ראשי > מאמרים בתורת ברסלב > איך מכשירים שוטרים

איך מכשירים שוטרים

כ״ז בתמוז תשע״ט

על שערי נפשנו נוכל להציב שוטרים שיפקחו עין על הרגלינו, שעה שנלמד את עצמנו ונשנן היטב, כמה עונג ושמחה, חירות ושלווה יש בכל פעולה טובה. ולהיפך, לאלו מקומות נמוכים הובלנו על ידי מחשבה אחת שאיננה טובה.

איך מכשירים שוטרים

'האנדרלמוסיה כאן חוגגת' השופט העליון היה נבוך וזועף. שוב התפוצצה בעיר פרשת הונאה מביכה, הפעם בבנק המרכזי. על מערכת המשפט הוא מפקח היטב. הניירת מסודרת, צווים ברורים יוצאים מדי יום חתומים. פסקי דין וחוקה מעודכנת. ובכל זאת, המקרים האחרונים מעידים על משהו שיצא מכלל שליטה.

בדק בית יסודי יותר חשף את הפרצה. מנגנון השיטור הכניס לשורותיו שוטרים צעירים ונעדרי ניסיון. הגניבות הגדולות מתרחשות תחת לאפם של אנשי החוק. הם אינם מסוגלים להבחין בין מקור לזיוף, חסרה להם תקיפות משום שמעולם לא עברו הכשרה. לא ראו מימיהם איך נראית פעילות ציבורית תקינה וישרה. כפי שמעולם לא נחשפו לתככים המתוחכמים של כנופיות הפשע.

השופט הורה על צעד פשוט. להוציא את השוטרים המתחילים לסיור של התנסות. יבקרו מעט בשכונות הפשע, יילמדו על החיים מצידם האפל. גם יבלו תקופה בתחום שיפוטה של מערכת שיטור תקינה. יילמדו איך נראים חיי ציבור תחת מרותה של חוקה יציבה ותקינה. ההיכרות עם הטוב והרע, תחשל אותם לאנשי חוק איתנים.

* * *

מערכת המשפט היא אחת המערכות החיוניות יותר בכל חברה מתוקנת. "אילולא מוראה של מלכות איש את רעהו חים בלעו". סדר ומשפט הם אבני היסוד של הקיום האנושי. משפט מעמיס על הכתפיים הסוררות עול של מחויבות. כמו בכל מדינה מתוקנת, גם בעולם הקטן היא הנפש, המשפט הוא יסוד הקיום. הוא המחנך המורה ומבדיל בין טוב לרע, בין מעשה מועיל לאיוולת. אדם שמסגל לעצמו משפט יומיומי מול האמת, לעולם לא יוכל לצבור טעויות רחוקות מדי. תמיד כעבור כברת דרך, ישיב אותו המשפט אל התלם והיושר.

מהסיבה הזו ממנה כל מדינה מתוקנת שופטים. מהסיבה הזו אמור גם כל אדם להציב בנפשו פנימה שופט.

לשוב אל נקודת ההתחלה

אלול הוא זמן של משפט. בשלהי שנה מתעוררת מחדש השאלה 'היכן אנו עומדים מול מה שהיינו אמורים להיות'. החודשים שחלפו יחד עם עשרות שבועות ומאות ימים הכילו המון פעולות וצעדים. כמה מהם היו ישרים וצודקים – מי יודע. ממרחק של שנה, משתוקק כל אדם לשוב לשם, אל נקודת ההתחלה הישרה והטהורה. אל המקום הנכון והאמיתי שאת תוארו כמעט ושכחנו. לשם כך עוסקים כעת בתשובה. מבקשים דרך, מתחקים אחרי העקבות.

העיסוק בתשובה מוביל אותנו לקבלות והחלטות נפלאות. חלקן ברות יישום וקיום, אחרות פחות. ההתעוררות והשאיפה להיטהרות עשויות להחריד את שלוות השכחה ולחולל בנו אי אלו תמורות לטובה. סדרים חדשים והספקים גדולים יותר. ובכל זאת, כשעושים חשבון נפש נוסף ומעמיק יותר, מגלים איך תחומים רבים נותרו עדיין בחוץ לגמרי. נעדרי פתרון, ואף גרוע מכך, נעדרי כל כיוון לשינוי עתידי. הרגלים פסולים של שנים קשים לשינוי, והאדם מוצא עצמו מדשדש שוב ושוב באותם מעשים נושנים ובלתי משתנים.

השלב הבא הוא ייאוש. אם התעוררתי, ניסיתי, התחלתי ובכל זאת לא הצלחתי. אות מוחלט הוא שאינני יכול. 'התשובה', קובע המיואש לעצמו 'שייכת לצדיקים ואנשים יציבים. כאלו שמקבלים החלטות, מיישמים ומסיימים. אינני כזה ולעולם לא אהיה'. אלול במשנתו של מיואש, הוא חודש של ריגול בחדרי הבטן. היכרות מחודשת עם החידלון והעדר הפתרון. הפנמה עמוקה יותר של העובדה המוסכמת שתשובה איננה ברת השגה באמת.

בין שופט לשוטר

ההתחלה אם כן היתה בסדר. משפט ערכנו, השופט שבנו פעל היטב. אם נתבונן נגלה, שחסר לנו פשוט שוטר. כח זריז ומעודד שיוביל אותנו מקבלת החלטות לביצוע מעשים. כך ינובו גם תוצאות.

בפרשה נאמר "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך", משפט הוא בירור והבחנה. אולם, גם לאחר המשפט עדיין קיימים גורמים רבים המקלקלים את תוצאות המשפט. הרגל פסול, שכחה והיסח דעת, מובילים את הנפש פעם אחר פעם אל אותה נקודה נבוכה של קודם משפט. לשם כך יש צורך בשוטרים.

על מנת להציב בנפש שוטר שכזה יש לחשב "הפסד מצווה כנגד שכרה, ושכר עבירה כנגד הפסדה". כח השיטור והשלטון על פעולות הגוף והנפש נרכש מתוך הכרה עמוקה ובהירה בין טוב לרע. הסיבה העיקרית לכך שאיננו מצליחים לחולל בנפשנו שינוי של ממש, הוא הטשטוש בין טוב לרע, ושכחה תמידית של הגורמים והסיבות שהובילו אל הטוב והרע. בשעה שההכרה חורטת על קירות הלב היטב את הזיכרון הטוב שנולד ממעשה טוב. ולעומתו, את המרירות הכואבת פרי מעשה שאיננו טוב. מתכונן ונבנה בנפש כח האיפוק והשליטה.

על שערי נפשנו נוכל להציב שוטרים שיפקחו עין על הרגלינו, שעה שנלמד את עצמנו ונשנן היטב, כמה עונג ושמחה, חירות ושלווה יש בכל פעולה טובה. ולהיפך, לאלו מקומות נמוכים הובלנו על ידי מחשבה אחת שאיננה טובה. בנוסף, אמור גם כל שוטר יעיל וטוב, להיות מסוגל לזהות גנב גם תחת מעטה תמים ומצטדק. באותה מידה, מוכרח כל אדם לפתח בנפשו חוש של אמת ויושר שירחיק מעליו מלכתחילה כל פיתיון של היצר.

הכח הזה נרכש מתוך התבוננות. מי שמפקח על מעשיו ומתבונן בעצמו, מגלה אט אט מה גורם לו עצבות ומה מביא בליבו שמחה. אנה לקחה אותו שעה של עצלות, ולהיכן רוממה את רוחו זריזות רעננה. כך הופך האדם פיקח, מכיר את היצר גם תחת מעטה של מצווה מדומה, חומרה יתרה או כעס של דחיקת השעה. שוטר אמיתי הוא כזה המכיר איך נוקטים זהירות בשעה של עליה, ואיך מונעים תאונות בירידה תלולה.

ימי אלול הם זמן חינוך והכנה לכניסה נכונה בשערי הקדושה. את הכנת הנפש למשפט ושיטור נכון, אנו עושים מתוך ההכרה בנועם הקדושה. מתוך הבנה מעמיקה שהשי"ת מצוי תמיד עמי ואצלי, גם בעליה וגם בירידה.

גולשים התעניינו גם במאמרים הבאים:

real accessibility icon
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support