מבקשי השם: איך יתכנו צדיקים כאלה בדורותינו?
ה׳ בכסלו תש״פ
איך יתכן שתאמרו שבדורות שלנו, דורות ירודים כאלה, יתכן שיהיו צדיקים גדולים כאלה – כמו שאתם טוענים על רבי נחמן? הרי ההגיון אומר שבדורות כאלה זה לא יתכן!
כיצד יתכנו צדיקים נוראים כאלו בזמן של ירידת הדורות?
שאלה: הגמ' בערובין נג. ובשבת קיב: מבארת שישנה ירידת הדורות גדולה מדור לדור, ואם ראשונים כמלאכים אנו כאנשים, ואם ראשונים כאנשים אנו כחמורים וכו', וכן מבואר בכל הספרים, וכיצד יתכן שישנם צדיקים גדולים ונוראים כאלו שהשיגו השגות נוראות ועצומות כל כך, בדורות נמוכים אלו?
"אל תתמה אם תמצא בדורות הללו צדיקים גדולים"
כתב האריז"ל בספר הגלגולים (פ' ל"ב): "ולכן אל תתמה אם תמצא בדורות הללו צדיקים גדולים, כי אפשר שהם נשמות עצומות מדורות הראשונים. ובזה תבין מה שאמרו רז"ל: 'אין דור שאין בו כאברהם ויצחק ויעקב, ומשה רבינו ע"ה ושמואל הנביא'. ומה שאמרו בגמ': 'וכי אכשר דרא, ובירה תוכיח שחזרה לראשונים, ולא חזרה לאחרונים', היינו בכללות הדור, אבל באנשים רשומים אפשר דאכשר דרא. וכל שכן עתה בדרא בתראה שצריך לגלות בו חכמת האמת, כדי שיבא משיח, כמו שכתב בתיקונים דבזכות הזוהר יתגלה מלכא משיחא.
גדולת צדיקי הדורות
עוד ראיה לזה שמצינו בהרבה מקומות שאמרו: 'יצא בת קול ואמר, פלוני ראוי לרוח הקודש, כמשה וכיהושע, אלא שאין דורו ראוי לכך', והיינו כי בכללות הדור לא אכשר דרא, אך באנשים פרטיים אפשר דאכשר דרא. ובהדיא אמרו על רבי פנחס בן יאיר שגדול מן משה רבינו ע"ה (חולין ז.), וכן רשב"י ז"ל בזמן התנאים נשתבח בעצמו שמשה לא ידע כי קרן עור פניו, והוא היה יודע, כנזכר באידרת נשא. וכן ר"ע בן יוסף שהיה בן גרים, וכשנסתכל משה במזלו של רבי עקיבא היה מפחד ומזדעזע ממנו, כדאיתא באותיות דר"ע. ודברים אלו נכוחים למבין ולכל מי שירצה להודות על האמת", עכ"ל.
כפי שהשתבחו בעצמם
וכבר הובא לעיל דברי הרשב"י שהיה אחרון התנאים, ואמר על עצמו שהשיג מה שלא השיג שום צדיק מזמן קבלת התורה, והאריז"ל שאמר שהשיג מה שלא השיגו התנאים, וכבר הבאנו לעיל מה שכתב הר"ח ויטאל על נשמות הרשב"י והאריז"ל שהם גלגול נשמת משה רבינו ע"ה, ושדברים אלו הם כבשונו של עולם ואין רשות לפרשם, ומרמז שם שלכן היו הרשב"י והאריז"ל גדולים הרבה יותר מבני דורם, אף שבני דורם היו גם כן צדיקים גדולים ועצומים.
מאמר זה הוא חלק מסדרת מאמרי מבקשי השם, העוסקת בתורת רבי נחמן מברסלב ותלמידיו, ובכל השאלות שסביב חסידות ברסלב. על מנת להתחיל – התחילו מהמאמר האשון בסדרה והמשיכו הלאה.
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
כולם יהיו ברסלב
האם כל הצדיקים שחיו אחרי רבי נחמן לא היו צדיקים? האם לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב? האם חובה על כל אדם להתקרב לרבי נחמן ולהיות חסיד ברסלב? תשובות - בפנים
לכו ונחדש המלוכה
זהו סוד ה'בראשית' מיד אחר ירח האיתנים – להתחיל מבראשית, להתחדש לגמרי ולשכוח את כל העבר. כי "אפילו אם עבר האדם מה שעבר, אפילו אם עבר על כל התורה כולה, אף על פי כן אין…
צעקת החיפוש
החיפוש אחרי נקודת הטוב הוא מעשה הקנאות הראוי ביותר עבור קדושת יהדותנו. והחיפוש הזה מתחיל בספרי הצדיקים, עובר בהכרח דרך שיחת חברים, ונעשה שלם ומוחלט מתוך בירור עצמי.
קירוב רחוקים – א
על החובה לעסוק בענין קירוב רחוקים • כוחו של יחיד • התועלת למקרב הנפשות • התענוג הנגרם לקב"ה כביכול על ידי קירוב רחוקים • הדרכות רביז"ל בעסק הקירוב • עובדות מאנ"ש ועוד | מאמר ראשון
גילוי העולמות (א)
לכל אדם ידיעות אודות המציאות, אותן קנה באמצעות כוחות החכמה והבינה שלו ובאמצעות הנתונים שנמסרו לו על ידי חושיו. אולם "דעת" היא התוודעות מסוג שונה אל המציאות. הכוונה לגילוי של הקודש בכל דבר, חיבור כל…
המלך והכפרי
"...פנה המלך אנה ואנה וראה כי אין איש, וכי כל שריו ועבדיו הנאמנים עזבוהו לנפשו, ומשכך, מצא המלך עצמו מיואש. הביט לכאן ולכאן, החל צועד מעט "עד שמצא בית כפרי אחד", ותוך שהוא מבוסס את…
בענין השמחה…
נקודת השמחה בעצם היהדות אמורה ללוות את הנפש לכל מקום אליו תתגלגל. המצוות והטוב שיש בכל יהודי, די בהם כדי להחיות את נפשו תמיד, בכל מצב. חיי אמונה הם כאלו שאינם נתונים לחסדי המצב והמקום.…