנו שם, נגילה ונשמחה בו ובישועתו תמיד.
"דברי אביך המוכרח לקצר ולסיים מפני כבוד שם קדשו, כי לא יספיקו אלפי אלפים וריבי רבבות יריעות לבאר ולגמור מה שיש לדבר בזה,
נתן מברסלב".
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
אומן ראש השנה
לקראת ראש השנה לקט מאמרים העוסקים בקברי צדיקים, בנסיעה לאומן לראש השנה ובכלל, בקיבוץ הקדוש ובנסיעה לצדיקים מרחבי האתר. אוסף מאמרים על אומן ועל אומן-ראש-השנה, חלק ראשון.
שאלה ללא תשובה
מי הוא שאוסף ציבור כה גדול ומגוון אשר אין בדומה לו בשום מקום וזמן בעולם; אשכנזים וספרדים, חסידים וליטאים, תימנים ומרוקאים, מכל החוגים והעדות, קהילות שלימות, שכולם נקבצו באו לך, כולם כאיש אחד בלב אחד…
ראש השנה באומן
תשובות לכמה שאלות שנשאלות בהקשר הזה: לשם מה צריכים לנסוע לצדיקים? מה חסר בתפילה הפרטית של כל אחד? מדוע דווקא בראש השנה? מה אנו מקבלים בעצם מראש השנה של הצדיק? ננסה להבין מעט קט, על…
הדרך לארץ ישראל
מי שיש לו אמונת צדיקים וזוכה להתקרב לצדיק אמיתי ולקיים עצותיו, ועל ידו נעשים תיקונים נפלאים עבור כל העולם, וכי פלא הוא שמתקיים בו מאמר הגמרא בראש השנה "וכולם נסקרים בסקירה אחת", וזוכה להמתקת הדינים…
ערב ראש השנה
מהיכן הוא מקור המנהג אשר הונהג לאחרונה באומן, לשיר ולרנן, לרקוד ולמחוא כף בראש כל חוצות, ביום הנורא של ערב ראש השנה? היכן שמענו והיכן ראינו דבר שכזה, להרעיש ברמקולים רבי-עוצמה בניגון וקול זמרה? האם…
השמחה של סוכות
סמוך לאחר היום הקדוש והנורא, יום כיפור, לאחר שתוקנו שלשת המחיצות הפרוסות לפני התאווה ואפשר להכנס ולשבת ביניהם, אז מתאפשר לנו להכנס ולשבת ביניהם, בבחינת "ופרוס עלינו"...
חג הסוכות
במה התייחד חג הסוכות שזכה לתואר "זמן שמחתנו"? הלא גם בשאר החגים קיים הצווי "ושמחת בחגך"? ואם מצד חשיבותו נראה, לכאורה, שדווקא בחג השבועות בו קיבלנו את התורה המיוחדת לנו מבורא עולם, דוקא אז עלינו…
לקראת ההילולה
לקראת יום הילולת רבינו הקדוש, בח"י תשרי, בעוד פחות משבועיים הרי לפניכם חלק מסיפור מסכת ימי חייו נוראי ההוד של רבינו הקדוש, הנחל נובע מקור חכמה, רבינו נחמן בן פיגה זיע"א, נין להבעל שם טוב…
זמן לשמוח!
ה'פיתקאות' ובהן פסקי הדין שנחתמו ביום כיפור, עדיין לא נמסרו לשלוחים עד 'הושענא רבא'. בכוחנו עדיין להמתיק הכל, אם אכן נתאמץ לשמח את עצמנו ואת בני ביתנו בימי החג הקדושים, ולא ניתן לעצבות על שלל…
הנצחון המכריע
הלימוד שצריך ללמוד מחג הסוכות, שמחת חג הסוכות, הקשר שבין ימי הדין לחג הסוכות - ומה צריך ללמוד מזה על מלחמת הקדושה בטומאה ומלחמתו של כל אחד ביצר הרע.
שמחת תורה
שמחת תורה היא היא "שורש כל השמחות" ומכוחה אפשר לשמוח בכל, בכל החיים, ובכל המעשים משום שהתורה האירה בהם ונתנה להם פשר ותוכן.