כח השמחה
כ״ה בניסן תשע״ט
אפילו החולה המוטל על ערש דווי, מחזקין אותו הרבה, ואומרים לו שלא ייפול בדעתו, ויחזק עצמו בכל עת. וכן באמת חוזר החולה לאיתנו ובריאותו על-ידי שמחזק את עצמו ומבריא את עצמו, ואינו נמשך אחר עצלות וכבדות חוליו, כי על ידי זריזותו והתחזקותו חוזר לבריאותו באמת. (משיבת נפש)
ביומן "ימי מוהרנ"ת", מתאר רבי נתן את הפעם הראשונה שזכה להיות קרוב לרבי נחמן באופן קבוע לתקופה מסוימת. הוא כותב שם שבאותה תקופה רבי נחמן חיזק אותו מאוד בכל מה שקשור לשמחה והתחזקות תמידית, ובתוך דבריו הוא מציין רעיון שמבטא את יסוד כל הדברים שנאמרו לו באותה התקופה. רעיון זה נמצא לפניכם. נשתדל להעמיק בו בעזרת-ה', כדי שנוכל ליישם אותו בפשטות.
"כל החולאת [=מחלות] הבאים על האדם, כולם באים מקלקול השמחה" (ליקוטי מוהר"ן תנינא,סימן כד). אם רבי נחמן מציין לנו עובדה רפואית זו, בוודאי שעומד מאחוריה יסוד בעבודת ה'. השמחה, כידוע, היא מצב נפשי של פתיחות ומוכנות לביטוי עצמי מלא במה שאנו עושים. השמחה תופיע בעיקר בשעת העשייה, שכן אז הביטוי העצמי הרבה יותר גדול, ואז האדם 'מרחיב' את עצמו, וצומח (צמיחה ושמחה קשורות גם מילולית וגם רעיונות, כפי שראינו ונראה). נמצא, שהביטוי הגדול ביותר של החיות – שמטבעה להתפשט ולהתבטא, הוא השמחה. מי שלא שמח עקב בעיה מהותית של חוסר ביטוי עצמי, עד שהגיע לרמה כזו של "קלקול השמחה" – קרוב להיות חולה גם בגופו. כאשר הגוף לא מבטא את עצמו, הוא מפסיק לחיות בבחינה מסוימת, ובמצב שכזה יכולים לבוא עליו מחלות, ה' ישמור. מעובדה זו נמצינו למדים שהשמחה היא הביטוי הבסיסי ביותר של החיות, ומי שאינו שמח בצורה מהותית, קיימת בו בחינה מסוימת של מיתה (ליקוטי מוהר"ן סימן כג).
כאשר אדם נחלה, רגילים בני-אדם לחזק ולשמח אותו. התפיסה הפשוטה שלנו היא שמשמחים אותו כדי 'לשמור על הגחלת', שלא ישקע עוד יותר בחוליו. הרי בסופו של דבר, אנו חושבים בתת-מודע, אדם זה מוגבל ולא תיתכן אצלו השמחה באופן מהותי. גם אם ישמח לכמה רגעים, אין לו את האפשרות להגיע לביטוי מלא. אבל אם נשים לב יותר נראה, שהפתח לבריאותו היה דווקא אותם הרגעים הבודדים ששמח בהם. העומק הגדול בכך הוא, שמספיקה שמחה אחת לצאת מכל העצבות. מספיקה בחינה אחת של חיות וחירות לביטוי עצמי, ומשם משחררים את כל הנפש ממאסר העצבות. גם החולה, שנדמה לנו שאין לו שום מצב להגיע לחיות מלאה במצבו, משתמש בשמחה בודדת, ומשם להגיע לשלמות.
"רבי אומר: העושה מצווה אחת, אל ישמח לאותה מצוה; לסוף שגוררת מצוות הרבה" (ילקוט שמעוני, סימן תשמט). כשאדם עושה מצווה אחת, בכמה צריכה לגדול מידת הפתיחות שלו ביחס לתורה ולמצוות? אנו היינו עונים – באותו מקום שהצלחנו לבטא את עצמנו, שם אנחנו צומחים ומרגישים חיות. מלמד אותנו רבי: הפתח הרבה יותר גדול. בשמחה בודדת אנו פותחים בתוכינו פתח לכל העלייה שתבוא אחריו. כבר עכשיו צריך לחוש את הצמיחה העתידה לבוא, גם אם 'רק' התחזקנו בלברך בכוונה.
לא משנה כמה גדול חולייך, ונדמה לך שכבר לא תמצא את עצמך בעבודת ה'. עשה פעולה קטנה אחת חיובית, תשמח בה, ותפתח בכך פתח גדול לחיות ולביטוי הפנימיות האמיתית: עשיית רצון ה'. זאת המשמעות העצומה של השמחה אותה למד רבי נתן באותה תקופה: השמחה איננה זריקת עידוד שלא נישבר, אלא היא זריקת האנטי-יצר-הרע המשוכללת ביותר שנוכל למצוא. מה שנדמה לנו כשינוי הסתכלות פעוט ורגעי, מתגלה כצוהר לחיים חדשים, חיים של שמחה, כי באור פני מלך – חיים.
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
כולם יהיו ברסלב
האם כל הצדיקים שחיו אחרי רבי נחמן לא היו צדיקים? האם לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב? האם חובה על כל אדם להתקרב לרבי נחמן ולהיות חסיד ברסלב? תשובות - בפנים
לכו ונחדש המלוכה
זהו סוד ה'בראשית' מיד אחר ירח האיתנים – להתחיל מבראשית, להתחדש לגמרי ולשכוח את כל העבר. כי "אפילו אם עבר האדם מה שעבר, אפילו אם עבר על כל התורה כולה, אף על פי כן אין…
צעקת החיפוש
החיפוש אחרי נקודת הטוב הוא מעשה הקנאות הראוי ביותר עבור קדושת יהדותנו. והחיפוש הזה מתחיל בספרי הצדיקים, עובר בהכרח דרך שיחת חברים, ונעשה שלם ומוחלט מתוך בירור עצמי.
קירוב רחוקים – א
על החובה לעסוק בענין קירוב רחוקים • כוחו של יחיד • התועלת למקרב הנפשות • התענוג הנגרם לקב"ה כביכול על ידי קירוב רחוקים • הדרכות רביז"ל בעסק הקירוב • עובדות מאנ"ש ועוד | מאמר ראשון
גילוי העולמות (א)
לכל אדם ידיעות אודות המציאות, אותן קנה באמצעות כוחות החכמה והבינה שלו ובאמצעות הנתונים שנמסרו לו על ידי חושיו. אולם "דעת" היא התוודעות מסוג שונה אל המציאות. הכוונה לגילוי של הקודש בכל דבר, חיבור כל…
המלך והכפרי
"...פנה המלך אנה ואנה וראה כי אין איש, וכי כל שריו ועבדיו הנאמנים עזבוהו לנפשו, ומשכך, מצא המלך עצמו מיואש. הביט לכאן ולכאן, החל צועד מעט "עד שמצא בית כפרי אחד", ותוך שהוא מבוסס את…
בענין השמחה…
נקודת השמחה בעצם היהדות אמורה ללוות את הנפש לכל מקום אליו תתגלגל. המצוות והטוב שיש בכל יהודי, די בהם כדי להחיות את נפשו תמיד, בכל מצב. חיי אמונה הם כאלו שאינם נתונים לחסדי המצב והמקום.…