ראשי > מאמרים בתורת ברסלב > לא מוצאים את השער

לא מוצאים את השער

ו׳ בתמוז תשע״ט

התשובה היא חסד גדול מהשי"ת, ולא כל אחד ראוי לחסד הזה. הראשונים מנו עשרים וארבעה דברים המעכבים את התשובה. אפילו מי שאינו חוטא גדול, "רק הוא הולך בגשמיות כל ימיו, ואחר כך נתלהב ורוצה לילך בדרכי השי"ת – אזי מידת הדין מקטרג עליו". ובאיזו זכות יזכה אדם פתאום להתקרב לה'?

"אמירת תהילים מסוגל לתשובה…
"והנה, הכל חפצים ליראה את שמך – ואף על פי כן, לאו כל אדם זוכה לעשות תשובה.
"כי יש אחד שאין לו התעוררות כלל לתשובה; ואפילו מי שיש לו התעוררות לתשובה, אינו זוכה להגיע אל… השער של התשובה השייך לו; ואפילו אם מגיע לשם, יכול להיות שהשער של תשובה סגור…
"ועל ידי אמירת תהילים… הוא מתעורר לעשות תשובה… וזוכה… להגיע אל השער… השייך לו, ולפתוח השער".
(ליקוטי מוהר"ן ח"ב עג)

"סגולה ל…" מושג מקובל בציבור ואף מעוגן במקורות, פעולה שעושים בשביל רפואה, פרנסה, שמירה וכדומה, פעולה שאיננו מבינים איך ומדוע היא מועילה. אנשים אוהבים להשתמש בסגולות, אם בגלל שההשתדלות הרגילה קשה מדי עבורם, אם במקרים שזו איננה מועילה.

נראה כעת סגולה קצת שונה, שאינה באה כתחליף להשתדלות הרגילה, אלא כתוספת חשובה.

מדובר בסגולה לאחד הדברים החשובים ביותר ליהודי – תשובה.

כדאי להדגיש, שתשובה איננה מיועדת דווקא לחוטאים; כל התקדמות בעבודת ה' נכללת במובן זה, כפי שלמדנו ב'ליקוטי מוהר"ן' (ח"א ו): "צריך לאחוז תמיד במידת התשובה".

הווי אומר, סגולה לתשובה היא סגולה להתקדמות, לעלייה מדרגה לגרדה, שזה בעצם עיקר עבודת האדם בעולמו.

* * *

כאמור, סגולה זו אינה באה במקום ההשתדלות הרגילה: תורה, מצוות ועבודת המידות. תשאלו אם כן: 'למה צריך אותה בכלל? מי שרוצה לשוב אל ה' – שיתחזק בתורה ובמצוות, וזהו!'

את התשובה לכך נמצא בדברי רבינו: "הכל חפצים ליראה את שמך – ואף על פי כן, לאו כל אדם זוכה לעשות תשובה".

המציאות היא זו שמפריכה את הטענה 'מי שרוצה להתחזק – שיתחזק', שכן כל-כך הרבה אנשים רוצים, אבל אין הדבר עולה בידם.

לחוסר ההצלחה הזאת יש שלוש סיבות עיקריות:

א. "יש אחד שאין לו התעוררות כלל לתשובה".

אין הכוונה למי שבכלל אינו רוצה; הוא לא יקרא את המאמר הזה… רק שהרצון שלו אינו חזק דיו.

ב. "אפילו מי שיש לו התעוררות… אינו זוכה להגיע אל השער של תשובה השייך לו".

התורה היא אחת – ואף על פי כן, לכל אחד יש תפקיד מיוחד בעולם לפי שורש נשמתו, כמו שמצאנו בגמרא, ששאל רב יוסף את בנו של רבה: "אבוך, במאי זהיר טפי?" (= באיזו מצווה היה אביך נזהר ביותר).

מי שינסה לחקות את עבודת ה' של חברו, לא ירגיש סיפוק אמיתי; וגרוע מזאת – הוא עלול להחטיא את מטרתו בעולם.

בנוסף, יש לכל אחד דרך בעבודת ה' לפי מצבו והתנאים שבהם הוא נמצא. רבים נכשלו בדרכם והתייאשו מעבודת ה' רק משום שלא מצאו את ה'שער' שלהם, לפי שורש נשמתם ולפי התנאים שלהם.

ג. מכשול שלישי, שהוא כנראה הקשה מכולם: "אפילו אם מגיע לשם – יכול להיות שהשער של תשובה סגור".

מסתבר שרבים השתדלו, חיפשו ודרשו, עד שמצאו את דרך התשובה המתאימה להם – ובכל זאת הדבר לא עלה בידם.

מדוע?

כי התשובה היא חסד גדול מהשי"ת, ולא כל אחד ראוי לחסד הזה. הראשונים (הרי"ף יומא ו ע"א ומאירי שם פז ע"א) מנו עשרים וארבעה דברים המעכבים את התשובה. אפילו מי שאינו חוטא גדול, "רק הוא הולך בגשמיות כל ימיו, ואחר כך נתלהב ורוצה לילך בדרכי השי"ת – אזי מידת הדין מקטרג עליו" (ליקוטי מוהר"ן ח"א קטו).

באיזו זכות יזכה אדם פתאום להתקרב לה'?

* * *

אכן שלושת הסיבות הנ"ל קשות זו מזו, מה העצה?

קבע לעצמך זמן בכל יום לומר תהילים, כפי שמקובל אצל רבים מישראל, וכפי שבימי תשובה נוהגים לומר תהילים (משנ"ב תקפא, ג). ואם כבר אימצת לעצמך מנהג זה, שַדְרֵג אותו והשתדל להשקיע מחשבה ותשומת לב בתהילים.

כך תזכה לתשובה – לעלות מעלה מעלה בעבודת השם. בהצלחה.

גולשים צפו גם ב:

real accessibility icon
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support