מעשה בגרמני…
י״ט בטבת תשע״ז
אנחנו עושים השתדלויות בחיינו לעבודת ה', רוצים באמת לעשות את רצון ה', ואחרי שאנחנו מקריבים מעצמנו ומתייגעים- רק מרור. אין לנו שום חיות ושמחה, רק עצב. כל צעד קטן וניסיון לשינוי שורף אותנו קשות. איזה מקום יש לא להישבר? אם זאת החוויה הראשונית בעבודת ה', ואנחנו לא מכירים את עבודת ה' יותר מפעם זו, למה שנמשיך להתאכזר אל עצמנו?
מעשה ביהודי וגרמני שהלכו יחד נדוד, ומאחר ששניהם דברו באותה הלשון, לימד היהודי את הגרמני להתנהג כמו יהודי, ובודאי יחמלו עליו היהודים. ומכיוון והיו סמוכים לחג הפסח, לימד היהודי את הגרמני את כל סדר ליל הסדר, אבל שכח לומר לו פרט קטן, כי לפני הסעודה אוכלים מעט מרור. הרעיב הגרמני את עצמו בערב הפסח כדי שיוכל לשבוע בלילה. והנה כבר הסכימה משפחה לארח אותו, והוא בעינים צופיות אל האוכל. אמנם בינתיים נתנו לו חתיכת כפרס במי מלח, ושאר הדברים הנוהגים בסדר, ואמרו את ההגדה. שמח הגרמני מעט כאשר הביאו את המצה, אבל אז הגיע המרור. מרירות כזו לא טעם עוד מימיו. חשב הגרמני שזה מה שיאכלו בכל הסעודה. ברח תכף ומיד במרירות ורעבון, וחשב אל עצמו: יהודים ארורים, אחרי כל הטקס נותנים את זה לאכול. בא לבית המדרש וישן, ואחר כך בא היהדוי בפנים שמחות, שבע מאכילה ושתיה, ושאלו על הסדר שהיה לו. סיפר לו הגרמני בכעס מה שעבר עליו. אמר לו היהודי: הוי, גרמני שוטה. אם רק היית מחכה עוד מעט, היית אוכל כל טוב כמוני. (על-פי כוכבי אור, עמוד קצ')
אנחנו עושים השתדלויות בחיינו לעבודת ה', רוצים באמת לעשות את רצון ה', ואחרי שאנחנו מקריבים מעצמנו ומתייגעים- רק מרור. אין לנו שום חיות ושמחה, רק עצב. כל צעד קטן וניסיון לשינוי שורף אותנו קשות. איזה מקום יש לא להישבר? אם זאת החוויה הראשונית בעבודת ה', ואנחנו לא מכירים את עבודת ה' יותר מפעם זו, למה שנמשיך להתאכזר אל עצמנו?
גם הגרמני חשב כך. הוא לא חשד בחברו היהודי ששיקר לו אודות המאכלים הטובים, ואף לא ניסה להתארח אצל משפחה אחרת. הוא לא יכול להתנתק מאותה חוויה ראשונית של מרירות. זאת שטות גמורה- בנין אמיתי לא יכול לבוא בלי סתירה של מה שהיה לפני כן. גם תרופה דוחה ברגע הראשון, אבל סופה צמיחה וריפוי.
ואם אנחנו עוצרים, הרי שאנחנו מתנהגים כמו אותו גרמני שוטה. הדבר הנפלא הוא שגם כשאנחנו מבטאים את חירותינו, אנחנו אוכלים מרור. חלק מהבנת הגאולה נמצאת בידיעה שהיה גם מרור. כדי לצאת ממיצר השעבוד של היצר, חייבים לטעום מרירות של מיתה עצמית במקצת. אמנם "רצונך שלא תמות? מות עד שלא תמות" (מסכת דרך ארץ, ג'). לקנות חיים נצחיים אפשר בהמתת ההווה.
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
אומן ראש השנה
לקראת ראש השנה לקט מאמרים העוסקים בקברי צדיקים, בנסיעה לאומן לראש השנה ובכלל, בקיבוץ הקדוש ובנסיעה לצדיקים מרחבי האתר. אוסף מאמרים על אומן ועל אומן-ראש-השנה, חלק ראשון.
היום האחרון
ממעשה מאבדת בת מלך, וממאמציו של השני למלכות אנחנו לומדים כמה חשוב להשאר עירניים ביום האחרון. לא להסחף אחר הפיתוים ולא להירדם דווקא ברגעים האחרונים. לימוד חשוב לערב ראש השנה.
שאלה ללא תשובה
מי הוא שאוסף ציבור כה גדול ומגוון אשר אין בדומה לו בשום מקום וזמן בעולם; אשכנזים וספרדים, חסידים וליטאים, תימנים ומרוקאים, מכל החוגים והעדות, קהילות שלימות, שכולם נקבצו באו לך, כולם כאיש אחד בלב אחד…
אומן הנסתרת…
כולנו מכירים את אומן הגלויה. אומן של כיכר פושקינא התוססת, אומן של בתי הכנסת, אומן של הציון מלא המתפללים - אבל יש גם את אומן הנסתרת, שאינה גלויה לעין כל ואין לנו השגה בה. על…
ראש השנה באומן
תשובות לכמה שאלות שנשאלות בהקשר הזה: לשם מה צריכים לנסוע לצדיקים? מה חסר בתפילה הפרטית של כל אחד? מדוע דווקא בראש השנה? מה אנו מקבלים בעצם מראש השנה של הצדיק? ננסה להבין מעט קט, על…
הדרך לארץ ישראל
מי שיש לו אמונת צדיקים וזוכה להתקרב לצדיק אמיתי ולקיים עצותיו, ועל ידו נעשים תיקונים נפלאים עבור כל העולם, וכי פלא הוא שמתקיים בו מאמר הגמרא בראש השנה "וכולם נסקרים בסקירה אחת", וזוכה להמתקת הדינים…